پژوهشگر و فعال رسانه‌ای در حوزه دفاع مقدس:

روزشمار‌های مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس گنج پنهانی هستند که نیاز به حفاری دارند

«صمدی» با اشاره به اینکه مسائل مطرح شده در کتاب‌های مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس مانند گنج پنهان است، گفت: پژوهشگران جوان با مراجعه به این کتاب‌ها بدون اینکه جلد‌های بعدی شان چاپ شود تا چندین سال دیگر هم می‌توانند کار کنند و از آن‌ها مطلب جدیدی منتشر کنند.
کد خبر: ۵۲۲۲۳۳
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۰ - 14May 2022

روزشمار‌های مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس گنج پنهانی هستند که نیاز به حفاری دارندبه گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، «محمدعلی صمدی» پژوهشگر و فعال رسانه‌ای در حوزه دفاع مقدس با حضور در غرفه مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در گفت‌وگویی در مورد شلوغی نمایشگاه کتاب پس از دو سال همه‌گیری کرونا اظهار داشت: نمایشگاه کتاب امسال در مقایسه با دو سال گذشته و قبل از کرونا تحرک خاصی نداشته است. البته تنها دلیل این مسئله کرونا نبود بلکه هم قیمت کاغذ به صورت نجومی بالا رفته و چندین برابر شده و هم خدمات چاپ نیز به تبع آن افرایش یافته است.

وی به ناشرین فعال در حوزه دفاع مقدس اشاره و بیان کرد: متاسفانه مباحث اقتصادی دامن گیر این حوزه نیز شده است؛ این موضوع سبب شده تعداد آثار منتشر شده خیلی کاهش یابد و کمتر از حد معمول باشد.

این پژوهشگر و فعال رسانه‌ای به بحث پژوهش در حوزه دفاع مقدس پرداخت و گفت: ما در این زمینه کمبود محتوا نداریم بلکه کمبود پژوهش داریم و متاسفانه پژوهشگران در حوزه دفاع مقدس بر وقت گذاشتن برای پژوهش و پیش تولید کتاب خیلی متمرکز نیستند.

وی به مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس درباره آثار منتشر شده این مرکز گفت: این مرکز دارای مخزن اسنادی قوی‌ای است و همچنین و از وجود پژوهشگران قوی و قدیمی بههر‌مند است و از این نظر مشکلی ندارد ولی مشکل کاغذ در این مرکز هم آسیب در میزان توسعه انتشاراتش زده است.

صمدی با تاکید بر این نکته که مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس برای کسی مثل من مرجع اسنادی است، عنوان کرد: نگاه من به این مرکز اضافه شدن اسناد منتشر شده است، اما در حوزه‌های دیگری هم که وارد شده و اخیرا می‌بینیم درا ین زمینه‌ها نیز رشد کرده و آثار با کیفیت بهتری به بازار نشر ارائه می‌کند.

وی به برخی از گلایه‌های پژوهشگران برای دستیابی به منابع در حوزه دفاع مقدس اشاره کرد و متذکر شد: من حدود ۲۵ سال است که در حوزه دفاع مقدس فعالیت می‌کنم بنا بر تجاربم می‌گویم که حجم انبوهی از اسناد در همین روزشمار‌ها است. پژوهشگران جوان با مراجعه به این کتاب‌ها بدون اینکه جلد‌های بعدی شان چاپ شود تا چندین سال دیگر هم می‌توانند کار کنند و از آن‌ها مطلب جدیدی منتشر کنند.

این پژوهشگر و فعال رسانه‌ای افزود: متاسفانه آن‌ها به این کتاب‌ها رجوع نمی‌کنند و فکر می‌کنند اگر نزد فرماندهان بروند سوال جدیدی دارند و یا ایشان جواب جدیدی دارند در حالی که آن چیزی که بچه‌های ما به عنوان مرجع نیاز دارند واقعا منتشر شده است، ولی روی این منابع کار نمی‌کنند و انتظار دارند با فرماندهان صحبت کنند.

وی در پایان گفت: بنده مشکل دسترسی به فرماندهان ندارم و بیشتر دوست دارم با بدنه میانی جنگ صحبت کنم و رجوعم برای دستیابی به منابع همین کتاب‌های روزشمار است. بنده که در این حوزه کار می‌کنم خیلی از مسائلی که در این روزشمار‌ها است از چشم من هم مغفول است این مسائل مانند گنج پنهان هستند و باید بروید و حفاری کنید در بیاورید.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها