یادداشت/ علی عبدالصمدی

مهمترین شاخصه‌های داشتن اقتصاد پویا

برنامه ریزی دقیق، تعامل درست و حساب شده با سایر کشورها، استفاده‌ی درست از منابع و مآخذ و سخت افزار‌ها و هماهنگی بخش‌های خصوصی، دولتی و تعاونی میتوانند در دراز مدت باعث رشد و شکوفایی اقتصاد کشورمان شود.
کد خبر: ۵۱۵۴۵۰
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۳:۰۰ - 11April 2022

مهمترین شاخصه‌های داشتن اقتصاد پویاگروه اخبار داخلی دفاع‌پرس - علی عبدالصمدی؛ اشتغال و ایجاد کار مهم‌ترین دغدغه‌ی انسان‌ها در سراسر پهنه‌ی گیتی به شمار می‌رود.

ایجاد کار و درآمدزایی باعث رشد و شکوفایی ارکان اقتصاد هر خانواده، شهر و نهایتا کشور خواهد شد. اشتغال شاید یک واژه باشد، اما معنا و مفهوم آن در علم اقتصاد و جامعه شناسی بسیار عمیق و ژرف است.

مفهوم کار به همراه خود مفاهیم دیگری از جمله نیروی انسانی متخصص، سرمایه و زمینه‌های اقتصادی و فرهنگی مناسب سازی شده را به ارمغان می‌آورد.

به بیانی دیگر هرگز نمی‌توان ارکان مختلف اقتصاد پویا را جدا از یکدیگر بررسی کرد. به عنوان مثال داشتن نیرو‌های انسانی متخصص و کارآمد بدون داشتن زمینه‌های فرهنگی و اقتصاد مناسب نهایتا موجب فرار مغز‌ها خواهد شد. وجود زمینه‌های اقتصادی و فرهنگی مناسب یا به سخنی دیگر در دسترس بودن سخت‌افزار‌های مناسب بدون داشتن نیروی انسانی متخصص میتواند به صورت بالقوه زمینه ساز حضور استعمارگران به اشکال مختلف باشد.

یکی از مهمترین مولفه‌های اقتصادی جهت ایجاد توازن و تعادل بین عوامل یاد شده، قطع به یقین مدیریت دلسوز و هوشمندانه است. مدیریت و گرداندن چرخه‌های اقتصادی کشوری مستغنی مانند ایران مستلزم دلسوزی، تعهد و تخصص توامان است.

استفاده از علم روز جهانی، تعهد ملی، مدیریت صحیح و به دور از حب و بغض، استفاده‌ی صحیح از سخت افزار‌های اقتصادی موجود و تعامل صحیح با سایر ملل جهان از اهم مولفه‌های داشتن اقتصادی پویاست.

یکی از مهمترین شاخصه‌های داشتن اقتصاد پویا مبارزه با فساد اقتصادی در بخش‌های مختلف است. چه دولت و چه بخش خصوصی باید به صورت دائمی مراجع اقتصادی خود را کنترل کنند تا منافذ احتمالی اقتصادی باعث ایجاد نفوذ اخلالگران در سیستم اقتصادی کشور نشود. یقینا کنترل و حراست و پایش از عرصه‌های اقتصادی کشور مهمترین شاخصه‌ی رشد و شکوفایی اقتصاد هر سرزمین است.

چه بخش خصوصی، چه بخش دولتی و چه بخش تعاونی با برنامه ریزی دقیق، تعامل درست و حساب شده با سایر کشورها، استفاده‌ی درست از منابع و مآخذ و سخت افزار‌ها و هماهنگی با یکدیگر میتوانند در دراز مدت باعث رشد و شکوفایی اقتصاد کشورمان شوند.

در چنین شرایطی مسلما چرخه‌های اقتصادی به بهترین شکل ممکن به گردش در خواهند آمد که مهمترین رکن و جلوه‌ی این چرخه ایجاد اشتغال و درآمد زایی خواهد بود.

انتهای پیام/133

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار