معلم شهیدی که پلی ساخت برای شکست حصر آبادان

چهل روز از ناپدید شدن «احمد حجتی» می‌گذشت؛ خرمشهر بدون او آزاد شد که تعدادی فیلم از سنگر‌های مزدوران عراقی در خرمشهر به دست رزمندگان افتاد و خبر از شهادت آقامعلم داد.
کد خبر: ۵۲۰۳۶۹
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۴ - 03May 2022

معلم شهیدی که پلی ساخت برای شکست حصر آبادانبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، سردار شهید «احمد حجتی نجف آبادی» در سال ۱۳۳۱ در شهرستان نجف آباد از توابع استان اصفهان به دنیاآمد.

استادکار جوشکاری در ۹ سالگی

دوران کودکی را با فقر و تنگدستی می‌گذراند و تنها منبع درآمد آن‌ها کشاورزی بود. فقر باعث شد احمد نتواند به مدرسه برود. به جای درس خواندن، نزد استاد درب و پنجره ساز به کار جوشکاری پرداخت تا جایی که در ۹ سالگی مهارت خاصی در تمام کار‌های جوشکاری به دست آورده بود.

علاقه به تحصیل

علاقه به درس خواندن و کسب علم او را رها نمی‌کرد، احمد در یازده سالگی مشغول تحصیل شد و باهوش و ذکاوت فوق‌العاده‌ای که داشت چهار سال ابتدایی را در یک سال گذراند. او موفق شد مدرک ششم نظام قدیم را اخذ و وارد دبیرستان شود.

به عنوان فردی شاخص و ورزشکار، همکلاسی‌های دبیرستانی خود را برای فعالیت‌های اجتماعی آماده می‌کرد؛ او معتقد بود که فعالیت اجتماعی باعث ایجاد انگیزه و تقویت روحیه سلحشوری در جوانان می‌شود.

فعالیت‌های انقلابی

با اینکه به طور همزمان مشغول کار و تحصیل بود، ولی توانست در سال ۱۳۵۰ دیپلم ریاضی را اخذ و به عنوان سپاه دانش عازم روستای لارستان از توابع لامرد فارس شود.

افشاگری رژیم پهلوی و پخش کتب اسلامی و اعلامیه‌های حضرت امام (ره) در منطقه لامرد از جمله فعالیت‌های احمد در دوران خدمت او بود.

معلمی مبارز

پس از خدمت سربازی در رشته راه و ساختمان دانشگاه علم و صنعت پذیرفته شد، ولی به علت فقر مالی نتوانست ادامه تحصیل دهد؛ لذا به عنوان معلم در آموزش و پرورش مشغول خدمت شد.

وظیفه خطیر معلمی در مدارس و قبولی او در رشته ریاضی دانشگاه علامه طباطبایی فعالیت احمد را در بین دو نسل کودک و نوجوان و جوان دانشگاهی دو چندان کرد، او با بسیاری از انحرافات فکری اواخر دوره پهلوی که قالب آن افکار کمونیستی و وابسته به شرق بود، به مبارزه علنی پرداخت.

تشکیل انجمن اسلامی در دانشگاه و گرد هم آوردن دانشجویان حزب الهی و مخالف رژیم و اعتصاب و تظاهرات علیه رژیم پهلوی در دانشگاه باعث شد تا او به عنوان یک فعال مذهبی و سیاسی در بین دانشجویان و فرهنگیان شناخته شود.

بالا رفتن سطح تحصیل و فرهنگ در منطقه با تشکیل گروه‌های فرهنگی از همکاران آموزش و پرورش و جذب خودیاری مردم روستا‌های اطراف نجف آباد برای مدرسه سازی به همت احمد در سال‌های پیش از انقلاب محقق شد.

جهاد سازندگی

با صدور فرمان امام (ره) مبنی بر تشکیل جهاد سازندگی، احمد به عنوان بنیانگذار جهاد سازندگی نجف آباد کار خود را برای خدمت رسانی به مردم مناطق محرم آغاز کرد.

دوم مهرماه ۵۹ یعنی سه روز بعد از شروع جنگ، احمد و تعدادی از یارانش پا به خاک خونبار خرمشهر گذاشتند.

مقاومت ۳۴ روزه مردم خرمشهر و رزمندگانی که از جای جای میهن اسلامی وارد این شهر شده بودند حماسه‌های جاودانه‌ای را برای این مرز و بوم رقم زد.

کارشکنی‌های بنی صدر و مناقشات سیاسی باعث سقوط خرمشهر شد. اما احمد و بچه‌های جهاد با همت والای خود جهاد اصفهان را در آبادان برپاکردند.

احداث پل شناور راه انجام عملیات شکست حصر آبادان

احداث پل شناور بر روی بهمن شیر و جاده خسروآباد از فعالیت‌های جهاد در دوران محاصره آبادان است که با همکاری و تدبیر و پشتکار بچه‌های جهاد، راه را برای انجام عملیات شکست حصر آبادان هموار می‌کرد.

تشکیل اولین تیپ زرهی جهاد

فعالیت چشمگیر احمد باعث شد از او به عنوان مسؤول تدارکات منطقه ۲ سپاه که کار پشتیبانی یگان‌های وابسته به استان‌های اصفهان، یزد و چهارمحال بختیاری و یگان‌های استانی را داشت دعوت به عمل آید.

او همزمان با این مسؤولیت، عضو شورای جهاد سازندگی هم بود و هیچ وقت خود را از بچه‌های جهاد جدا نکرد.

تشکیل اولین تیپ زرهی جهاد مرهون پیگیری و پشتیبانی‌های احمد است.

شهادت برادرش، محمد، او را در خدمت به نظام مقدس استوارتر کرد و پشتیبانی‌های او از یگان‌های تازه تأسیس شده همچون تیپ نجف اشرف، تیپ امام حسین (ع)، تیپ ۲۵ کربلا باعث پیروزی‌های چشمگیر رزمندگان در عملیات‌های گسترده لشکریان اسلام شد.

شهادت: منطقه عملیاتی بیت المقدس - خرمشهر

تا تاریخ ۱۲ اردیبهشت ۱۳۶۱ برای شناسایی و ایجاد جاده‌ای برای انتقال تدارکات و حمل مجروحین در عملیات آزاد سازی خرمشهر می‌کوشید. اما دیگر از احمد خبری نشد و عملیات بیت‌المقدس بدون حضور او به پایان رسید و خرمشهر آزاد شد.

کسی نمی‌دانست احمد کجاست؟ همسر و چهار فرزند او هیچ خبری از احمد نداشتند. چهل روز از ناپدید شدن احمد می‌گذشت که تعدادی فیلم از سنگر‌های مزدوران عراقی در خرمشهر به دست رزمندگان افتاد. یکی از برادران پاسدار اصفهانی حلقه فیلمی پیدا می‌کند پس از چاپ ۳۴ عکس آن، خیانت رژیم صدام برملا می‌شود؛ عکس‌ها از شروع تیراندازی به اتومبیل آن‌ها تا هنگام شهادت برادران (احمد حجتی و احمد معین و عبدالحسین رجایی) و تصویر از صورت تک تک آن‌ها را نشان می‌دهد و بدین‌ترتیب راز شهادت احمد معلوم، ولی از جسد پاک و مطهر آن عزیزان اثری برای خانواده‌های معظم‌شان و دوستان و همرزمانشان پیدا نشد.

با شهادت احمد غمی سنگین بر قلب جهادسازندگی نجف‌آباد و مخصوصاً یاران عزیزش نشست. فیلم‌ها حاکی از شهادت احمد و دو تن از همراهانش به نام‌های احمد معین و عبدالحمید رجایی بود، اما از آن‌ها اثری یافت نشد.

او در مرحله اول عملیات بیت المقدس به دیدار حق شتافت و به برادر شهیدش محمدعلی پیوست تا بعد از آن پذیرای دیگر برادران شهیدش کاظم و ابوالقاسم شود. برادران حجتی همه حیات خویش را عاشقانه در مذبح جبهه‌ها قربانی کردند.

منبع: فارس

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار