سفیر تل‌آویو در آمریکا: بهبود روابط واشنگتن-ریاض بسیار مهم است

سفیر رژیم صهیونیستی در واشنگتن تاکید کرد، اسرائیل امیدوار است آمریکا روابط خود با عربستان سعودی را بهبود بخشد.
کد خبر: ۵۱۶۳۹۶
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۸ - 15April 2022

سفیر تل‌آویو در آمریکا: بهبود روابط واشنگتن-ریاض بسیار مهم استبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «مایکل هرتزوگ» سفیر رژیم صهیونیستی در آمریکا دیروز (پنجشنبه) بهبود روابط آمریکا و عربستان سعودی را برای منطقه بسیار مهم خواند.

روابط ایالات متحده و عربستان سعودی از زمان آغاز ریاست‌جمهور جو بایدن که در مبارزات انتخاباتی وعده داده بود ریاض را رژیم مطرود کند و بعداً گزارشی اطلاعاتی منتشر کرد که مستقیماً «محمد بن سلمان»، ولی عهد سعودی را مسئول قتل او دانست، متزلزل بوده است. سعودی‌ها اخیراً درخواست‌های آمریکا برای افزایش تولید نفت خود را رد کرده‌اند و در عوض به توافقی که با روسیه منعقد شده، پایبند هستند.

به نوشته وبگاه خبری «آکسیوس»، رژیم صهیونیستی نگران است که «تنش‌ها بین دولت بایدن و عربستان سعودی، سعودی‌ها را به سمت روسیه و چین سوق دهد و به تعامل کمتر آمریکا در خلیج‌فارس منجر شود که می‌تواند ایران را جسور کند». طبق این گزارش، اسرائیل و عربستان سعودی سال‌هاست روابط مخفیانه‌ای دارند که از طریق سازمان‌های اطلاعاتی آن‌ها انجام می‌شود و یکی از اصلی‌ترین منافع مشترک آن‌ها مقابله با ایران است.

هرتزوگ گفت: عربستان سعودی بازیگر بسیار مهمی در بخش (منطقه) ما از جهان و در جهان اسلام به طور کلی است. از نظر استراتژیک، در حالی که همه مشکلات را نادیده نمی‌گیرم، فکر می‌کنم که برای منطقه ما بسیار مهم است که روابط بهبود یابد.

هرتزوگ در یک نشست خبری که توسط پایگاه خبری «المانیتور» برگزار شد، گفت که اصلاح روابط با ریاض به ویژه در صورتی که ایالات متحده برای احیای توافق هسته‌ای ایران برنامه دارد، که اسرائیل و عربستان سعودی هر دو مخالف آن هستند، بسیار مهم خواهد بود.

این دیپلمات صهیونیست همچنین گفت که اسرائیل امیدوار است عربستان سعودی در توسعه توافقنامه ابراهیم و عادی‌سازی روابط با این رژیم به سایر کشور‌های خلیج فارس بپیوندد، اما گفت که اگر آمریکا و عربستان سعودی ابتدا روابط خود را احیا نکنند، این مسئله دشوار خواهد بود. به نوشته آکسیوس، او به سؤال این وبگاه خبری مبنی بر اینکه آیا شخصاً در مورد این موضوع با مقامات ایالات متحده لابی کرده، پاسخ نداد.

دولت بایدن در حالی با مقامات سعودی در مورد مسائل امنیتی و انرژی درگیر بوده که در عین حال از مواجهه مستقیم با، ولی عهد سعودی اجتناب کرده است. رژیم صهیونیستی از انتقاد از، ولی عهد سعودی در مورد پرونده قتل خاشقجی در زمان نخست‌وزیری بنیامین نتانیاهو خودداری کرد و با دولت ترامپ و کنگره آمریکا لابی کرد تا سعودی‌ها را تحریم نکنند.

در همین حال، طبق این گزارش، محمد بن سلمان نسبت به توافق دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی ابراز علاقه کرده، اما تصور می‌شود پدرش مانع این اقدام است.

اظهارات سفیر رژیم صهیونیستی درباره بهبود روابط بین آمریکا و عربستان سعودی در حالی است که سران کمیته‌های امور خارجی و اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا به همراه ۲۰ قانونگذار دموکرات دیگر قصد دارند جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا را برای اتخاذ مواضع سخت‌تر علیه عربستان سعودی تحت فشار قرار دهند. در نامه‌ای که به رویت روزنامه «وال استریت ژورنال» رسیده قانونگذاران آمریکایی به امتناع عربستان سعودی از همکاری با آمریکا در موضوع حمله روسیه به اوکراین و نقض حقوق بشر توسط ریاض اشاره کرده‌اند.

قانونگذاران دموکرات آمریکایی در این نامه شدیدترین انتقاد را بابت مدیریت روابط واشنگتن با عربستان سعودی روانه دولت بایدن کرده‌اند. وال استریت ژورنال نوشته این نامه به امضای ۳۰ نفر از اعضای کنگره آمریکا رسیده که همگی دموکرات هستند.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار