دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا مطرح کرد؛

تولید ثروت برای کشور با بهره‌گیری از ظرفیت سواحل مکران/ اتخاذ راهبرد جدید برای تغییر ساختار امنیتی منطقه

سرلشکر صفوی با اشاره به موقعیت راهبردی خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان گفت: استفاده از ظرفیت‌های سواحل مکران می‌تواند در برنامه هفتم توسعه کشور و آمایش سرزمین در بخش خصوصی و دولتی، تولید ثروت کند.
کد خبر: ۵۲۱۳۱۰
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۲ - 09May 2022

به گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، سردار سرلشکر پاسدار «سید یحیی صفوی» دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا که به همراه فرمانده نیروی هوایی ارتش و جمعی از فرماندهان آجا و دانشجویان مقطع دکتری دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش (دافوس) به استان هرمزگان و جزیره بوموسی سفر کرده است، با تأکید بر لزوم تقویت نیرو‌های مسلح اظهار داشت: سال‌هاست سیاست خارجی، اقتصاد، فرهنگ و امنیت به هم گره خورده است و این شامل کشور ما هم می‌شود. مهم، داشتن راهبرد جامع و ترکیبی و مدیران توانمند اجرایی است.

وی افزود: وقتی در یک منطقه لایه‌های ژئوپلیتیکی، ژئواکونومیکی و ژئواستراتژیکی بر هم منطبق شود، آن منطقه راهبردی خواهد بود و هنگامی که یک منطقه از وزن برتر راهبردی برخوردار شود، همه سیاستمداران و قدرت‌های جهان به آن منطقه چشم خواهند دوخت و آن منطقه، محل رقابت و تنش قدرت‌های بزرگ خواهد شد که منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز یکی از این مناطق است.

سردار صفوی با بیان اینکه ایران در طول تاریخ، راهبرد نظامی زمینی و برّی داشته است، بر لزوم اضافه شدن راهبرد دریایی خصوصاً راهبرد اقتصاد دریامحور تأکید کرد و افزود: با توجه به موقعیت راهبردی خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان برای تبادلات بیش از ٧٠ درصدی تجاری، اتخاذ راهبرد دریامحور نقشی تعیین‌کننده در روند صادرات، واردات و ترانزیت کالا و خدمات در کریدور جنوب به شمال نوستراک دارد که می‌تواند برای ایران سالانه ۱٠ میلیارد دلار سودآوری به همراه داشته باشد.

سیاست خارجی، اقتصاد، فرهنگ و امنیت به یکدیگر گره خورده است

دستیار و مشاور عالی فرمانده‌ کل قوا تصریح کرد: استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های توسعه استان‌های جنوب شرقی سواحل مکران سیستان و بلوچستان و سواحل استان‌های هرمزگان، بوشهر و خوزستان در حوزه دریایی و بندری به‌دلیل برخورداری از ۲ هزار و ٢٠٠ کیلومتر نوار ساحلی و بیش از ۷۱ بندر بزرگ و کوچک می‌تواند در برنامه هفتم توسعه کشور و آمایش سرزمین در بخش خصوصی و دولتی، تولید ثروت کند.

وی با اشاره به اهمیت برگزاری رزمایش‌های مشترک با سایر کشور‌ها در آب‌های جنوب بیان کرد: به نظر می‌رسد حضور ناوگان‌های نظامی چین و روسیه در مانور مشترک با ناوگان‌های نظامی ایران در شمال اقیانوس هند زمینه‌ای برای علاقه‌مندی کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگهای و سرمایه‌گذاری اقتصادی آن‌ها در کشور‌های جنوب خلیج فارس و پاکستان و ایران است.

سردار صفوی ادامه داد: این یک راهبرد جدید برای تغییرات ساختار امنیتی منطقه بعد از خروج اجباری آمریکایی‌ها از خلیج فارس طی چند سال آینده است که امنیت توسط کشور‌های منطقه تأمین شود.

بنابراین گزارش، امیر سرتیپ «واحدی» فرمانده نیروی هوایی ارتش، امیر سرتیپ «ولی‌وند» فرمانده دافوس ارتش و امیر سرتیپ «قربانی» فرمانده هوانیروز ارتش، سرلشکر صفوی را در این سفر همراهی کردند.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها