شاعر لرستانی در گفت‌وگو با دفاع‌پرس عنوان کرد؛

آثار ادبی حوزه ایثار و شهادت، زمینه‌ساز آشنایی جوانان با سبک زندگی شهدا

«حسن‌زاده» گفت: نهاد‌های فرهنگی با تهیه محتوای قوی و فاخر ادبی و هنری از زندگی‌نامه و خاطرات شهدا و رزمندگان، زمینه آشنایی جوانان را با تفکرات و سبک زندگی این عزیزان بیشتر فراهم کنند.
کد خبر: ۵۲۲۴۰۸
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۳:۲۴ - 17May 2022

آثار ادبی فاخر  مرتبط با شهدا و رزمندگان زمینه آشنایی جوانان با سبک زندگی و تفکرات آنها را فراهم می‌کند

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از خرم‌آباد، «ادبیات پایداری» فرصتی مناسب برای شناساندن حماسه‌های دوران هشت سال دفاع مقدس و  جبهه مقاومت به مردم، خصوصاً نسل‌های جدید در قالب شعر، داستان، رمان و هرگونه آثار ادبی دیگر است.

در این راستا هرساله جشنواره‌هایی از جمله «کنگره ملی شعر دفاع مقدس و مقاومت» برگزار می‌شود و هنرمندان عرصه «ادبیات پایداری» به ارائه‌های آثار خود در این زمینه می‌پردازند.

«سیده فرشته حسن‌زاده» شاعر لرستانی است که در مرحله کشوری بیست و دومین کنگره ملی شعر دفاع مقدس و مقاومت در بخش کودک و نوجوان موفق به کسب مقام اول و همچنین در بیست و سومین دوره این کنگره ادبی نیز موفق به کسب مقام سوم شد. به همین بهانه خبرنگار دفاع‌پرس با این شاعر خرم‌آبادی به گفت‌وگو پرداخته است.

وی معتقد است: وظیفه نهاد‌های فرهنگی است تا با تهیه محتوای قوی و فاخر ادبی و هنری از زندگی‌نامه و خاطرات شهدا و رزمندگان، زمینه آشنایی جوانان را با این عزیزان فراهم کنند.

در ادامه ماحصل این گفت‌وگو را می‌خوانید:

دفاع‌پرس: چطور شد که به سرودن شعر و نگارش آثار ادبی روی آرودید؟

از دوران دانش‌آموزی علاقمند به مطالعه بودم و از همان زمان شروع به سرودن شعر کردم.

دفا‌ع‌پرس: اولین اثر شما در زمینه دفاع مقدس کدام است؟

اولین کار‌هایی که در حوزه ادبیات دفاع‌مقدس انجام دادم، اشعاری ویژه گروه سنی کودک، با موضوع «جانبازی بابا» سرودم و در جشنواره استانی «به لهجه شقایق» مقام برگزیده را به‌دست آوردم.

دفاع‌پرس: آیا کتابی هم از شما تاکنون به چاپ رسیده است؟

کتاب شعر کودک و نوجوان با عنوان «زائر کوچک» با موضوع شعر رضوی، که توسط انتشارات «سوره مهر» به چاپ رسیده است و همچنین کتاب «بابای قهرمان» که شامل ۱۱ قطعه شعر بوده و آن نیز در حوزه ادبیات کودک و نوجوان با مفاهیم دفاع مقدسی سروده شده است. این کتاب سال ۱۴۰۰ پس از کارشناسی توسط دکتر «علی خسروی» رئیس کار گروه علمی ادبی دفاع مقدس لرستان و از اساتید ادبیات این استان، با حمایت اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان توسط انتشارات «سنگ نبشه» چاپ شد و تصویری‌گری این اثر را «زینب ضرونی» انجام داده است.

دفاع‌پرس: نگرش و تعریف خودتان را از ادبیات پایداری و به‌ویژه شعر دفاع مقدس بفرمایید؟

در مجموع، ادبیات پایداری از سویی به روایت ظلم حاکمان و جنایت متجاوزان و از سویی دیگر به روایت رنج و اندوه و آرزو‌های مردم ستمدیده و مصائب سرزمین‌های اشغال‌شده می‌پردازد و شعر دفاع مقدس آن گستره از ادبیات را شامل می‌شود که شاعران متعهد، رشادات و برومندی‌های مردم خود را در حین جنگ و چه بعد از جنگ در سروده‌های خویش به تصویر بکشند تا برای نسل‌های آینده به یادگار بماند و در این سروده‌ها، روح حماسی مردم نیز تبلور می‌یابد.

دفاع‌پرس: در چه جشنواره‌های ادبی تاکنون شرکت کرده‌اید و موفق به کسب چه عناوینی شده‌اید؟

در جشنواره بین‌المللی شعر رضوی در سال ۱۳۹۰، جشنواره بین‌المللی خوارزمی در بخش ادبیات داستانی و در جشنواره‌های ادبی شعر و داستان بخش کشور و استان لرستان جزو برگزیده‌ها بودم و سال ۱۳۹۹ نیز در بیست و دومین کنگره ملی شعر دفاع مقدس و مقاومت در بخش شعر کودک و نوجوان موفق به کسب مقام اول شدم و در سال ۱۴۰۰ هم در بیست و سومین کنگره ملی شعر دفاع مقدس، در بخش کودک و نوجوان موفق به کسب مقامم سوم شدم.

دفاع‌پرس: نحوه اطلاع‌رسانی جشنواره‌های ادبی دفاع مقدس را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان لرستان در سال‌های اخیر توجه ویژه‌ای به برنامه‌ها و جشنواره‌های ادبی دارد و زمینه حضور و فعالیت‌های ادبی شاعران و نویسدگان حوزه دفاع مقدس بیش از پیش فراهم شده است. به‌ویژه در اطلاع‌رسانی برگزاری جشنواره‌ها از طریق فضای مجازی، خبرگزاری‌ها و تبلیغات میدانی موفق عمل کرده است.

دفاع‌پرس: با توجه به جنگ رسانه‌ای و تبلیغی دشمنان که سعی دارند دستاورد‌های دفاع مقدس را کم‌رنگ جلوه دهند، توصیه شما به جوانان و نوجوانان برای آشنایی بیشتر با قهرمانان ملی آن مقطع ارزشمند از تاریخ کشورمان و الگوپذیری از آن‌ها چیست؟

به جوانان و نوجوانان وطنم توصیه می‌کنم کتاب‌های خاطرات و زندگی‌نامه‌های شهدا و رزمندگان را مطالعه کنند تا با سبک زندگی، تفکرات و روحیات آن‌ها بیشتر آشنا شوند. استان لرستان ۶ هزار و ۵۴۴ شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده است و جانبازان، ایثارگران و آزادگانی که هرکدام حرف‌هایی برای گفتن دارند.

شهدایی مانند «شاهمراد نقدی»، «هاشم پورزادی»، «نعمت الله سعیدی» و فرماندهانی مانند «غضنفر آذرفر» و «اسکندر بیرانوند»، هر کدام یک اسوه و اسطوره شجاعت، حماسه‌آفرینی و مقاومت در برابر تجاوز دشمن بعثی به خاک کشورمان هستند که وظیفه نهاد‌های فرهنگی است تا با تهیه محتوای قوی و فاخر ادبی و هنری از زندگی‌نامه و خاطرات آن‌ها، زمینه آشنایی جوانان را با این عزیزان فراهم کنند.

در پایان سخنانم از اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان و کارگروه علمی- ادبی دفاع مقدس لرستان که اهمیت ویژه‌ای برای پیشرفت ادبیات دفاع مقدس استان قائل هستند، کمال تشکر و قدردانی را دارم و امیدوارم این روند رو به رشد ادبیات دفاع مقدس لرستان، ادامه داشته باشد.

گفت‌وگو از عصمت دهقانی

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار