در شب شعر "هشتمین سراج" مطرح شد؛

شکارسری: شعر مذهبی ژانری پربسامد در ادبیات امروزی ایران است/ عرب‌عامری: شعر ما با مکتب مذهبیمان گره خورده است

حمیدرضا شکارسری گفت: شعر مذهبی ژانری پربسامد در ادبیات امروزی ایران است.
کد خبر: ۵۱۹۰۸
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۲ - 27August 2015

شکارسری: شعر مذهبی ژانری پربسامد در ادبیات امروزی ایران است/ عرب‌عامری: شعر ما با مکتب مذهبیمان گره خورده است

به گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع پرس، "حمیدرضا شکارسری" در شب شعر «هشتمین سراج» که در سالن اجتماعات فرهنگسرای مهر برگزار شد، گفت: اساسا شعر فارسی از سالها و سدههای اول پیدایش با مفاهیم دینی گره خورده است.

وی با تاکید بر اینکه شعر فارسی با نیایش و مدح و منقبت حضرات معصومین علیه السلام گره خورده است، گفت: منظومههای بزرگ شعر فارسی، حتی منظومههای عاشقانه ابتدا با نیایشها و نیایش وارهها آغاز شدهاند که این نشان میدهد، شعر ما با مفاهیم دینی گره خورده است. 

شکارسری تصریح کرد: در کمتر مجموعه شعر ایرانی با شعر دینی روبرو نخواهید شد، به ویژه در سه دهه گذشته پس از پیروزی انقلاب گفتمان دینی حاکم بر جامعه و فرهنگ ما به گونهای شده است که شاعران نه تنها نوعی وظیفه و رسالت برای خودشان میدانند که در محیط آفرینش ادبی داشته باشند، بلکه ناخودآگاه بدون اینکه سفارش داشته باشند از جانب کسی مبادرت به آفرینش ادبی در این زمینه میکنند.

وی افزود: بدین ترتیب من امروزه با توجه به سابقه و سنت شعر فارسی و گفتمانی که امروز بر جامعه حاکم شده است، میتوانم شعر مذهبی را یک ژانر بسیار مهم و پربسامد در ادبیات امروز ایران بنامم. 

شکارسری با اشاره به شب شعر هشتمین سراج که در فرهنگسرای مهر برگزار شد، گفت: شبهای شعر، عصرهای شعر و جلسههای شعر ایجاد فضای ادبی و فرهنگی میکنند.

وی ادامه داد: در فضاهای فرهنگی است که امکان آفرینش ادبی افزایش پیدا میکند. به عبارت دیگر این فضاها ضمن اینکه اوقات فراغت خوبی را برای مخاطبینش فراهم میکند، ضمن اینکه به هر صورت عرض ارادتی به مظهر ائمه معصومین(ع) است، در عین حال باید بپذیریم، نوعی تشویق و ترغیب شاعران به ویژه شاعران جوان برای سرایشهای مذهبی محسوب میشود.

شکارسری برگزاری شبهای شعر در فرهنگسراها را سبب توسعه فرهنگی و غنای فرهنگی دانست.

شعر ما با مکتب مذهبیمان گره خورده است

فرامرز عرب عامری نیز گفت: شعر ما با آیین و مکتب مذهبی ما گره خورده است و شاعران امروز هم عموما علاقه دارند که به این روند بپردازند.

عرب عامری ادامه داد: کمتر شاعری میتوانیم در دوره حاضر پیدا کنیم که نسبت به ارادتش به ائمه اطهار مطلب و شعری نداشته باشد.

وی بیان داشت: این برنامه با استقبال خوب شاعران و اهالی منطقه مواجه شده است که در کمتر شب شعری این اتفاق میافتد.

او همچنین به اهدای کتابهای شعر 50 شاعر صاحب کتاب در این مراسم به یکدیگر اشاره کرد و این حرکت را کاری پسندیده در راستای ارج نهادن به فرهنگ کتابخوانی دانست.

عرب عامری گفت: شاعری و شعر سرایی از جمله ویژگیهای برجسته ایرانیهاست که بیشتر از هر هنری مورد استقبال ایرانیها واقع شده است. او موسیقی را نیز دیگر هنر مورد علاقه ایرانیها دانست که نوع با کلام آن که همراه با شعر است، در تمام مناطق کشور از محبوبیت و ارزش بیشتری برخوردارست.

شعرهای آیینی برخواسته از کنه وجودی شاعر است

"علی مظفر" دیگر شاعر حاضر در مراسم شب شعر «هشتمین سراج» در فرهنگسرای مهر گفت: بحث و گفتوگو در رابطه با شعرهای آیینی و در کل مراسمی که به نحوی به مدح ائمه می پردازد، از دیروقت در کشور ما و در اکثر کشورهای اسلامی که به ائمه اطهار ارادت داشتهاند، بوده است.

مظفر گفت: شعرهای آیینی شعرهایی برخواسته از جوشش و کنه وجودی یک شاعر است و خود شاعر همواره سعی کرده که چیزی بگوید که به مخاطب و مستمعش بگوید که من اینگونه هستم و شما هم میتوانید با الگو پذیری که به طور کلی قالب جامعه در جستجو آن هستند و مدینه فاضله را بر آن مبنا میخواهند بسازند، باشند.

وی ادامه داد: ما در رابطه با شعرهای آیینی در بعد از انقلاب اسلامی توانستهایم جایگاه و پایگاه ویژهای را برای شاعرانمان تعریف کنیم. به این صورت که همیشه شاعر بعد از انقلاب توانسته در یک کانال و مسیری خودش را قرار دهد که مشخص کرده است، طبق این الگوها و این قالبها میتواند شعر خودش را به ائمه اطهار عرضه و تقدیم کند و در کلیت کار میتوانیم بگوییم که همین الان در گوشه و کنار جهان همیشه شعرهای آیینی جایگاه ویژه خود را یافته است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها