معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید:

۲۷۰ هزار ایثارگر جویای شغل/ زمان رسیدگی به پرونده جانبازان سه ماهه می‌شود

پاکدل گفت: ۲۷۰ هزار نفر در جامعه ایثارگری جویای کار داریم که لازم است تدابیری برای آنها اتخاذ شود. در سفر‌های رئیس جمهور مصوب شد ۱۰ درصد فرصت‌ها برای اعتبار اشتغال هر استان به ایثارگران تخصیص داده شود.
کد خبر: ۵۲۱۰۷۰
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۴ - 08May 2022

وجود ۲۷۰ هزار جویای شغل در جامعه ایثارگری/ زمان رسیدگی به پرونده جانبازان سه ماهه می‌شودبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، «محمود پاکدل» معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید در نشست خبری با اصحاب رسانه پیرامون برنامه‌های این معاونت که امروز (یکشنبه) برگزار شد به مهمترین چالش در معاونت تعاون اشاره کرد و اظهار داشت: در سند تحول دولت یکی از چالش‌های مهم ناکارآمدی در شیوه خدمات رسانی و نارضایتی خانواد ه شهدا و ایثارگران از نحوه این خدمت رسانی است که در حال تنظیم برنامه‌ای برای آن هستیم.

وی با اشاره به اعتبار لازم برای اجرایی کردن برنامه‌های بنیاد شهید گفت: برای اقدام دستگاه‌های اجرایی دو اصل را باید در نظر بگیریم، یکی مبنای قانونی داشته باشد و دوم تامین مالی شود. بار مالی قوانین را ۱۲۶ هزار میلیارد پیش‌بینی کردیم که امسال جهش خوبی در بودجه وجود دارد، اما باز به تقاضای ما نرسیده است.

پاکدل گفت: در حوزه قوانین و اقدامات یکسری بر از اقدامات برعهده بنیاد است و یکسری برعهده دستگاه‌های اجرایی. بنیاد شهید برای نظارت بر اجرای قوانین دو ابزار کمیسیون ماده ۱۶ و ماده ۷۴ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران را دارد.

پرداخت ۳۳ هزار وام مسکن به ایثارگران/ مزایا برای جانبازان زیر ۲۵ درصد در قانون تعریف نشده است

وی با اشاره به پیگیری اصلاح قوانینی که به موجب آن مشکلاتی برای ایثارگران به وجود آورده و پیش‌بینی نیاز‌های ایثارگران در برنامه هفتم توسعه، افزود: جانبازان زیر ۲۵ درصد از مزایای جانبازان بالای ۲۵ درصد بهره‌مند نیستند، چون قانونی وجود ندارد و قانون اجازه نمی‌دهد، بخشی از این قوانین براساس قوانین توسعه پنجم و ششم هستند که احکامی را آوردیم تا در مقطعی جانبازان زیر ۲۵ درصد که از خدمات درمانی بهره‌مند نبودند از خدماتی بهره‌مند شوند یا بتوانند وام مسکن بگیرند. از همه ایثارگران درخواست داریم اگر موضوعی نیازمند اصلاح قوانین است اطلاع دهند.

پاکدل با اشاره به تبدیل وضعیت ایثارگران گفت: یکی از کار‌هایی که بسیاری از ایثارگران پیگیر آن بودند و منجر به یک حکم در قانون شد تبدیل وضعیت بود. براساس اعلام اداره استخدامی ۴۰ هزار ایثارگر یا تبدیل وضعیت شده یا در فرایند تبدیل وضعیت قرار دارند. در سایر دستگاه‌ها نیز اقداماتی صورت گرفته و این حکم در قانون بودجه ۱۴۰۱ نیز اعمال شده. قانون در خصوص تبدیل وضعیت به همه دستگاه‌ها اشاره کرده، برخی دستگاه‌ها اعلام می‌کنند خصوصی هستند که شامل خبرگزاری‌ها و برخی شرکت‌هایی که در اصل ۴۴ واگذار شده‌اند نیز می‌شود.

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید در خصوص وضعیت مسکن ایثارگران تصریح کرد: در موعد مشاوره ۱۱۰ هزار نفر از خدمات مشاوره بهره‌مند شدند، از این میان مشاوره شغلی ۳۷ هزار نفر بوده است. در بحث مسکن با پیگیری‌های انجام شده چهار هزار واگذاری زمین داشتیم و ۳۳ هزار نفر به بانک‌های برای وام معرفی شدند. در مسکن به دنبال طرح سند مسکن ایثارگران هستیم. در نشست بعدی نتایج سند جامع مسکن را عرض کنیم ضمن اینکه پنج درصد مسکن ملی به ایثارگران اختصاص دارد.

وجود ۲۷۰ هزار جویای شغل در جامعه ایثارگری/ ۱۰ درصد اعتبار اشتغال ایثارگران هر استان به ایثارگران تعلق می‌گیرد

وی به اشتغال ایثارگران اشاره کرد و افزود: مجوز‌های صنفی و پروانه کسب به ۹ هزار ۸۰۰ نفر داده شد. ۱۰ هزار و ۱۰۰ استخدام انجام شده است و هشت هزار و ۸۰۰ نفر در صندوق و اشتغال و کارافرینی برای طرح‌های اشتغال آفرینی تسهیلات دریافت کردند. اگرچه آمار بیکاران زیاد است، اما این اقدامات بالای ۲۵ هزار نفر را شامل می‌شود. ۲۷۰ هزار نفر در جامعه ایثارگری جویای کار داریم که لازم است تدابیری اتخاذ شود. در سفر‌های رئیس جمهور مصوب شد ۱۰ درصد فرصت‌ها برای اعتبار اشتغال هر استان مختص ایثارگران داده شود.

وی در خصوص اجرای طرح سپاس و دیدار با خانواده شهدا بیان داشت: طرح سپاس از طرح‌هایی مورد تاکید رئیس جمهور بوده است. سال گذشته با ۳۱۸ هزار نفر به صورت حضوری و ۴۲۰ هزار نفر به صورت تلفنی دیدار صورت گرفت. امسال بنا داریم ۷۲۰ هزار دیدار را به صورت حضوری اجرا کنیم.

زمان رسیدگی به پرونده جانبازان سه ماهه می‌شود/ معترضان به تامین اعتبار آزمون استخدامی منتظر باشند

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید با اشاره به وضعیت رسیدگی به پرونده جانبازان گفت: ۷۲ پرونده احراز شهادت را در سال گذشته تعیین تکلیف کردیم که ۶۲ هزار پرونده در استان‌ها عدد بالایی است. یکی از گلایه‌ها مدت زمان رکود پرونده‌ها برای رسیدگی بود که قول کوتاه کردن زمان آن را دادیم و تا آخر سال زمان را به سه ماه کاهش می‌دهیم. ضمن اینکه تلاش داریم پیگیری پرونده‌ها الکترونیکی شود.

پاکدل با اشاره به موضوع ارتقای سطح معیشت ایثارگران گفت: هدف گذاری در مرحله اول رسیدگی به ایثارگران دهک‌های پایین است. موظف شدیم سند ارتقای معیشت را تنظیم کنیم و ظرف سه ماه قول آماده سازی دادیم. در حوزه تسهیلات رفاهی براساس قرارداد فروشگاه‌های اتکا کارتی در دسترس ایثارگران است که امسال تا سقف ۱۰ میلیون و به صورت ۱۰ ماهه بود که امسال ۳۰ میلیون ۲۰ ماهه شده است. غرامت فوت مشمولین مناقصه‌اش انجام شده و سقف فوت را ۱۵ میلیون افزایش دادیم که سال قبل پنج و ۱۰ میلیون بود.

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید درباره وضعیت احراز جانبازی جانبازان مدافع حرم گفت: هیچ پرونده جانباز مدافع حرم رسیدگی نشده نداریم. حتی دو مرحله همکاران ما برای کمیسیون پزشکی و احراز به سوریه رفتند و ۶۰۰ نفر را احراز کردند. ۴۴ پرونده جدید آمده است که رای آن هنوز صادر نشده. گروه اعزامی به سوریه در بحث جانبازان شیمیایی نیز مناطق شیمیایی شده را از نزدیک دیده‌اند و آن‌ها که آثار شیمیایی دارند را به عنوان جانباز پذیرفته‌ایم.

وی با اشاره به اعتراض برخی از پذیرفته شدگان تکمیل ظرفیت استخدامی در خصوص تامین اعتبار آزمون استخدامی بیات کرد: منابع تکمیل ظرفیت تا آخر هفته اعلام می‌شود. با موافقت اداره استخدامی تا پایان امسال آزمون دوم مشمولین بند جیم یعنی فرزند شهدا و فرزندان شهدای ۷۰ درصد برگزار می‌شود. تقاضا داریم ایثارگران عجله نکنند و منتظر مشخص شدن پست‌های تکمیل ظرفیت باشند.

انتهای پیام/ ۱۴۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار