فرمانده قرارگاه منطقه‌ای ثامن‌الائمه (ع) سپاه پاسداران:

تبیین «مقاومت» باعث افزایش پژوهش در حوزه دفاع مقدس می‌شود/ تبدیل فرهنگ دفاع مقدس به فرهنگ عمومی

سردار «مرتضوی» گفت: باید فرهنگ مقاومت و نوع دفاع مردم در دوران پرافتخار دفاع مقدس در بیان و گفتمان به درستی تبیین شود تا در دیگران این انگیزه را ایجاد کند تا به تحقیق و پژوهش در خصوص این حماسه بپردازند.
کد خبر: ۵۱۷۸۳۶
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۴ - 21April 2022

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، سردار سرتیپ دوم پاسدار «حسینعلی یوسفعلی‌زاده» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی با حضور در قرارگاه منطقه‌ای ثامن‌الائمه (ع) سپاه پاسداران با سردار سرتیپ پاسدار «سیدحسن مرتضوی» فرمانده این قرارگاه دیدار و گفت‌وگو کرد.

سردار مرتضوی در این دیدار اظهار داشت: عاملی که می‌تواند ما را با اطمینان، طمأنینه و اعتمادبه‌نفس بالا از همه فراز و نشیب‌های انقلاب اسلامی عبور دهد استفاده مناسب از تمامی توانمندی‌ها و تجاربی است که در چله اول انقلاب به دست آورده‌ایم.

وی بابیان اینکه سرآمد و قله افتخار نظام اسلامی، دفاع مقدس است، خاطرنشان کرد: فرمایشات امامین انقلاب اسلامی گویای آن است که هر آنچه نیاز امروز کشور است در دفاع مقدس تجربه کردیم، این تجربه‌ها، تجارب مبتنی بر موفقیت تمام و یا عدم موفقیت را شامل می‌شود.

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای ثامن‌الائمه (ع) سپاه پاسداران تأکید کرد: مسیر مقاومت ملت همیشه در صحنه ایران اسلامی در برابر دنیای استکبار در دوران دفاع مقدس مسیر نورانی و با ارزشی بوده است؛ بر همین اساس شکست را در میدان دفاع مقدس غلط می‌دانیم و در گفتمان‌ها باید به این مهم توجه شود.

سردار مرتضوی گفت: بعضاً در قبال کندی‌ها، تأخیرها یا خساراتی که در دوران دفاع مقدس به جمهوری اسلامی وارد شده از واژه شکست استفاده می‌شود که با خط نورانی که در آن مقطع با هدف جلب رضایت پروردگار و کسب پیروزی طی شده تناسب ندارد. فرمایش امام خمینی (ره) مبنی بر اینکه در جنگ برای یک لحظه هم نادم و پشیمان از عملکرد خود نیستیم، گواه این حقیقت است.

این فرمانده ارشد سپاه پاسداران خاطرنشان کرد: باید فرهنگ مقاومت و نوع دفاع مردم در آن دوران پرافتخار در بیان و گفتمان به درستی تبیین شود تا در دیگران این انگیزه را ایجاد کند تا با تفکر، همراهی و همدلی به تحقیق و پژوهش در خصوص دفاع مقدس بپردازند.

وی ادامه داد: تمامی عرصه‌هایی که در دفاع مقدس با آن مواجه بودیم باید با زبان هنرمندانه و متناسب با نیاز جامعه و مخاطبین بیان شود تا به‌عنوان یک فرهنگ در کشور نهادینه شود.

سردار مرتضوی یادآور شد: در حوزه نشر ارزش‌های دفاع مقدس عملکرد باید به‌گونه‌ای باشد که زمینه ایجاد سؤالات و ابهامات در اصل دفاع مقدس که چالش‌هایی را به همراه خواهد داشت فراهم نکند.

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای ثامن‌الائمه (ع) سپاه پاسداران با اشاره به اینکه نظام مقدس جمهوری اسلامی از گوهر ذی‌قیمتی برخوردار است، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی از دفاع مقدس به‌عنوان گنج نام می‌برند که تا ۸۰ سال آینده انقلاب اسلامی را تأمین می‌کند.

این فرمانده ارشد سپاه پاسداران ابراز داشت: به‌واسطه برجستگی‌های دفاع مقدس امروز جمهوری اسلامی در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی از اقتدار و صلابت برخوردار است. باید سعی کرد با برگزاری برنامه‌های اثرگذار فرهنگی در حوزه نشر ارزش‌های دفاع مقدس، فرهنگ آن حماسه عظیم به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود.

سردار مرتضوی گفت: فرمایشات فرمانده معظم کل قوا در خصوص دفاع مقدس به‌عنوان یک راهبرد شفاف و روشن است برای موفقیت در اجرای منویات معظم له در این عرصه باید بین فهم ما از راهبردهای مشخص‌شده در حوزه نشر ارزش‌های دفاع مقدس تا اجرایی شدن آن‌ها پیوستگی به وجود آید.

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای ثامن‌الائمه (ع) سپاه پاسداران در پایان گفت: در بیان رویدادهای دفاع مقدس نباید جای حماسه و احساس عوض شود که اگر اتفاق بیفتد آسیب بزرگی است. باید بیان حماسی دفاع مقدس مستند و مورد تأیید مراجع مسئول باشد تا این رویداد ملی دچار تحریف و اغراق نشود.

ضرورت ثبت برنامه‌های گرامیداشت مناسبت‌های دفاع مقدس در سامانه سادم

سردار یوسفعلی‌زاده در ابتدای این دیدار اظهار داشت: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس که حسب‌الامر رهبر معظم انقلاب اسلامی در ستاد کل نیروهای مسلح ایجاد شده یک مجموعه بین بخشی است و در راستای مأموریت‌هایی که دنبال می‌کند تعامل با دولت، نیروهای مسلح و تشکل‌های مردم‌نهاد فعال در حوزه دفاع مقدس در دستور کار است.

وی افزود: این تعاملات محور انسجام‌بخشی به تلاش‌هاست. در اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سعی شده روزبه‌روز تعاملات توسعه پیدا کرده و دارای عمق باشد تا برکات بیشتری را رقم بزند.

این مسئول در ادامه احداث مرکز فرهنگی دفاع مقدس خراسان رضوی را مهم‌ترین اولویت اداره‌کل حفظ آثار استان دانست و بیان داشت: با مساعدت‌های دولتی و شورای اسلامی و شهرداری مشهد بیش از ۶ هزار متر بنا از مجموعه مرکز فرهنگی دفاع مقدس احداث شده است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی ادامه داد: در سفر ریاست‌جمهور به استان خراسان رضوی که در فروردین سال جاری انجام شد اعتباری جهت احداث ساختمان اصلی مرکز فرهنگی دفاع مقدس اختصاص داده‌شده است. شورای ششم اسلامی شهر مشهد هم بودجه‌ای برای ادامه عملیات عمرانی در راستای ساخت اماکن باقیمانده در نظر گرفته که امیدواریم با در اختیار قراردادان این اعتبارات بتوان گام‌های مؤثری برداشت و هر چه زودتر شاهد افتتاح مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان باشیم.

یوسفعلی‌زاده بابیان اینکه امیدوار هستیم اداره‌کل حفظ آثار دفاع مقدس استان در سال جاری تحرک بیشتری در همه ابعاد داشته باشد، گفت: تدوین دانشنامه استانی دفاع مقدس اولویت دیگر اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان به شمار می‌رود که گروه شهدا و اشخاص یکی از گروه‌های زیرمجموعه دانشنامه محسوب می‌شود که به فرماندهان شهید از رده فرمانده گروهان به بالا می‌پردازد.

وی بیان داشت: در راستای اجرای این مأموریت با اداره‌کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان و کنگره ۱۸ هزار شهید خراسان رضوی در ارتباط هستیم تا با تکیه به مستندات متقن، پرونده علمی فرماندهان شهید بدون خدشه گردآوری شود تا نویسندگان و محققین مجرب بر اساس این پرونده‌ها نسبت به نگارش مقالات علمی اقدام کنند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی افزود: برای سرعت بخشیدن به تدوین دانشنامه استانی دفاع مقدس نیازمند هم‌افزایی و مساعدت قرارگاه منطقه‌ای ثامن‌الائمه (ع) هستیم.

یوسفعلی‌زاده حمایت معنوی قرارگاه منطقه‌ای ثامن‌الائمه (ع) سپاه را از مأموریت‌های اداره‌کل حفظ آثار استان خواستار شد و تصریح کرد: گرامیداشت مناسبت‌های دفاع مقدس که توسط ستاد کل نیروهای مسلح طی سه سال گذشته ابلاغ شده است در یگان‌های تحت امر قرارگاه مورد توجه قرار گیرد و برنامه‌هایی که در همین راستا برگزار می‌شود در سامانه سادم ثبت شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار