مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس کرمانشاه مطرح کرد؛

عملیات «بازی دراز» بیشتر به یک افسانه شبیه بود تا واقعه تاریخی

سردار «باباخانی» کفت: عملیات بازی‌دراز، بیشتر به افسانه شبیه است تا یک واقعه تاریخی چون در این عملیات رزمندگان اسلام توانستند به سرعت اهداف تعیین شده را تصرف کنند.  
کد خبر: ۵۱۷۸۰۶
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۵ - 21April 2022

«عملیات «بازی دراز» بیشتر به یک افسانه شبیه بودتا واقعه تاریخیسرتیپ دوم پاسدار «ناصر باباخانی» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در سالروز عملیات بازی‌دراز در مورد چگونگی این عملیات اظهار داشت: بازی دراز منطقه‌ای استراتژیک و صعب العبور  در شهرستان سرپل ذهاب از توابع استان کرمانشاه  است که در ابتدای جنگ به دست مزدوران بعثی عراق افتاد  و رزمندگان اسلام برای بازپس‌گیری این ارتفاعات سوق الجیشی به دل دشمن زدند.

مدیرکل حفظ آثار ونشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمانشاه گفت: پس از سه ماه کار‌های شناسایی توسط رزمندگان اسلام عملیات نیمه گسترده را در منطقه بازی‌دراز طراحی کردند که به عملیات بازی‌دراز اول معروف شد.

وی در خصوص عملیات بازی‌دراز افزود: این عملیات، روز دوم اردیبهشت‌‌ سال ۱۳۶۰ آغاز شد و ۸ روز طول کشید. در این عملیات نیرو‌های عراقی با استفاده از پشتیبانی هوایی و یگان‌های زمینی خود  از طریق راه مواصلاتی  که به ارتفاعات بازی دراز احداث کرده بود را حمایت می‌کرد، اما رزمندگان ایرانی از جاده و حمایت کافی و پشتیبانی لازم محروم بودند. در نتیجه نتوانستند به تمام هدف‌ها برسند. این نبرد، روی ارتفاعات ۱۱۰۰ صخره‌ای، ۱۱۰۰ گچی، ۱۰۵۰ و ۱۱۵۰ بازی‌دراز انجام گرفت و به لحاظ موفقیت نسبی آن، رشادت خارق العاده رزمندگان ایرانی در این عملیات بود و این ارتفاع به دلیل دید بر روی منطقه سه شهرستان گیلانغرب، قصرشیرین و سرپل ذهاب و استفاده دشمن به عنوان دیده بانی برای ان‌ها خیلی استراتژیک بود و با تمام توان تلاش می‌کردند که سقوط نکند.

سردار باباخانی عنوان کرد: این نبرد بزرگ، بیشتر به افسانه شبیه است تا یک واقعه تاریخی. در این عملیات، نیرو‌هاتوانستند به سرعت اهداف تعیین شده را تصرف کنند.  

مدیرکل حفظ آثار ونشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمانشاه افزود: مهم این است که دشمن در مناطق سرپل ذهاب و گیلانغرب از همان ابتدای دوران دفاع مقدس نتوانسته است شهر‌ها را تصرف نماید و با ایستادگی و مقاومت مردم و ایستادگی جانانه رزمندگان اسلام مواجهه و از ان دوران عقب نشینی و بر روی ارتفاعات «قراویز»، «باباهادی»، «تنگه حاجیان»، «بازی دراز»، «چغالوند» و «آوزین» مستقر و عملیات‌هایی همچون بازی دراز و مطلع الفجر توسط این غیورمردان اجرا و دشمن بعثی را در اواخر خرداد ۱۳۶۱ با خواری و ذلت از این مناطق عملیاتی عقب نشینی اجباری نمود.

وی بیان داشت: پس از خاتمه عملیات بازی دراز آیت الله ‌بهشتی ریاست وقت قوه قضاییه و  رجایی نخست وزیر وقت، برای دیدار با رزمندگان و مشاهده پیروزی به دست آمده در جبهه غرب، وارد منطقه شدند. ورود آنان با استقبال کم نظیر رزمندگان همراه بود. در پایان بازدید میهمانان، آیت‌الله بهشتی ضمن شرکت در یک مصاحبه رادیو - تلویزیونی، رزمندگان عملیات بازی‌دراز را مصادیق عینی عارفانِ واصل معرفی کرد و گفت؛ از قول من به عرفا بگویید، عرفان واقعی، خانقاهش بازی‌دراز است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار