استاندار آذربایجان شرقی:

مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس آذربایجان شرقی متعلق به همه آحاد جامعه است

«خرّم» گفت: حسن و ویژگی پروژه مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس آذربایجان شرقی این است که به همه ارگان‌ها و همه آحاد جامعه تعلق دارد و همه افراد از آن استفاده خواهند کرد.
کد خبر: ۵۱۸۶۸۳
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۳ - 26April 2022

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از تبریز، «عابدین خرّم» استاندار آذربایجان شرقی‌ امروز (سه‌شنبه) در جلسه شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس آذربایجان شرقی اظهار داشت: چهار اولویت مربوط به حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان عبارت از مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس، تولید محتوا، تجمیع و ساماندهی آثار مربوط به دفاع مقدس و یادمان‌های شهدای گمنام هستند.

وی افزود: اعتباراتی برای این موضوعات پیش‌بینی شده ‌و بازهم تلاش می‌کنیم تا حد امکان منابع لازم را تأمین کنیم.

استاندار آذربایجان شرقی افزود: استان ما به دلیل وجود نیروهای انقلابی و رزمندگان عزیز از آثار ارزشمندی در حوزه دفاع مقدس برخوردار است که بخشی از آن‌ها در آرشیوها و بخشی هم در سینه‌های رزمندگان و خانواده‌های معظم شهدا قرار دارند. در سپاه، ارتش، نیروی انتظامی، صداوسیما و نیز نزد برخی اشخاص و پژوهشگران آثار مهمی نظیر تصاویر، صوت و اسناد وجود دارند که حفظ و نگهداشت آن‌ها بسیار ضروریست و این‌ها همان گنجینه‌هایی هستند که رهبر معظم انقلاب اسلامی به حفظ آن‌ها تاکید فراوان کرده بودند.

«خرّم» ادامه داد: حفاظت از این آثار رسالت همه ما است و آمادگی داریم هر هزینه و اقدامی برای این موضوع انجام دهیم چراکه این آثار چنان ارزشمندند که نمی‌توان روی آن‌ها قیمت گذاشت.

وی با اشاره به تدوین دایرة‌المعارف استانی دفاع مقدس گفت: تدوین دایرة‌المعارف از طریق مطالعه روی همین آثار و نیز مصاحبه‌ها و خاطرات رزمندگان و خانواده‌های شهدا به دست می‌آید که البته در تبریز به خاطر وجود پژهشگران و علاقه‌مندان تاریخ دفاع مقدس، کارهای خوبی در زمینه ضبط و گردآوری خاطرات انجام شده است.

استاندار آذربایجان شرقی درباره تکمیل مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان ابراز داشت: حسن و ویژگی این پروژه این است که به همه ارگان‌ها و همه آحاد جامعه تعلق دارد و همه افراد از آن استفاده خواهند کرد و اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خادم و متولی آن است.

«خرّم» تاکید کرد: شهرداری تبریز، اداره‌کل مسکن و شهرسازی و معاونت عمرانی استانداری باید تلاش کنند طراحی و معماری خوبی در این مرکز فرهنگ انجام شود و اگر طرح خوبی در این زمینه اجرا شود، این مجموعه به شناسنامه استان تبدیل خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم حداقل فاز اول این مجموعه تا دومین کنگره 10 هزار شهید استان که سال بعد برگزار می‌شود، آماده شود.

استاندار آذربایجان شرقی درباره تولید و تهیه محتوا در حوزه دفاع مقدس گفت: در سال 96 در جریان برگزاری اولین کنگره شهدای استان آذربایجان غربی خدمت رهبر معظم انقلاب اسلامی رسیدیم و ایشان تاکید کردند که هرچند توجه به کمیت تولید کتاب خوب است، اما مهم محتوا و کیفیت این آثار است. لذا باید تلاش کنیم کتاب‌ها و آثار فاخری در این زمینه تولید شود تا بتواند مخاطب را به خود جلب کند و البته سوژه‌های خوبی هم برای کار کردن در استان وجود دارد.

«خرّم» ادامه داد: دفاع مقدس را دو موضوع تحریف و غلوگویی، تهدید می‌کنند و لازم است در تولید محتواها از این دو موضوع پرهیز شود.

وی تصریح کرد: معتقدم در مراجعه به افراد دست به قلم و نویسندگان این حوزه کم‌کاری شده است. افراد زیادی وجود دارند که توانایی و استعداد نوشتن در این زمینه‌ها به‌ویژه تاریخ شفاهی رزمندگان را دارند که لازم است به آن‌ها کمک شود تا مطالبشان را در قالب کتاب منتشر کنند.

استاندار آذربایجان شرقی درباره نواقصات موجود در یادمان‌های شهدای گمنام مدفون در شهرهای استان، گفت: دو راه برای تکمیل این یادمان‌ها وجود دارد که عبارتند از جذب منابع لازم از مرکز و نیز الزام شهرها و شهرستان‌های استان به تکمیل این پروژه‌ها. تلاش می‌کنیم این موضوع را با جدیت پیگیری کنیم و اگر دستورالعمل این موضوع تهیه شود، می‌توانیم موضوع را بهتر پیش ببریم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها