به مناسبت روز ملی خلیج فارس؛

شهیدی که طرح او درباره خلیج فارس ماندگار شد

مرحوم «شیخ‌الاسلام» درمورد اهمیت طرح شهید «صفایی» پیرامون خلیج فارس گفت: کاری که این عزیز سه ماه قبل از شهادتش در رابطه با ابوموسی کرد، هنوز که هنوز است راهنمای ما است؛ یعنی این کاری که او کرده و کتباً در وزارت خارجه هست راهنمای کار‌های بعدی شده است.
کد خبر: ۵۱۹۸۵۵
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۳ - 01May 2022

به گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، روز ۱۰ اردیبهشت به عنوان «روز ملی خلیج فارس» نامگذاری شده است و علت نامگذاری این روز هم آزادسازی این منطقه در روز ۱۰ اردیبهشت از چپاول اشغالگران پرتغالی در زمان شاه عباس اول صفوی است.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، حساسیت‌ها بر روی خلیج فارس بیش از پیش شد. «حسین شیخ‌الاسلام» اولین معاون سیاسی وزارت خارجه درباره طرح شهید صفایی پیرامون خلیج فارس اظهار داشت: من برادرانی را که از لانه جاسوسی یا انجمن آمریکا می‌شناختم برای ریاست اداره‌ها و معاونت‌ها جذب کردم. فردی که من باید حتماً نام را ببرم، شهید صفایی است.

او از بچه‌های لانه جاسوسی بود. من وقتی که به وزارت خارجه آمدم، فهمیدم که مهم‌ترین مسئله مورد مناقشه ما بر سر جزیره ابوموسی است. دلم می‌خواست یک آدم عاشق و فهمیده این مسئله را برای ما از آب در بیاورد... در خلیج فارس می‌فهمیدم ابوموسی برای ما خیلی مهم هست، چون کسان دیگری بر آن ادعا دارند ...

شهیدی که طرح او درباره خلیج فارس ماندگار شد

صفایی خودش هم عاشق بود وقتی که با من صحبت کرد؛ خودش هم این کار را قبول کرد. وی از دانشجویان نخبه دانشگاه شریف بود و من در لانه جاسوسی او را شناخته بودم. خودش هم من را دوست داشت و می‌خواست که با من تعامل کند و آمد.

کاری که این شهید صفایی سه ماه پیش از شهادتش در رابطه با ابوموسی کرد، هنوز که هنوز است راهنمای ما است؛ یعنی این کاری که او کرده است و کتباً در وزارت خارجه هست راهنمای کار‌های بعدی شده است و هنوز هم بر اساس آن کار می‌شود.»

درمورد شهید «مجید مؤذن صفایی»

شهید «مجید موذن صفایی» روز دوم آذر ۱۳۳۶ در اصفهان به دنیا آمد. در رشته مهندسی متالورژی دانشگاه صنعتی شریف پذیرفته شد. در تاریخ ۱۵ اردیبهشت سال ۱۳۶۱ در عملیات بیت‌المقدس به فیض شهادت نایل آمد.

منبع

خاطرات حسین شیخ‌الاسلام، گنجینه تاریخ شفاهی مرکز اسناد انقلاب اسلامی

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار