یادداشت/ سردار علی آزادی

همگام شدن با پیشرفت فناوری بر پایه تحقیقات کاربردی

فرماندهی کل انتظامی کشور با هوشمندی و درایت یکی از محورهای اولویت دار خود را شتاب گیری هدفمند و موثر بر فعالیت های دانشی و پژوهشی متناسب بر بستر نقشه علمی، دفاعی و امنیتی در گام دوم انقلاب اسلامی انتخاب و ابلاغ کرده است.
کد خبر: ۵۲۰۲۶۷
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۵:۱۳ - 03May 2022
همگام شدن با پیشرفت فناوری بر پایه تحقیقات کاربردیگروه اجتماعی دفاع‌پرسسردار علی آزادی فرمانده انتظامی استان کردستان؛ با پیشرفت تکنولوژی و فناوری‌های جدید، جهان امروزه به صورت شبکه در آمده است، شبکه‌ای که بافت اصلی و تار و پود آن را اطلاعات و نظام ارتباطات الکترونیک تشکیل می‌دهد و با شتاب بالا با تکنولوژی‌های جدید و فناوری‌های تازه رو به رو شده و این شتاب علمی همچنان در حال پیشروی است به صورتی که مواجهه مداوم با فناوری‌های نوپدید، تبدیل به عادتی سالانه گردیده است.
 
در این راستا فرماندهی کل انتظامی کشور با هوشمندی و درایت یکی از محور‌های اولویت دار خود را شتاب گیری هدفمند و موثر بر فعالیت‌های دانشی و پژوهشی و فناوری‌های نوین و نوپدید متناسب با اولویت ها، بر بستر نقشه علمی، دفاعی، امنیتی و افق‌ها در گام دوم انقلاب اسلامی انتخاب و ابلاغ کرده است.
 
اولویت مذکور نشان دهنده اهمیت برنامه‌ریزی و پیشبرد اهداف با پشتوانه تحقیقاتی می‌باشد لذا با توجه به اینکه هرگونه برنامه ریزی و پیشبرد اهداف به دور از پشتوانه تحقیقاتی در مرحله اجرا و عملیاتی شدن با مشکل رو به رو می‌گردد و تبدیل به تجربه‌ای ناموفق خواهد می‌شود.
می‌توان گفت پژوهش به ویژه در تصمیم‌گیری‌های کلان نقش مهم و ارزنده‌ای دارد بر این ساس اولویت ابلاغی در راستای شتاب علمی از دو وجه قابل بررسی است: یکی ارتقای فناوری‌های سیستم و سازمان درونی و دیگری همسو شدن با پیشرفت علمی و شتاب فناوری پیشِ‌رو برای برقراری نظم و امنیت در جامعه.
 
جهت ارتقای فناوری‌های سیستم و سازمان درونی باید به این نکته توجه داشت که فرماندهی کل انتظامی نیز به عنوان یک سیستم اجتماعی نیازمند ارتباطات بین زیرسیستم‌ها توسط جریان اطلاعات می‌باشد.
 
در این سیستم میزان برخورداری اطلاعات اعم از سخت افزای و نرم افزاری از قبیل سطوح مختلف سیستم‌های اطلاعاتیِ یکپارچه، جامع، مستقل و سطح اتوماسیون اداری دارای اهمیت بسزایی است، زیرا به کارگیری این فناوری در تعاملات و ارتباطات باعث ایجاد تعادل در انسجام درونی و تعاملات بیرونی و اشراف بر تغییرات محیطی (برای نمونه فضای مجازی جرایم)، تعیین استراتژی مناسب و تحقق نظم و امنیت اجتماعی می‌شود.
 
از سوی دیگر مقوله امنیت و احساس امنیت از دیر باز و از زمان تشکیل اجتماعات بشری همواره از نیاز‌های اولیه انسان‌ها بوده است، در جمهوری اسلامی ایران نیز فرماندهی کل انتظامی مؤثرترین نهاد در تأمین امنیت می‌باشد و برای ایجاد امنیتی پایدار در جامعه همانند تمام فعالیت‌ها در حوزه‌های مختلف اقتصادی، صنعتی، علمی، هنری و ... نیازمند انجام تحقیق و پژوهش‌های مدون است و تنها در این صورت می‌تواند موفقیت‌های خوبی را با کمترین هزینه و امکانات به دست آورده و بالاترین امنیت را با توجه به فناوری‌های نوین و نوپدید به مردم عرضه نماید.
 
توجه یه این نکته ضروری است که با ظهور فناوری اطلاعات نوین نوع جدیدی از ناامنی‌های اجتماعی ایجاد شده است که لازمه داشتن نقشی اثرگذار در کاهش جرایم و انحرافات، تجهیز پلیس به فناوری‌های نوین می‌باشد در این راستا توجه به این نکته بدیهی است که هر چه میزان دانش و خلاقیت کارکنان پلیس افزایش یابد، کارایی پلیس در مقابله با جرایم و آسیب‌های اجتماعی نیز ارتقاء پیدا می‌کند و باعث ارتقای احساس امنیت شهروندان می‌گردد.
 
با این تفاسیر رویکرد هوشمندسازی پلیس در افق بیانیه گام دوم انقلاب تاکید بر جنبش نرم افزاری و تولید علم بر بستر نقشه علمی و دفاعی کشور، تبادل اطلاعاتی (درون سازمانی و برون سازمانی) جهت هم افزایی، شبیه سازی توانمندی‌های اطلاعاتی، یکپارچه سازی سامانه‌های هوشمند، مقابله با تخلفات فضای مجازی، اهمیت به فضای مجازی مجرمان، آشنایی فنی در شناسایی مجرمان، آموزش تفکر، شناخت پیچیدگی‌های سازمان، توجه به شایستگی‌های حرفه‌ای و متعاقب آن کاهش مأموریت‌ها با استفاده از ابزار‌های نوین و رسیدن به پلیس متخصص و مقتدری است که فرمانده معظم کل قوا"مدظله العالی" آن را مورد تاکید داشته اند.
 
مهمترین تأثیراتی را که هوشمندسازی پلیس و استفاده از فناوری اطلاعات نوین بر توانمندسازی کارکنان سازمان پلیس و می‌تواند داشته باشد افزایش سرعت، افزایش دقت، کاهش اندازه فیزیکی منابع اطلاعات، حذف برخی از فرآیند‌های زائد اداری، ایجاد امکان همکاری از راه دور و کاهش هزینه‌های فرماندهی کل انتظامی کشور است و سازمان‌ها و نهاد‌های دانش بنیان و اقشار تحصیل‌کرده که از سرمایه‌های اصلی جامعه هستند می‌توانند مهمترین نقش را در ایده پردازی و هوشمندسازی پلیس داشته باشند.
 
البته لازم به ذکر است که فرماندهی کل انتظامی ضمن برنامه‌ریزی برای پیشگیری علمی از وقوع آسیب‌های اجتماعی، درصد بالایی از جرایم را به صورت کاملاً علمی و تخصصی کشف و حتی پیچیده‌ترین جرایم را نیز با استفاده از فناوری‌های نوین، دانش و توان بالای متخصصان پلیس رمزگشایی و حرفه‌ای‌ترین مجرمان را دستگیر می‌نماید که ادامه این روند نیازمند همراهی با جریان پیشرفت‌های علمی و فناورانه است.
 
انتهای پیام/ 241
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار