تداوم نقض آتش بس یمن توسط سعودی

علیرغم اعلام آتش بس در یمن از آغاز ماه مبارک رمضان، سعودی‌ها همچنان به نقض آن ادامه می‌دهند؛ اقدامی که پاسخ دردناک مقاومت یمن به حملات متجاوزان را به مسأله‌ای قریب الوقوع تبدیل کرده است.
کد خبر: ۵۲۰۴۰۹
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۷ - 04May 2022

تداوم نقض آتش‌بس یمن توسط سعودی

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، لیرغم اعلام آتش بس در یمن از آغاز ماه مبارک رمضان، سعودی‌ها همچنان به نقض آن ادامه می‌دهند؛ اقدامی که پاسخ دردناک مقاومت یمن به حملات متجاوزان را به مسأله‌ای قریب الوقوع تبدیل کرده است. حدود یک ماه پیش بود که «هانس گروندبرگ» فرستاده سازمان ملل در امور یمن از موافقت طرف‌های یمنی با طرح آتش‌بس دو ماهه در این کشور خبر داد.

فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن در خصوص مفاد توافقنامه آتش بس در یمن تأکید کرد: «قرار است به کشتی‌های سوخت نیز اجازه ورود به بندر الحدیده داده شود». وی همچنین از امکان برقراری پرواز‌های محدود از فرودگاه صنعا خبر داد و خاطرنشان کرد که این آتش‌بس با توافق طرفین قابل تمدید است.

اما این پایان ماجرا نبود، چراکه در کمتر از یک هفته از اعلام اجرای آتش بس، عربستان سعودی برخلاف تعهدات خود، یک کشتی حامل سوخت دیگر متعلق به یمنی‌ها را توقیف کرد. در همین ارتباط، «عصام متوکل» سخنگوی شرکت ملی نفت یمن گفت: ائتلاف سعودی با نقض چندین باره آتش بس، یک کشتی حامل سوخت دیگر یمن را توقیف کرد. سخنگوی شرکت ملی نفت یمن در ادامه عنوان کرد: ائتلاف متجاوز سعودی با هدف تنگ‌تر کردن حلقه محاصره علیه ملت یمن اقدام به توقیف کشتی حامل سوخت به نام «دیتونا» کرده است.

وی افزود: «این درحالی است که کشتی مذکور پیشتر مورد بازرسی قرار گرفته و مجوز ورود به آب‌های یمن را از سازمان ملل متحد دریافت کرده بود. توقیف کشتی‌های حامل سوخت یمن توسط سعودی نقض آشکار قوانین بین المللی محسوب می‌شود». اقدام سعودی‌ها در توقیف کشتی حامل سوخت یمنی‌ها در حالی است که آن‌ها در توافقنامه آتش بس متعهد به صدور مجوز ورود ۱۸ کشتی حامل سوخت به آب‌های یمن شده بودند.

با این حال، مقامات سعودی با توقیف یک کشتی حامل سوخت در کمتر از یک هفته از آغاز توافق آتش بس، نشان دادند که نه تنها هیچ عزمی برای پایبندی به تعهداتشان ندارند، بلکه در تلاش هستند تا با تحریک طرف مقابل، آتش جنگ را بیش از پیش شعله ور سازند. علیرغم تمامی این اقدامات، دولت نجات ملی یمن و همچنین ارتش و کمیته‌های مردمی این کشور «صبر استراتژیک» را در پیش گرفتند تا در دام توطئه‌ای که سعودی‌ها در روز‌های آغازین برقراری آتش بس برای شعله ور ساختن جنگ پهن کرده بودند، گرفتار نشود.

نکته قابل تأمل در این زمینه، سکوت سنگین سازمان ملل متحد است؛ سازمانی که به عنوان ناظر و متولی توافقنامه آتش بس، تاکنون کوچک‌ترین واکنشی به نقض مکرر آتش بس توسط ائتلاف متجاوز سعودی نشان نداده است. سازمان ملل متحد با سکوت خود در برابر اقدام متجاوزان در نقض مکرر آتش بس یک بار دیگر ثابت کرد که نه تنها یک بازیگر بی طرف در تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی نبوده، بلکه تمام اهتمام خود را بر روی حمایت از متحدان ایالات متحده آمریکا از جمله ریاض متمرکز کرده است.

جانبداری آشکار سازمان ملل متحد و فرستاده ویژه این سازمان در امور یمن، حتی صدای مقامات سیاسی این کشور را نیز درآورد. در همین ارتباط، «محمد علی الحوثی» با اشاره به سفری که قرار بود «هانس گروندبرگ» به صنعاء انجام دهد، گفت: «علیرغم اینکه سازمان ملل متحد حاضر به محقق ساختن مطالبات انصارالله نیست، اما گروندبرگ اصرار دارد سفر به صنعاء انجام شود. این مسأله برای ما تعجب آور است».

برقراری این آتش بس واکنش‌های متعددی به دنبال داشت. در همین ارتباط، محمدعلی الحوثی، عضو شورای عالی سیاسی یمن با بیان اینکه آتش بس اعلامی از سوی سازمان ملل اعتبار خود را با اجرایی شدن به دست خواهد آورد، از ملت یمن خواست هوشیار باشند.

از سویی «محمد عبدالسلام»، سخنگوی جنبش انصارالله از اعلام آتش بس از سوی سازمان ملل استقبال کرد و گفت که به موجب این آتش بس، عملیات نظامی متوقف می‌شود، فرودگاه بین‌المللی صنعا بازگشایی می‌شود و همچنین امکان ورود تعدادی کشتی به بندر الحدیده برای سوخت‌رسانی در طول دو ماه آینده مهیا می‌گردد».

با وجود وعده‌هایی که عربستان سعودی برای التزام به مفاد توافقنامه آتش بس یمن داده بود، اما هنوز ۴۸ ساعت سپری نشده بود که رسانه‌های یمنی مختلف اعلام کردند: «سعودی بیش از ۱۰۰ مرتبه آتش بس یمن را نقض کرد». همین خبر به فاصله تنها ۴۸ ساعت از زمان اعلام اجرای توافق آتش بس کافی بود تا دولت نجات ملی یمن از عدم پایبندی و التزام ریاض به توافقنامه آتش بس یقین حاصل کند.

وی در ادامه اظهاراتش در این زمینه عنوان کرد: «هیچیک از مطالباتی که ما پیشتر از سازمان ملل برای کاهش درد و رنج مردم یمن داشتیم، محقق نشده است. سوال ما این است که کدامیک از مطالبات مطرح شده برآورده شده اند»؟ بر اساس آنچه که گفته شد، پر واضح است که عربستان سعودی عملاً تمایلی به موفقیت توافقنامه آتش بس و برقراری صلح در یمن ندارد. این موضوع را می‌توان از عدم بازگشایی فرودگاه صنعاء که یکی از تعهدات اصلی سعودی‌ها در توافقنامه آتش بس بود، به خوبی فهمید.

در همین راستا، «حسین العزی» معاون وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن به لغو سفر‌های تجاری از فرودگاه صنعا از سوی ائتلاف متجاوز سعودی واکنش نشان داد و به شدت از آن انتقاد کرد. معاون وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن در این خصوص اظهار داشت: عقب نشینی سعودی از تصمیم قبلی برای انجام سفر‌های تجاری از فرودگاه صنعاء در حالی اتفاق افتاد که ساعاتی قبل، به‌صورت یک‌جانبه تعداد زیادی از اسرای ائتلاف را آزاد کرده بودیم.

این شخصیت یمنی در ادامه اظهاراتش در این زمینه همچنین عنوان کرد: «این اقدام ائتلاف متجاوز سعودی نشان داد که ریاض هیچ تمایلی به حرکت به سمت صلح ندارند و به هیچ وجه به دنبال برداشتن گام‌های اعتمادساز نیست».

به هر حال، آنچه که واضح به نظر می‌رسد این است که در سایه نقض مکرر توافقنامه آتش بس توسط ائتلاف متجاوز سعودی، هر روز پنجره‌ای از صلح در یمن بسته می‌شود. اما نکته قابل تأمل این است که صبر استراتژیک یمنی‌ها نیز در نهایت لبریز خواهد شد و متجاوزان طعم تلخ حملات دردناک مقاومت را خواهند چشید. این همان چیزی است که «محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش أنصارالله صراحتاً بدان اشاره کرده است.

در همین ارتباط، «محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش «أنصارالله» یمن از تشدید حملات جنگنده‌های متجاوز سعودی به استان «مأرب» به شدت انتقاد کرد. سخنگوی جنبش أنصارالله گفت: «پاسخ صنعاء به نقض آتش بس اعلامی از سوی سازمان ملل متحد، برای ریاض و ابوظبی دردناک خواهد بود. ارتش و کمیته‌های مردمی یمن از آمادگی کامل برای ایستادگی در برابر متجاوزان سعودی و متحدانشان برخوردار هستند». بر این اساس، ناگفته پیداست که پاسخ دردناک مقاومت یمن به متجاوزان سعودی و اماراتی به مسأله‌ای قریب الوقوع تبدیل شده است.

منبع: مهر

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار