امیر اسماعیلی در نشست خبری:

رزمایش گسترده قرارگاه پدافند هوایی اواخر پاییز برگزار می‌شود/ رونمایی رادارهای بومی «بینا» و «نذیر»

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) گفت: اواخر پاییز امسال قرارگاه پدافند هوایی رزمایشی را برگزار خواهد کرد که نیمی از کشور به‌صورت مستقیم و نیم دیگر به صورت غیر مستقیم تحت پوشش قرارگاه خواهد بود.
کد خبر: ۵۱۹۳۵
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۱ - 29August 2015

رزمایش گسترده قرارگاه پدافند هوایی اواخر پاییز برگزار می‌شود/ رونمایی رادارهای بومی «بینا» و «نذیر»

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، امیر سرتیپ فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتمالانبیاء(ص)، صبح امروز در نشستی خبری که به مناسبت سالروز تأسیس پدافند هوایی در ستاد این قرارگاه برگزار شد، با بیان اینکه درحالی هفتمین سال تشکیل قرارگاه را پشت سر می گذاریم که چندین سامانه پدافندی را در کشور بکارگیری می کنیم، افزود: رادار «فتح 14» که از فناوری نیمههادی بهره میبرد، بهصورت بومی طراحی شده برای پرندههای با برد و ارتفاع بسیار بالا بکارگیری میشود.

وی با اشاره به اینکه این سامانه اکنون در یکی از نقاط پدافندی مستقر شده اظهار داشت: رادار «فتح 14» که دو منظوره طراحی شده، برای کشف و اتصال به سامانه های موشکی کاربرد دارد.

امیر اسماعیلی سپس از طراحی و تولید سامانه پدافندی «تلاش» خبر داد و افزود: این سامانه موشکی برای رهگیری و درگیری در اهداف متوسط و بالا بهطور توأمان طراحی شده که کاملا بومی بوده و صفر تا صد آن توسط کارکنان پدافند هوایی با کمک وزارت دفاع تولید شده است.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی کشور در ادامه با اشاره به تولید سامانه «همیار رهگیر»، اظهار داشت: این سامانه مجهز به اتوماسیون سیستم های شنود الکترونیکی است که وظیفه ثبت، تلفیق و هم پوشانی اطلاعات را در سراسر کشور برای احراز اشراف اطلاعاتی در شبکه یک پارچه پدافندی ایجاد می کند.

وی با بیان اینکه از خصوصیات سامانه «همیار رهگیر» می توان به ثبت و ضبط کمترین جابجایی ناوهای هواپیما بر اشاره کرد، گفت: سامانه «حلقه بیدار»ssr) ) که سامانهای برای شنود و تحلیل اطلاعاتی است، کاملا بهصورت بومی طراحی و تولید شده و دارای قابلیت پسیو و غیر قابل کشف است.

امیر اسماعیلی در ادامه با اشاره به اینکه رادارهای بومی «بینا» و «نذیر» که برای محیط کوهستانی و دشت و باز کار برد دارند به مناسبت دهم شهریور ماه رونمایی می شوند، اظهار داشت: این دو سامانه علاوه بر استفاده از فناوری پیچیده و کم نظیر در ساخت آن، از دقت بالا برای کشف اهداف و ریز پرنده ها در ارتفاع بالا نیز برخوردار هستند.

وی تأکید کرد: نقاط پدافندی کشور که تا پیش از این حدود 3600 نقطه بود اکنون با گسترش فعالیتهای قرارگاه پدافند هوایی کشور به 3700 نقطه افزایش یافته است.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی کشور با بیان اینکه این قرارگاه برای پوشش رزمایش هایی که نیروهای مسلح کشورمان انجام می دهند، همکاری هایی دارد، عنوان کرد: اواخر پاییز امسال این قرارگاه رزمایشی را برگزار خواهد کرد که نیمی از کشور بهصورت مستقیم و نیم دیگر بهصورت غیر مستقیم تحت پوشش قرارگاه خواهد بود.

وی ادامه داد: تمام دستاوردهای این قرارگاه در رزمایش آتی مورد استفاده قرار می گیرد و طی آن از تاکتیک های مستقل و مشترک با سایر نیروها استفاده می شود.

امیر اسماعیلی در خصوص تهدیداتی که متوجه کشورمان است هم بیان داشت: قرارگاه پدافند هوایی کشور همیشه از آمادگی های لازم برای دفاع از حریم هوایی کشور در برابر انواع تهدیدات برخوردار است؛البته هیچ هدف و پرنده ای نباید به مرزهای ما تعدی و تجاوز داشته باشد چون در صورت نقض حریم هوایی کشورمان حق دفاع را برای خود مجاز می دانیم.

وی با بیان اینکه سامانه های پدافندی هم که مورد استفاده قرار می گیرد برای ایجاد ثبات، صلح، امنیت و آرامش در منطقه است، درباره خرید و بکارگیری اس 300 هم گفت: واگذاری این سامانه بر پایه یک معاهده بین دو کشور بوده که بایستی از سوی کشور فروشنده تعهدات لازمالاجرا شود؛ البته هرچند امروز فروش این سامانه پدافندی در مسیر خود قرار گرفته اما تاخیر در عدم واگذاری اس 300 سیستم پدافندی ما را «فشل» نمیکند.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی کشور اضافه کرد: امروز در مقابل سامانه «اس 300» از سامانه «باور 373» که از توانمندی قابل توجهی برخور دار است، در دستور کار قرار دادیم تا بتواند در کنار سایر سامانه ها هم چون گذشته  فضای امن تری را برای کشور ایجاد کند.

وی افزود: قرارگاه با توجه به فضای تحریمی که در کشور بوده نمره قابل قبولی را در ایجاد فضای امن در سطح کشور گرفته است زیرا این قرارگاه همواره سامانه های خود را برای تامین امنیت کشور ارتقا میدهد.

امیر اسماعیلی تأکید کرد:  بنابراین مطمئن باشید هر سامانه ای که وارد کشور می شود بعد از یک سال ارتقا می یابد و این تکامل و پویایی در قرارگاه جاری است بر این اساس سیستم هایی که امروز رونمایی می شود تا پایان سال با تولید انبود، در نقاط پدافندی کشور گسترش مییابند.  

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار