دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

ایران و عربستان؛ پایان نشست‌های امنیتی و ورود به نشست‌های دیپلماتیک

برخی از روزنامه‌های «عراقی» در گزارش‌های خود به بیان جزئیات بیشتری از نشست اخیر «ایران» و «عربستان» در بغداد و فضای مثبت موجود بر آن اشاره کردند.
کد خبر: ۵۱۸۵۳۶
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۳:۱۴ - 26April 2022

ایران و عربستان؛ پایان نشست‌های امنیتی و ورود به نشست‌های دیپلماتیکگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: برخی از روزنامه‌های «عراقی» در گزارش‌های خود با اشاره به فضای مثبت موجود در مذاکرات «ایران» و «عربستان» در بغداد جزئیات جدیدی را پیرامون این دور از نشست‌ها اعلام کردند. اما نکته بسیار جالب در این نشست حضور «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر «عراق» و معاون مشاور امنیت ملی ایران و رئیس سرویس اطلاعات «عربستان» بود.

نکته بسیار مهم و قابل توجهی که در این نشست میان «ایران» و «عربستان» مطرح و بر روی آن توافق شد این بود که دو طرف باهم توافق کردند که به نشست‌های امنیتی پایان داده و مذاکرات دیپلماتیک را جایگزین این نشست‌ها کنند. این موضوع خود حاکی از تلاش برای ایجاد فضایی آرام میان «تهران» و «ریاض» است.

موضوع مهم و تاثیرگذار دیگر در مذاکرات ایران و عربستان اهمیت و جایگاه برگزاری این نشست‌ها برای «بغداد» است. مقامات و روزنامه‌های «عراقی» بعد از پایان این دور از نشست‌ها در گزارش‌ها و مقالات متعددی به این موضوع اشاره کردند که «عراق» به دنبال ایجاد صفحه‌ای جدید در روابط تهران و ریاض است، زیرا این امر در نهایت به سود «بغداد» است.

اما بهتر است به دور پنجم مذاکران ایران و عربستان بپردازیم. با برگزاری چهار دوره مذاکره بین ایران و عربستان پیش بینی می‌شد با حسن نیتی که «جمهوری اسلامی ایران» بر اساس دکترین دیپلماسی و منطقه‌ای خود به دنبال رفع سوءتفاهم‌ها و تنش‌های موجود با سایر کشور‌ها به خصوص کشور‌های عربی حاشیه «خلیج فارس» باشد.

اما نکته بسیار مهم و تاثیرگذار و البته قابل توجه حسن نیت همیشگی ایران در رفع مسائل و مشکلات خود با «عربستان سعودی» است. آنقدر که مقامات دو طرف دور پنجم مذاکرات ایران و عربستان را بسیار سازنده و مثبت ارزیابی کرده‌اند. البته در این رابطه نمی‌توان نقش فعال «عراق» را در برگزاری این مذاکرات و ایجاد فضای مناسب و میزبانی از نشست‌های ایران و عربستان نادیده گرفت.

موضوع مهم دیگر در بیان اهمیت ترمیم و تقویت روابط ایران و عربستان که جمهوری اسلامی ایران به خوبی به آن واقف است تاثیر مثبت آن بر امنیت و ثبات کشور‌های منطقه خاورمیانه و خلیج فارس است. زیرا اگر روابط این دو کشور بزرگ و ریشه‌دار بیش از پیش باهم تقویت شده و مستحکم شود بدون شک اثرات مثبت و امیدوارکننده‌ای را بر کشور‌های منطقه در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و حتی فرهنگی می‌گذارد که در نهایت تمامی این موارد امنیت و ثبات منطقه را ارتقاء خواهد داد.

نکته دیگر اینکه دو کشور ایران و عربستان در دور پنجم مذاکرات خود در بغداد باهم توافق کردند که به توافقات اولیه و قابل قبولی در حوزه امنیتی رسیده اند و از این روی بهتر است تا پرونده مذاکرات دو کشور به وزارت امور خارجه‌های کشورشان رسال شده تا زمینه‌های مناسب برای آغاتز مذاکرات دیپلماتیک فراهم شود.

اما از آنجایی که جمهوری اسلامی ایران همواره در تنش زدایی با کشور‌های دیگر به خصوص همسایه‌های خود همواره حسن نیت خود را اثبات کرده این بار هم در پیشنهادی خواستار برگزاری دیداری در سطح بالا بین مقامات دو کشور را به طرف عربستانی داده که هدف از این درخواست نیز ترسیم ماهیت روابط دو کشور است.

با توجه به برگزاری بسیار مثبت دور پنجم مذاکرات ایران و عربستان در عراق، میزبانی دور ششم این مذاکرات نیز برعهده بغداد خواهد بود. ضمن اینکه در دور پنجم مذاکرات دو کشور شاهد شکل گیری چشم انداز روشن‌تری پیرامون از سرگیری روابط مابین ایران و عربستان بودیم.

البته تا امروز اخبار و اطلاعات کامل و روشنی از دور پنجم مذاکرات ایران و عربستان در رسانه‌ها منتشر نشده، ولی برآیند کلی با این دور از مذاکرات با توجه به فضای مثبت حاکی بر آن، این امیدواری را در اذهان ایجاد می‌کند که دو کشور در مسیر روشن و مشخصی در جهت برقراری روابط قرار گرفته‌اند.

در پایان باید گفت پیش‌بینی می‌شود با توجه به فضای مثبت حاکم بر مذاکرات ایران و عربستان و نقش بسیار سازنده عراق در میزبانی این نشست‌ها و همچنین حسن نیت همیشگی ایران در تنش زدایی با همسایگان منطقه‌ای خود در آینده‌ای نه چندان دور شاهد فراهم شدن رمینه برگزاری جلسات مشترک بین وزیران خارجه ایران و عربستان سعودی باشیم.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار