یادداشت/ سمانه حسن‌خانی

اقتدار ملی و فراملی ایران با «تولید دانش‌بنیان»

تولید دانش‌بنیان، قدرت آفرین است و با توسعه آن جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های ملی و بین‌المللی دست برتر را دارد.
کد خبر: ۵۱۷۰۶۵
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۰ - 19April 2022

....گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس _ سمانه حسن‌خانی؛ جمهوری اسلامی ایران همواره با حمایت‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی در عرصه‌های مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی و‌ اقتصادی پیشرفت و رشد فراوان داشته است.

تاکید مکرر ایشان بر کلیدواژه «تولید» در شعار‌های سال‌های اخیر نشان از تمرکز راهبردیِ امام خامنه‌ای بر ظرفیت‌های کشور برای ارتقاء و توسعه تولید و حل مشکلات اقتصادی کشورمان را دارد.

با تحلیل محتوای شعار امسال می‌توان به ابعاد مختلف آن در بخش های مختلف پی برد که یکی از این ابعاد، مسئله دانش بنیان است. کشورمان دارای اقلیم آب و هوایی متعدد، یک جمعیت جوان، نرخ سواد زیاد و منابع غنی زیرزمینی است که نشان از ظرفیت گسترده کشور برای پیشرفت و رشد دارد.

با توجه به ثروت خیز بودن ایران باید مسئولان ذیربط کمی از اقتصاد نفتی فاصله بگیرند چون این اقتصاد باعث شده راه سخت برای رسیدن به توسعه و پیشرفت را انتخاب نکرده و راه آسان (خام فروشی) را انتخاب کنند.

خام فروشی در حوزه منابع انرژی ارزش افزوده‌ای برای کشور ندارد و باید در صنعت نفت و گاز و دیگر تولیدات فراوری داشته باشیم و این اقدام مهم حاصل نمی شود مگر اینکه تولید دانش بنیان را در دستور کار قرار دهیم.

در این راستا باید صادرات غیر نفتی را تقویت کرده و مزیت رقابتی به سمت تولیدات جدید مبتنی بر فناوری‌های نو را مورد توجه قرار داد.

از سویی مسئولان کشور باید متوجه چرایی انتخاب شعار تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین شده باشند که انتخاب این شعار برای دانش بنیان‌ها هم نشان از تیزهوشی و بصیرت بالای رهبر معظم انقلاب اسلامی دارد.

چون همواره به گفته‌ی کارشناسان و اقتصاددانان در طول ۲۰ سال گذشته، پردیس‌های علم و فناوری زیادی در اقصی نقاط کشور به وجود آمده است. همچنین پارک های علم و فناوری نیز در دانشگاه های کشور ایجاد شده اما به معنای واقعی کلمه از پردیس‌های علم و فناوری، آنگونه که شایسته باشد استفاده نشده است. همچنین رشد شرکت‌های دانش بنیان باعث ایجاد امید جهت انتقال دانش به حوزه تولید است.

مسئولان در سال جدید باید به این موضوع مهم هم توجه کنند که امروز دشمنان نظام جمهوری اسلامی با توجه به اقتصاد بیمار (معیشت مردم) مسئله اقتصاد را به عنوان پاشنه آشیل برای حمله به کشورمان قرار دادند. که برای مقابله با این حرکت دشمنان در این مورد بیانیه گام دوم انقلاب باید سرلوحه کارگزاران نظام قرار گیرد.

چون رهبر معظم انقلاب اسلامی تولید را موتور محرکه و پیشران توسعه و پیشرفت کشور می‌دانند و راهبرد اقتصاد را به عنوان راهبردی که مبتنی بر تولید است مورد توجه قرار دادند، پس بنابراین اگر می‌خواهیم در عرصه‌های ملی و بین‌المللی دارای اقتدار باشیم باید در حوزه تولید و اقتصاد دست برتر را داشته باشیم آن هم در سالی که به نام اقتصاد است.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار