آیت الله شیخ موحد:

محتوای غنی، باعث ماندگاری شیعه است/ علت قبول ولی عهدی امام رضا(ع)، اجبار مأمون نبود

مسئول حوزه علمیه خواهران فارس، گفت: علت قبول ولی عهدی از سوی امام رضا (ع) اجبار مامون نبود، بلکه وظیفه اصلی ایشان بود و اگر این کار را نمی‌کرد، مامون نام شیعه را کاملا پاک می‌کرد.
کد خبر: ۵۱۵۷۱
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۵ - 21August 2015

محتوای غنی، باعث ماندگاری شیعه است/ علت قبول ولی عهدی امام رضا(ع)، اجبار مأمون نبود

به گزارش دفاع پرس از شیراز، آیت الله شیخ موحد در سومین پیش همایش تجلیل از بانوان مروج فرهنگ رضوی که در شیراز برگزار شد اظهار داشت: فلسفه قبول این برنامه از ناحیه مدیریت حوزه علمیه فارس، این است که ما در خدمت برادر بزرگوار امام رضا (ع) هستیم که به تعبیر مقام معظم رهبری د سومین حرم اهل بیت هستیم.

وی افزود: سزاوار بود که مقدمه همایش بزرگی که در تهران انجام میشود، در سومین حرم اهل بیت باشد. متولیان احمدابن موسی و متولی تولیت آستان احمدی و محمدی هم بسیار با خوش وقتی دعوت را قبول کردند و امکاناتی که داشتند را در اختیار حوزه ی علمیه خواهران گذاشتند.

شیخ موحد تاکید کرد: نکته اصلی بحث درمحتوای این اجلاس است، یکی از علل بقای شیعه در طول تاریخ با توجه به تهاجمات بسیار زیاد و انگیزه های تهاجم ، مسئله این بوده است که این مذهب یک حقایق بزرگی رادر  خود دارد. چه از نظر فقه عرفان ،اخلاق و چه فلسفه که در مذاهب دیگر است.این عظمتی که در شیعه است ،باعث شده که این مذهب بماند. پس باید این علت که همان محتوای غنی شیعه است ،حفظ شود.

وی تصریح کرد: ایرانیان شیعه شدند چون خیلی با هوشند و انصاف را از این خاندان دیده اند.

شیخ موحد به محتوای غنی شیعه اشاره و اضافه کرد: دراین محتوا ، یکی از علل مبقیه است.(مبقی حیات شیعه امام رضا است)در سال 198 هجری مامون از جنگ داخلی فراغت یافت.وقتی مستقر شد، اولین چیزی که ذهنش را مشغول کرد ، علویان بودند.مشکلی که از سال 40با شهادت امام علی (ع) مانده بود.شیعه به دلیل تقدس و مظلومیت مانده بود.

مسؤل حوزه علمیه خواهران فارس خاطرنشان کرد: درباب مسئله مشکل علویان ، یک تاریخچه از زندان و کشتار و وحشی گری و لعن جلوی مامون بود و میدید که هچکدام اثر نکرد.پس داستان ولی عهدی را درست کرد.

 وی گفت: تحقیق مفصل چند ساله کردم که علت قبول امام رضا (ع) اجبار مامون نبوده ، بلکه وظیفه اصلی امام رضا (ع)بوده و اگر این کار را نمیکرد و یا نحوه قبول را انجام نمیداد ،مامون نام شیعه را کامل پاک میکرد .بعد هم مظلومیت و هم تقدس از بین میرفت و شیعه تمام میشد.

شیخ موحد تصریح کرد: امام رضا (ع) ولایت عهدی را قبول کرد و در سال 201 هجری تشیع در دنیا بسیار بالندگی پیدا کرد و نفس تازه ا ی کشید.این نکته ای است که دوست دارم در این همایش روی آن کار شود.

شیخ موحد با تاکید بر این که نحوه قبول قطعا الهی است و این هدایت الهی است که این نحوه قبول را به حضرت القا کرد ادامه داد: نحوه قبول بسیار هوشمندانه توسط امام رضا(ع) بیان شده است. منصب را قبول کرد با شرایطی که پشت درخواست مامون نوشته است.

نکته اصلی این است که حاکمیت الهی را شروع کرد ،چرا که بنی امیه و بنی عباس حامیت را به سلطنت تبدیل کرده بودند.آمریکا هم فقط به این کار دارند که آن تقدس حاکمیت الهی را از بین ببرند امام رضا (ع)درمناظره با صراحت حاکمیت الهی را تبیین میکرد.

به گفته وی، کار دیگر حضرت این بود که در امور اداره کسانی که به ایشان مراجعه میکردند ، بین مردم بودند و در شلوغی شهر میرفتند . داستان نماز باران و حدیث سلسلـه الذهب برای همین است . در میان مردم نحوه ولایت رابیان کرد.

مدیر حوزه های علمیه خواهران فارس با تاکید بر این که آن چه باید در این اجلاس روی آن کار شود، این است که اگر ولایت معصوم در حاکمیت آمد، چطور می شود؟ تصریح کرد:اگر امام رضا (ع) این ولایت عهدی را نمی پذیرفت، حیات شیعه از بین می رفت.آن چه که از این اجلاس انتظار داریم همین است: 1-اگر ولایت حق سرکار آید چطور می شود؟ فرهنگ رضوی بیان شود.

2- در این اجلاس ها با الفاظ بازی نکنند. اسم این اجلاس را ولو بین المللی است، مقدمه بین المللی معرفی می کنیم. برای این که در جهانی که امروز زندگی می کنیم، چوب هایی که بیشتر به نظام اسلامی اسلامی می زنند، در مورد زن هاست. پس باید چهره زنی که در ولایت و حاکمیت الهی است، تبیین شود. خطی را که در حوزه علمیه خواهران رهبر انقلاب دنبال می کنند، فقط به این معنی است که شما دسته ای هستید که می توانید چوب را از دست دشمن بگیرید.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار