در سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران صورت می‌گیرد؛

عرضه کتاب بررسی مقایسه نحوه پوشش رسانه‌های انتخابات ریاست جمهوری

کتاب «بررسی مقایسه نحوه پوشش رسانه‌های انتخابات ریاست جمهوری سال‌های ۹۲ و ۹۶» در سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه می‌شود.
کد خبر: ۵۲۲۵۶۴
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۶ - 15May 2022

کتاب بررسی مقایسه نحوه پوشش رسانه‌های انتخابات ریاست جمهوریبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «زینب رازدشت» خبرنگار و مؤلف کتاب «بررسی مقایسه نحوه پوشش رسانه‌های انتخابات ریاست جمهوری سال‌های ۹۲ و ۹۶»، اظهار داشت: این کتاب دو سال پیش توسط انتشارات پشتیبان با حمایت‌های «چشمه نور» به چاپ رسید. ایده اصلی این کتاب برگرفته از موضوع پایان نامه ام در مقطع ارشد بود. پس از دفاع پایان نامه ام برای تکمیل این کتاب تلاشم را کردم و سرانجام توسط انتشارات پشتیبان به چاپ رسید.

وی ادامه داد: از آنجا که برگزاری نمایشگاه کتاب تهران به دلیل شیوع ویروس کرونا متوقف شده بود، این کتاب در نمایشگاهی عرضه نشد، اما امسال برای نخستین بار در سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در غرفه انتشارات پشتیبان عرضه می‌شود.

این خبرنگار و فعال رسانه‌ای گفت: کتاب بررسی مقایسه نحوه پوشش رسانه‌های انتخابات ریاست جمهوری سال‌های ۹۲ و ۹۶، در سه فصل به بررسی تعاریف و کلیات، کارکرد رسانه و رقابت عرصه اینترنت می‌پردازد.

مؤلف کتاب «بررسی مقایسه نحوه پوشش رسانه‌های انتخابات ریاست جمهوری سال‌های ۹۲ و ۹۶» ادامه داد: این کتاب مطالعه موردی میان دو خبرگزاری فارس و ایرنا است که توانسته ام این دو رسانه را در ایام انتخابات ریاست جمهوری سال‌های ۹۲ و ۹۶ مورد بررسی قرار دهد.

رازدشت گفت: فصل اول این کتاب شامل محورهایی همچون مقدمه، مفهوم رسانه، تاریخچه رسانه‌های عمومی، کارکرد رسانه‌ها، مفهوم فضای مجازی، ویژگی‌های روانشناختی فضای مجازی، انتخابات، مفهوم انتخابات، رفتار انتخاباتی، رأی دادن در انتخابات، قوانین انتخاباتی و مسیر انتخاباتی، مبارزات انتخاباتی و تبلیغات، مشارکت سیاسی، ضرورت مشارکت سیاسی، انتخابات در ایران، الگوهای رفتار انتخاباتی، جمع‌بندی عوامل مؤثر در رفتار انتخاباتی، الگوها و معیارهای رفتار انتخاباتی در ایرانیان، انتخابات ریاست جمهوری در ایران و استدلال نظری است.

وی افزود: فصل دوم این کتاب به محورهایی همچون؛ مقدمه، دیپلماسی رسانه‌ای، نقش رسانه‌ها در سیاست معاصر، رسانه‌های جمعی و رفتار سیاسی، نقش و جایگاه رسانه‌ها در انتخابات، انتخابات پیش از فراگیر شد رسانه‌های جدید، سابقه رسانه‌ها و انتخابات ایران اشاره شده است.

رازدشت گفت: در فصل سوم به محورهایی همچون انتخابات سال ۸۴ هجری شمسی و رقابت عرصه اینترنت شامل اینترنت رسانه برتر انتخابات ۸۴، خبرگزاری ایرنا، خبرگزاری فارس، انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲، هجری شمسی، بررسی نحوه پوشش رسانه‌ای انتخابات سال ۹۲ هجری شمسی در خبرگزاری فارس، وضع نابسامان اقتصادی را سامان می‌دهم، اجرای تمام بندهای قانون اساسی در کشور، بررسی نحوه پوشش رسانه‌ای انتخابات سال ۹۲ در خبرگزاری ایرنا، سیاه نمایی روحانی از وضعیت کنونی کشور، دومین مستند انتخاباتی سعید جلیلی از رسانه ملی پخش شد، انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ هجری شمسی، بررسی نحوه پوشش رسانه‌ای انتخابات سال ۹۶ هجری شمسی در خبرگزاری فارس، تکرار خلف وعده انتخاباتی در ستاد روحانی، روحانی اقتدار ملی را هزینه رأی آوری خود می‌کند،

وی بیان کرد: سخنرانی حجت الاسلام رئیسی امروز ساعت ۱۷ در جمع مردم کرمان، استقبال پرشور و گسترده مردم ورامین از رئیسی در پی مناظره تلویزیونی، قطار دولت یازدهم در ایستگاه آخر، ترفند جدید رقبا برای تخریب قالیباف، ائتلاف قالیباف و رئیسی اتحاد جنبش ۹۶ درصدی در مقابل چهار درصدی است، بررسی نحوه پوشش رسانه‌ای انتخابات سال ۹۶ هجری شمسی در خبرگزاری ایرنا، جشن پیروزی دکتر روحانی در ورامین برگزار شد، جشن و شادمانی مردمی در کرج برای پیروزی روحانی در انتخابات و نتیجه‌گیری اشاره کرده ام.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:

«بررسی نحوه پوشش رسانه‌ای رویدادهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی از جمله مسائل مورد علاقه پژوهشگران و دانشجویان، مخصوصاً در رشته تخصصی مدیریت رسانه است. از آنجا که در سال‌های اخیر در انتخابات ریاست جمهوری در سال‌های ۹۲ و ۹۶ در ایران برگزار شده که فضای کلی کشور را تحت تأثیر قرار داده است و ازجمله با روی کار آمدن دولت جدید سیاست داخلی و خارجی کشور دستخوش تغییرات اساسی شده است؛ بنابراین می‌توان این دو انتخابات را ازجمله رویدادهای مهمی قلمداد کرد که نیازمند تجزیه و تحلیل بیشتر مخصوصاً از بعد رسانه‌ای است».

همچنین ویراستار علمی این کتاب برعهده اکبر ابراهیمی و ویراستار ادبی برعهده رضا فضلی است. همچنین زهرا مهدوی طراح جلد را برعهده داشته است. کتاب بررسی مقایسه نحوه پوشش رسانه‌های انتخابات ریاست جمهوری سال‌های ۹۲ و ۹۶، در شمارگان ۳۰۰ نسخه و در ۱۱۴ صفحه با بهای ۳۰ هزار تومان در غرفه انتشارات پشتیبان در سی و سومین نمایشگاه بین الملل کتاب تهران عرضه می‌شود.

از این مؤلف دو مجموعه «رنگین کمان را به تنهایی دعوت کن» توسط انتشارات شالگردن و «عاشقانه‌هایی که هرگز برای تو نبودند» توسط انتشارات مهر و دل در سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران عرضه می‌شود.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار