به گزارش گروه سایر رسانههای دفاعپرس، از زمان نماز عشا روز قبلش یعنی پنج شنبه، حدود ۳۰ هزار فلسطینی خود را به مسجد رساندند و در آن با اقامه نماز تراویح (نمازهای نافلهای که اهل سنت در شبهای ماه رمضان به جماعت میخوانند) و اعتکاف در مسجد، آماده مقابله با حضور احتمالی پلیس رژیم صهیونیستی در مسجد شدند.
آمادگی و انتظار فلسطینیها هم دور از انتظار نماند و پس از طلوع آفتاب پلیس و نظامیان صهیونیست با ورود به صحن و حتی رواقهای مسجد قِبلی (گنبد تیره رنگ) وارد درگیری با فلسطینیها شدند. اما دلیل این تنش چه بود؟
عید پسح یا فصح
عید پسح یکی از اعیاد یهودیهاست که در عبری به معنی عبور است که یادآور عبور آنها از مصر و رها شدن از سیطره ظلم فرعون است. یکی از آداب این عید قربانی کردن در کنار برخی اعمال خاص دیگر است. یهودیان تندرو پیش از فرا رسیدن این عید طی فراخوانهایی خواهان قربانی کردن در صحنهای مسجدالاقصی شدند؛ اقدامی که با واکنش شدید و بسیار جدی فلسطینیها و گروههای مختلف روبرو شد. ایام این عید یهودی مصادف میشد با ۱۵ تا ۲۲ رمضان در فلسطین که یادآور اتفاقات و تلاش برای تعرض به مسجدالاقصی در سال گذشته هم بود.
برای تقابل با این اتفاق یعنی اراده یهودیان تندرو برای ورود به صحنها و اجرای قربانی حماس به طور ویژه ورود کرد و در بیانیهای تاکید کرد: سازمانهای یهودی هیکل اعلام کردهاند که قصد تعرض گسترده به مسجد الاقصی به مناسبت عید یهودی پسح مصادف با ۱۵ تا ۲۲ ماه مبارک رمضان را دارند و میخواهند اقدام به هتک حرمت این مسجد و این ماه مبارک کنند تا اینگونه، مناسبتهای یهودی را بر مناسبتهای اسلامی در اولویت قرار دهند و مسجد الاقصی را به مکانی برای عبادت و برپایی مراسمهای دینی خود تبدیل کنند و بهترین واکنش به این اقدام آنان، اعتکاف و نگهبانی در داخل مسجد الاقصی به منظور مقابله با متعرضین و جلوگیری از اجرای طرحهای آنان است. ما اطمینان زیادی به ساکنان قدس، سرزمینهای اشغالی ۱۹۴۸ و کرانه باختری که امکان حضور در مسجد الاقصی برایشان میسر است، داریم.
علی رغم آنکه حتی رژیم صهیونیستی از ترس تشدید تنشها با واسطههایی به حماس اعلام کرده بود که مانع از ورود صهیونیستها به صحنهای مسجد خواهند شد؛ اما سران حماس اعلام کردند به دشمن اعتمادی ندارند و فراخوان تجمع و رساندن مردم به مسجد را منتشر کردند.
درگیری تمام عیار
صبح جمعه نشان داد که این بی اعتمادی چندان هم بیراه نبود؛ با ورود پلیس و ارتش به صحنها در ابتدای صبح درگیریها شروع شد و با تجاوز به حریم داخل مسجد قبلی، شکستن شیشههای تاریخی رواق این مسجد، تلآویو دست به اقدامات بی سابقهای مانند دستگیری جوانان درون رواقهای مسجد کرد. پس از آن درگیری و آسیبهای هدفمند و تعمدی به پاها و دستهای فعالین مجازی و مرابطین هم آغاز شد که در نتیجه آن بیش از ۳۴۰ نفر مصدوم شدند که بر اساس آمار هلال احمر فلسطین حال ۸ نفر وخیم اعلام شده است.
حجم ورود و شدت برخورد، این گمانه را ایجاد کرد که رژیم صهیونیستی به دنبال تخلیه مسجد و تلاش برای آماده سازی فضا برای ورود صهیونیستهای تندرو به منظور اجرای قربانی و دیگر اعمال عبادی عید هستند؛ درست مانند اتفاقات سال گذشته و تلاش رژیم برای آماده سازی تعرض دست جمعی یهودیان تندرو.
اما به نظر میرسد هدف اول، رژیم صهیونیستی در تنشهای جمعه، بازداشت گسترده جوانان فعال در قدس و دیگر مناطق که خود را به مسجدالاقصی رسانده بودهاند، بوده است. دستگیری گسترده و اتوبوسی ۴۷۰ فلسطینی نشان از این هدف داشت. البته ناگفته نماند که به واسطه تهدیدات پیاپی جریان مقاومت، رژیم صهیونیستی بخش زیادی از فلسطینیها را آزاد کرده است.
محکومیتهای بی سابقه
تنشهای جمعه هر چند تا غروب خیلی زود فروکش کرد، اما محکومیتهای جهانی و بی سابقهای را هم نصیب صهیونیستها کرد. از درخواست خویشتنداری دوطرفه آمریکاییها تا بیانیههای محکومیت سران منطقهای و ادبیات تند روسها علیه تلآویو.
به طور مثال وزارت خارجه عربستان ضمن محکومیت این اقدام رژیم صهیونیستی، این تنشهای فزاینده را تجاوزی آشکار به حریم مسجدالاقصی و جایگاه آن در وجدان امت اسلامی دانست. ریاض این حملات را نقض قوانین بینالمللی توصیف کرد و از جامعه جهانی خواست تا نقش خود را در تحمیل مسئولیت پیامدهای این تجاوزات در آینده، به تلآویو ایفا کند؛ و هم چنین حتی اماراتیها هم اتفاقات را محکوم کردند و با انتشار بیانیه وزارت خارجه این کشور نوشت: «دولت امارات یورش نیروهای صهیونیست به مسجدالاقصی را به شدت محکوم میکند؛ حملهای که منجر به مجروحیت تعدادی از شهروندان فلسطینی شده است.
روسیه هم به تحولات اراضی اشغالی واکنش نشان داد. در همین راستا، در بیانیهای که وزارت خارجه این کشور منتشر کرد آمده است: تلآویو با نقض قطعنامههای متعدد شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل، به اشغال غیرقانونی و الحاق مستمر اراضی فلسطینی ادامه میدهد. نوار غزه اساساً به یک «زندان روباز» تبدیل شده است که دو میلیون نفر ساکن آن برای تقریباً ۱۴ سال در شرایط محاصره دریایی، هوایی و زمینی رژیم صهیونیستی برای زنده ماندن تلاش میکنند. رژیم صهیونیستی در تلاش است تا با سو استفاده از وضعیت اوکراین، توجه جامعه جهانی را از یکی از قدیمیترین مناقشات حل نشده، یعنی مناقشه فلسطین و رژیم صهیونیستی منحرف کند.
در بخش دیگری از این بیانیه از اظهارات «یائیر لاپید» وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی در خصوص حمایت تلآویو از تصمیم مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای تعلیق عضویت روسیه در شورای حقوق بشر انتقاد کرد.
این ادبیات و میزان اعتراضات روسها به اتفاقات جمله، همانگونه که در متن بیانیه هم مشخص است، ناشی از رفتار تلآویو در قبال بحران اوکراین است. رژیم صهیونیستی در ابتدای بحران سعی داشت در میانه دعوای غرب و کرملین قرار بگیرد و مخالفتش با این جنگ را با ادبیاتی نرم بروز دهد. اما هر چه جنگ طولانیتر شد و سطح فشار و تحریمها و اقدامات دیپلماسی علیه روسها سنگینتر شد، رژیم صهیونیستی هم از راهبرد ابتدایی اش فاصله گرفت، فاصله گرفتنی که به مذاق روسها اصلاً خوش نیامده و باید دید این تنش دیپلماسی به کجا ختم خواهد شد و آیا بر رفتار روسها در جنوب سوریه و حملات صهیونیستها در این مناطق تأثیری خواهد گذاشت؟ باید منتظر ماند.
منبع: مهر
انتهای پیام/ ۹۱۱