کارشناس مسائل غرب آسیا:

طرح اولیه سیاسی تعمیق روابط ایران و عربستان تدوین شده است

صدرالحسینی با بیان اینکه دور پنجم گفتگو‌های ایران و عربستان پس از مدتی وقفه آغاز شده است، گفت: طرح اولیه سیاسی تعمیق روابط عادی و سیاسی میان دو کشور تدوین شده است.
کد خبر: ۵۱۹۸۸۶
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۷ - 01May 2022

طرح اولیه سیاسی تعمیق روابط ایران و عربستان تدوین شده است

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «سید رضا صدرالحسینی» کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگویی در مورد برگزاری دور پنجم مذاکرات میان ایران و عربستان، اظهار داشت: دیدگاه راهبردی جمهوری اسلامی ایران، توافق با همه کشور‌های منطقه حوزه خلیج فارس و به ویژه تاثیرگذاری بر روابط کشور‌های بزرگ از جمله عربستان سعودی در موضوع مهمی به نام امنیت منطقه‌ای، است لذا نتیجه مذاکرات میان ایران و عربستان برای منطقه بسیار حائز اهمیت است.

 کارشناس مسائل غرب آسیا اضافه کرد: البته اختلافات ریشه‌دار دو کشور ایران و عربستان که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی توسط آمریکا و دکترین نیکسون پایه‌ریزی شده بود، هنوز هم تأثیراتی روی روابط دو کشور دارد.

وی اظهار کرد: باید توجه داشت که از سه سال قبل که این اختلافات افزایش پیدا کرد و عربستان سفارت خود در تهران را معلق کرد، جمهوری اسلامی ایران نیز متناسب با این حرکت، ریاض را ترک کرد و روابط دو کشور به سمت تیرگی رفت.

صدرالحسینی با بیان اینکه بیشترین سوءاستفاده از تیرگی روابط خانوادگی کشور‌های حوزه خلیج فارس را کشور‌های فرامنطقه‌ای از جمله آمریکا و رژیم صهیونیستی بردند، گفت: بر این اساس جمهوری اسلامی علاقه‌مند است که روابط منطقی، قوی و مستدلی با عربستان برقرار کند. از طرف دیگر نیز علاقه‌مند است که عراق بتواند نقش‌آفرینی و کنشگری مثبت خود را در جهان اسلام و جهان عرب داشته باشد.

کارشناس مسائل غرب آسیا افزود: به همین دلیل با موافقت جمهوری اسلامی ایران، بغداد به عنوان مرکز مصالحه دو کشور ایران و عربستان انتخاب شد و چند دور مذاکرات در حوزه کارشناسی برای ایجاد روابط، بازگشت به روابط سابق و حل اختلافات فی‌مابین انجام شد.

وی ابراز کرد: در این میان عربستان با درخواست‌های غیرمنطقی از ایران و ابراز این نکته که جمهوری اسلامی ایران باید موضوع جنبش انصارالله و قیام مردمی یمن علیه این کشور را حل و فصل کند، وارد حاشیه‌سازی شد و به دلیل مخالفت ایران برای ورود به این موضوع، طرف عربستانی گفتگو‌ها را متوقف کرد.

صدرالحسینی در پایان گفت:، اما با گذشت حدود ۹ ماه از مذاکرات و فعالیت‌های بغداد به عنوان میانجیگر، مجدداً دور پنجم گفتگو‌ها پس از مدتی وقفه در سطح امنیتی انجام شد و با توجه به نظر مساعد دو کشور، طرح اولیه گام سیاسی برای تعمیق روابط و برقراری روابط عادی سیاسی نیز فراهم شده است که با نظر مثبت مقامات وزارت خارجه دو کشور همراه بوده و به نظر می‌رسد که در راستای برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور، فاصله‌ای وجود نداشته باشد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها