پیام تبریک حجت‌الاسلام رئیسی به روسای جمهور و مردم قرقیزستان و ازبکستان

رئیس جمهور در پیامی فرارسیدن سی‌امین سال برقراری روابط میان ایران و قرقیزستان و همچنین ایران و ازبکستان را به به روسای جمهور و مردم این کشورها تبریک گفت.
کد خبر: ۵۲۱۵۵۴
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۴ - 10May 2022

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور در پیام تبریک خود به «صادیر جاپاروف» رئیس جمهور قرقیزستان به مناسبت سی‌امین سال برقراری روابط دیپلماتیک آورده است: اعلام استقلال جمهوری قرقیزستان موجب شد مناسبات دیرینه مردم دو کشور که ریشه در تاریخ و فرهنگ کهن این منطقه دارد، وارد مرحله نوینی شده و بیش از هر زمان دیگری به هم نزدیک‌تر شود.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه اشتراکات فرهنگی - تمدنی و سنت‌های مشترک ملی و دینی، سرمایه‌های عظیمی است که مبانی روابط فی‌مابین را تشکیل می‌دهد، تصریح کرده است: جمهوری اسلامی ایران در طول سی سال روابط دیپلماتیک، اهتمام جدی در جهت گسترش مناسبات میان دو کشور داشته و روابط میان دو کشور و دو ملت، طیف وسیعی از موضوعات را در برمی‌گیرد که حاصل آن، امضای بیش از حدود ۱۲۰ سند همکاری در سطوح مختلف کشوری، استانی، بین نهادی، دولتی و خصوصی است.

پیام تبریک رئیسی به رئیس جمهور و مردم ازبکستان

رئیس جمهور همچنین در پیام دیگری با تبریک فرارسیدن سی‌امین سال برقراری روابط دیپلماتیک به رئیس جمهور و مردم ازبکستان، استقلال این کشور در سال ۱۳۷۱ و برقراری مناسبات را فرصتی برای بازآفرینی و گسترش پیوند‌های دیرینه دو کشور توصیف کرد.

رئیسی در پیام تبریک خود به «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور و مردم ازبکستان، با بیان اینکه استقلال این کشور و برقراری مناسبات دیپلماتیک بین دو کشور در ۲۰ اردیبهشت ۱۳۷۱ فرصتی را برای بازآفرینی و گسترش پیوندهای دیرینه، فراهم آورد، اظهار داشته است: مردمان دو سرزمین کهن جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ازبکستان را تاریخ، فرهنگ، خاطرت و باورهای مشترک بی‌شماری به هم پیوند زده است.

رئیس جمهور تصریح کرده است: خوشبختانه از زمان برقراری روابط دو کشور، کوشش طرفین منجر به انجام مراودات سیاسی در عالی‌ترین سطوح و گسترش مناسبات بازرگانی و اقتصادی و تقویت ارتباطات انسانی و فرهنگی دو کشور دوست و برادر شده است. با این حال ظرفیت‌های بالقوه بسیاری وجود دارد و مسیری طولانی در پیش داریم که همت عالی همه مسئولین دو کشور را می‌طلبد.

رئیسی در ادامه آورده است: بر این باورم که دو کشور می‌بایست با نگاهی نتیجه‌گرا، ضمن فراهم‌سازی زیرساخت‌های حقوقی و ساختار‌های لازم نسبت به رفع موانع در روابط دو کشور به ویژه در حوزه‌های تجاری، اقتصادی و گردشگری کوشش نمایند. خوشبختانه، توانمندی‌های اقتصادی، ترانزیتی و گردشگری دو کشور مکمل یکدیگر هستند و تنوع ظرفیت‌های موجود در ایران و ازبکستان فرصتی ممتاز برای بازرگانان دو کشور برای نیل به منافع متقابل است.

رئیس جمهور اقداماتی مانند برگزاری منظم کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، فرهنگی، علمی و فناوری، برگزاری نمایشگاه‌های اختصاصی، تنظیم موافقت‌نامه همکاری‌های بازرگانی بر اساس رفتار دول کامله‌الوداد، نهایی نمودن سند تعرفه‌های ترجیحی، پیوند بیشتر بخش‌های خصوصی، لغو روادید و رفت و آمد آسان اتباع دو کشور، گسترش همکاری‌های علمی و دانشگاهی، توسعه روش‌های ترکیبی حمل و نقل و حرکت به سمت تجارت آزاد بر پایه منافع و رفاه دو ملت را در زمینه گسترش بیش از پیش روابط دو کشور راهگشا توصیف کرده است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها