رایزنی بغداد و ریاض درباره مذاکرات ایران و عربستان سعودی

پس از اعلام برگزاری دور پنجم گفت‌وگوهای میان ایران و عربستان سعودی، وزیر امور خارجه عراق و همتای سعودی او درباره پیشبرد این گفت‌وگوها رایزنی کردند.
کد خبر: ۵۲۲۰۱۸
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۰ - 12May 2022

رایزنی بغداد و ریاض درباره مذاکرات ایران و عربستان سعودیبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، وزارت امور خارجه عراق، امروز (پنجشنبه)، اعلام کرد که «فؤاد حسین» وزیر خارجه این کشور و «فیصل بن فرحان بن عبدالله آل سعود» همتای سعودی او در مغرب با یکدیگر درباره گفت‌وگوهای تهران و ریاض رایزنی کرده‌اند.

بنا بر بیانیه وزارت امور خارجه عراق، فؤاد حسین در این دیدار تأکید کرده است که بغداد تمام تلاش خود را به کار خواهد بست و از روابط خود به منظور ایجاد فرصتی مناسب برای توافق میان تهران و ریاض بهره خواهد گرفت.

طبق این بیانیه، «دو وزیر به روابط دوجانبه عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران و بهبود آن در حوزه‌هایی مشخص پرداخته‌اند و بر لزوم تداوم گفت‌وگوهایی که [میان تهران و ریاض]در بغداد آغاز شد، تأکید کرده‌اند».

دو طرف همچنین در این دیدار بر پیشبرد راهکار‌های مسالمت‌آمیز برای تأمین امنیت و ثبات و همکاری به منظور تحقق صلح و توسعه تأکید کردند.

ایران و عربستان بعد از قطعی روابط دیپلماتیک دو کشور در دی ماه ۱۳۹۴، از فروردین ۱۴۰۰ گفت‌وگوهایی را در سطح امنیتی آغاز کرده‌اند که چهار دور آن در سال گذشته برگزار شد؛ گفت‌وگویی که چارچوب آن به گفته فؤاد حسین وزیر خارجه عراق بین دستگاه‌های امنیتی دو کشور بوده است. دور پنجم این گفت‌وگوها اوایل اردیبهشت‌ماه جاری در بغداد برگزار شد.

سوم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» از برگزاری دور پنجم گفت‌وگوها بین ایران و عربستان در روز پنجشنبه اول اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در بغداد و در فضایی بسیار مثبت خبر داد و اعلام کرد که دو هیأت بیشتر روی پرونده‌های منطقه و همچنین پرونده روابط دوجانبه و امنیت منطقه خلیج فارس صحبت کرده‌اند.

«فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق هم که پیش‌تر اعلام کرده بود دولتش همه توان و روابط خود را برای ایجاد فرصت مناسب به منظور حصول تفاهم بین ایران و عربستان به کار خواهد بست، چهارم اردیبهشت ماه در اظهاراتی اعلام کرد که این مذاکرات مثبت بوده و از برگزاری دور جدید مذاکرات بین دو طرف در بغداد خبر داد.

انتهای پیام/ص 112

نظر شما
پربیننده ها