نویسنده کتاب «من رضا هستم»:

برای بیان مظلومیت شهدای مفقودالاثر کتاب «من رضا هستم» را نوشتم

«مسیبی» گفت: ابعاد شخصیتی و برحسته شهید غواص «داریوش (رضا) ساکی» و از مهمتر مفقودالاثر بودن شهید به مدت ۱۱ سال، باعث شد تا کتاب «من رضا هستم» را در وصف این شهید والامقام بنویسم.
کد خبر: ۵۱۶۱۰۴
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۲:۴۹ - 20April 2022

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از همدان، کتاب «من رضا هستم» به بخش‌های مختلف زندگی درخشان ورزشکار و نخبه تحصیلی و دانشجوی پزشکی دانشگاه شهید بهشتی و فرمانده دسته غواصی شهید «داریوش (رضا) ساکی» پرداخته است، این کتاب به قلم دکتر «مهدی مصیبی» توسط انتشارات «حماسه ماندگار» اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس همدان در ۳۳۷ صفحه به چاپ رسیده است

به همین منظور گفت‌وگویی با دکتر «مهدی مصیبی» نویسنده کتاب که عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک و از رزمندگان دوران دفاع مقدس است، صورت گرفت که در ادامه می‌خوانید؛

دفاع‌پرس: چه عواملی سبب شد تا چنین کتابی بنویسید؟

با توجه به اینکه از دوره دبیرستان و در ادامه در دوران دانشجویی در مناطق مختلف عملیاتی حضور داشتم، علاقه به بازخوانی خاطرات شهدای دفاع مقدس داشتم، از طرفی، چون خودم پزشک هستم و این شهید والامقام هم دانشجوی پزشکی بودند و آشنایی‌ای که با شهید از دوران دبیرستان داشتم و از همه مهم‌تر مفقودالاثرشدن شهید در عملیات کربلای ۴ و بازگشت پیکرش به وطن پس از ۱۱ سال این کتاب را نوشتم.

برای بیان مظلومیت شهدای مفقودالاثر کتاب «من رضا هستم» را نوشتم

شهدای مفقودالاثر مظلومیت مضاعفی دارند و تا مدت‌ها وضعیتشان مشخص نیست و بعد هم دیگر جامعه توجه ویژه‌ای به آنان نمی‌کند، همه این‌ها باعث شد تا به معرفی این شهید و شاخصه‌های خیلی برجسته‌ای که داشت بپردازم.

دفاع‌پرس: در کتاب به چه ابعادی از زندگی شهید اشاره کرده‌اید؟

این کتاب از قبل از تولد شهید با معرفی خانواده‌اش در آبادان شروع می‌شود، در اول مهر ۱۳۴۶ در آبادان به دنیا می‌آید و وقتی که یک سالش است به ملایر برمی‌گردند، در دوران تحصیل در ملایر و قبل از انقلاب با حضور در کلاس‌های قرآن و ارتباط با افراد مذهبی بینش بسیار خوبی پیدا می‌کند. در دوران انقلاب در تمام تظاهرات و فعالیت‌های انقلابی شرکت می‌کند و کتابخانه تاسیس و به کار‌های فرهنگی ادامه می‌دهد.

وی زندگی وسیعی‌ای در ابعاد مختلف داشته است و در کتاب به فصل‌های مختلف زندگی شهید پرداخته شده است.

برای بیان مظلومیت شهدای مفقودالاثر کتاب «من رضا هستم» را نوشتم

این شهید والامقام در زمینه‌های ورزشی همچون بسکتبال فعال بود و در این مسیر هم مقاماتی را کسب کرده بود، ضمن اینکه در دوران دانشجویی هم در دانشگاه شهید بهشتی عضو تیم بسکتبال دانشگاه بود و در آنجا تحت آموزش مربیان بزرگ بسکتبال ایران قرار می‌گیرد و در آن دوره خیلی خوب درخشید و آرزویش این بود که بسکتبال ایران را ارتقا دهد و این را بار‌ها بیان کرده بود که من قصد دارم بسکتبال ایران را به اوج برسانم.

شهید در زمینه تحصیلی و درسی نیز نخبه بوده و با رتبه ۲۶۲ در رشته پزشکی دانشگاه بهشتی پذیرفته می‌شود و با شهدای بزرگواری همچون «احمدرضا احدی» و «حیدر کاظمی» هم خوابگاهی و هم‌اتاقی بوده است و طی دو سال خاطرات بسیار زیادی با آنان داشته است.

دفاع‌پرس: در خصوص قسمتی از کتابتان که شهید وارد جبهه می‌شود توضیح دهید:

فصل سوم زندگی شهید هنگام حضورش در جبهه است که در تاریخ ۱۰ فروردین ۱۳۶۵، ۴۵ روز آموزش نظامی می‌بیند و یک دوره جزیره مجنون می‌رود که مصادف می‌شود با یکی از عملیات‌های وسیع ارتش بعثی که با تعدادی قلیلی از همرزمانش مقاومت جانانه‌ای می‌کنند و جزیره مجنون را از سقوط نجات می‌دهند.

برای بیان مظلومیت شهدای مفقودالاثر کتاب «من رضا هستم» را نوشتم

ادامه حضورش در جبهه در عملیات کربلای یک، به‌عنوان امدادگر است و دوره امدادگری می‌بیند، همزمان در همان تابستان بعد از سه بار حضور در جبهه و آموزش به دانشگاه می‌رود و در مسابقات بسکتبال دانشگاهی شرکت می‌کند، مجدداً در شهریور در عملیات انصار به عنوان غواص در گروهان غواصی جعفریان تحت آموزش آقایان جامه بزرگ و مطهری قرار می‌گیرد و بعد از عملیات وقتی می‌بیند که نیاز است در گردان غواصی باشند مجدد برمی‌گردد و شروع می‌کند به آموزش غواصی و بعد از مدتی به عنوان فرمانده دسته غواصی منصوب می‌شود، که شهید «شمسی‌پور» به عنوان یکی از معاونین وی فعالیت می‌کردند و نهایتاً در شب عملیات کربلای ۴، پشت سیم‌خاردار دشمن به شهادت می‌رسد.

برای بیان مظلومیت شهدای مفقودالاثر کتاب «من رضا هستم» را نوشتم

دفاع‌پرس: دلیل انتخاب نام کتاب را می‌فرمایید؟

شهید بعد از اینکه وارد دوره خودسازی و حضور جبهه قرار می‌گیرد و با فرهنگ شهادت آشنا می‌شود، می‌گوید که می‌خواهم اسمم را عوض کنم و بار‌ها شیرینی می‌دهد و از دوستانش می‌خواهد که «رضا» صدایش کنند در کل شهید بنا به دلایلی از دیدگاه خودش اسمش را دوست نداشته و این موضوع باعث شد اسم این کتاب را «من رضا هستم» انتخاب کنم.

دفاع‌پرس: در کتاب «من رضا هستم» به غیر از زندگینامه شهید به موارد دیگر نیز پرداخته‌اید؟

در این کتاب علاوه بر اینکه داستان شهید ساکی شرح داده شده است، منبعی هم  در مورد مقاطع مختلف جنگ تحمیلی است و مخصوصاً گردان‌هایی که شهید در آن حضور داشته همچون گردان ۱۵۱ ملایر، گردان غواصی معرفی و بخشی از عملیات انصار  در آن بازگویی شده است.

همچنین تمام شهدایی که در داخل کتاب اسمشان آورده شده است در پاورقی کتاب به‌طور کامل معرفی شده‌اند.

دفاع‌پرس: مراحل نگارش کتاب چند سال طول کشید؟

مراحل نگارش و تألیف کتاب خیلی فراز و نشیب داشت و تا روزی که کتاب به دستمان برسد، ۵ سال طول کشید و الان که نگاه می‌کنم از توان خودم خارج می‌بینم و معتقدم یک خواسته فراتر از توان و اراده من بوده که این کار انجام شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار