دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

اهتمام جدی جمهوری اسلامی به جایگاه جوانان در پیشرفت همه‌جانبه کشور

شرایطی نهضت اسلامی و آرمان‌های بلند امام (ره) موجب آگاهی و بیداری جوانان شد، آنان هویت از دست رفته خویش را در این نهضت یافتند و امام (ره) به آنان شخصیت و هویت بخشید.
کد خبر: ۵۲۱۸۶۱
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۳:۳۰ - 12May 2022

اهمیت جدی جمهوری اسلامی به جایگاه جوانان در کشوربه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، قشر جوان در هر جامعه‎‌ای به لحاظ برخورداری از توان، انرژی و استعداد‌های فراوان قادر است، نقش تعیین کننده‎ای در آینده آن جامعه داشته باشد و جوانان در هر جامعه‎ ای سرمایه اصلی آن جامعه‎ محسوب می شوند که می‎توانند زمینه‎های رشد و پیشرفت آن جامعه‎ را در عرصه‎های مختلف علمی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، هنری، ورزشی و .. را فراهم کنند.

در کشور ما نیز نسل جوان، سهم بزرگی از تحولات و پیشرفت‌های کشور را بر عهده داشته و شاهد حضور جوانان در عرصه‎های مختلف از شکل‎گیری انقلاب گرفته تا پیروزی آن و پس از پیروزی انقلاب اسلامی بوده و هستیم. نوشتار حاضر به اختصار به بررسی نقش جوانان در شکل‎گیری و پیروزی انقلاب اسلامی می‌پردازد.

جوانان در رژیم گذشته مورد بی‎مهری قرار گرفته و توانمندی‌ها و توانایی‌های آنان نادیده گرفته می‎شد. خلاقیت، نوآوری و... جایی در رژیم گذشته نداشت، دغدغه اصلی آن رژیم، حاکم ساختن فرهنگ غربی در کشور و گرایش به غرب تحت لوای رسیدن به تمدن و پیشرفت بود با چنین تفکری فرهنگ دینی و ملی مورد بی توجهی قرار گرفته و با ارزش‌ها و باور‌های دینی مقابله می‎شد و تلاش نمودند جوانان را با تشویق به فساد و مراکز فحشاء و دامن زدن به آن، نسبت به فرهنگ و سرنوشت کشور بی‎تفاوت نموده و فکر و خلاقیت را از جوانان گرفته و این عناصر سازنده کشور را به عناصری بی‎تأثیر و بی‎مصرف تبدیل سازند.

مرحوم امام در این باره فرمودند: اصل برنامه این بوده است که جوان‎های ما را به فساد بکشند برای اینکه مبادا یک قدرتی در مقابلشان قیام کند... این‌ها می‎خواستند هر فکری را که احتمال بدهند که این فکر در مقابل آنهاست از بین ببرند... مراکز فسادی که سرتاسر مملکت بود جوان‎ها را مشغول می‎کرد به امور شهوانی که به کلی افکار را از دستشان می‎گرفت. آن‌ها بنا داشتند جوان‌های ما را فاسد کنند تا اینکه بی تفاوت بشوند راجع به مسایل خودشان و هر قضیه‎ای و هر بلایی سرشان بیاید... این جوان دیگر نمی‎تواند فکر بکند به این که سر مملکت چه آمده است.

در چنین شرایطی نهضت اسلامی و آرمان‌های بلند امام (ره) موجب آگاهی و بیداری جوانان شد، آنان هویت از دست رفته خویش را در این نهضت یافتند و امام (ره) به آنان شخصیت و هویت بخشید، آنان که می‎دیدند منابع سرشار کشور پیش چشمان ملت توسط اجانب به یغما برده شده و دولتمردان وقت تنها به فکر عیش و نوش خویش هستند و توجهی به کشور و مردم ندارند، سعادت و رهایی از چنگال ظلم و بی‎عدالتی را در آرمان‌های بلند امام یافتند و نهضت اسلام خواهی و عدالت طلبی امام را با دل و جان همراهی کردند و به تعبیر زیبای شهید مطهری ندای امام خمینی (ره) از قلب فرهنگ و از اعماق تاریخ و از ژرفای روح این ملت بر می‎خاست، مردمی که در طول چهارده قرن حماسه محمد، علی، زهرا، حسین، زینب، سلمان، ابوذر... و صد‌ها هزار زن و مرد دیگر را شنیده بودند و این حماسه‎ها با روحشان عجین شده بود، بار دیگر همان ندای آشنا را از حلقوم این مرد شنیدند علی را و حسین را در چهره او دیدند او را آینه تمام نمای فرهنگ خود که تحقیر شده بود تشخیص دادند، امام چه کرد؟ او به مردم شخصیت داد، خود واقعی و هویت اسلامی آن‌ها را به آنان بازگرداند، آن‌ها را از حالت خودباختگی خارج کرد این بزرگترین هدیه‎ای بود که رهبر به ملت داد او توانست ایمان از دست رفته مردم را به آن‌ها بازگرداند و آن‌ها را به خودشان مؤمن کند.

پس از رحلت امام نیز ارتباط امام خامنه‌ای با جوانان ادامه پیدا کرد. ارتباط نزدیک و چهره به چهره حضرت آیت الله خامنه‌ای با جوانان و دانشجویان سابقه‌ای طولانی دارد و به سال‌ها پیش از پیروزی انقلاب اسلامی بر می‌گردد. این ارتباط، پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نه تنها قطع نشد بلکه به رغم مسئولیت‌های سنگین حکومتی و حتی در دوران رهبری همچنان ادامه یافت. بر اساس یک جمع آوری آماری توسط سایت Khamenei.ir، آیت‌الله خامنه‌ای از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا آذر سال ۱۴۰۰، بالغ بر ۲۵۴ دیدار دانشجویی و دانشگاهی داشته اند که با توجه به عدم ثبت و ضبط تمام دیدار‌ها خصوصا" در سال‌های اول انقلاب، عدد واقعی این دیدار‌ها قطعا" بزرگتر است.

بر اساس گزارش مورد اشاره؛ بررسی‌ها نشان می‌دهد پر تکرارترین آن‌ها مربوط به ۵۸ دیدار با عموم دانشجویان است. جلساتی از جنس دیدار‌های چند ساعته ماه رمضان.

رتبه بعدی مربوط به دیدار اساتید و مسئولان دانشگاه با بسامد ۵۲ جلسه است. اهمیت تشکل‌های دانشجویی از منظر رهبر انقلاب از ۴۴ جلسه تعاملی با تشکل‌های دانشجویی به خوبی نمایان است. از آمارهای قابل توجه در این لیست دیدارهای مختص یک دانشگاه است، ۳۷ دیدار روی داده است که یا دانشجویان یک دانشگاه به حسینیه امام خمینی (ره) آمده اند و یا رهبر انقلاب میهمان یک دانشگاه در تهران یا یکی از شهرها شده‌اند، ‌البته در این میان سهم برخی دانشگاه‌ها بیش از یک مورد بوده است، از جمله دانشگاه تهران. همچنین فرصت مغتنم سفرهای استانی رهبر انقلاب، دانشجویان ۲۶ استان را میزبان رهبر انقلاب کرده است. ۱۹ دیدار هم مربوط به نخبگان دانشگاهی بوده است.

گزارش از امیر قشقایی

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها