به گزارش دفاعپرس از مشهد، آیتالله «سیداحمد علمالهدی» نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی، امروز (دوشنبه) در همایش «شهدای روحانی، فرماندهی و هدایتگری نظامی» که در مجتمع «آیهها» مشهد برگزار شد، اظهار داشت: امام هادی (ع) و امام حسن عسکری (ع) زمینهساز آغاز جریان شیعه در دروان غیبت امام زمان (عج) بودند و زمینه آمادگی شیعیان را برای لحظاتی که دست شیعه به دامان معصوم نرسد، آماده میکردند این ۲ امام بزرگوار، نهادی تحت عنوان قشر تبار روات احادیث را به وجود آوردند.
وی افزود: تبار روات احادیث از دوره امام علی (ع) بهوجود آمد و در هر زمانی، بخشی از اصحاب ائمه اطهار این رسالت را برعهده داشتند؛ اما این نهاد بهعنوان یک نماد مشخص توسط امام هادی (ع) و امام حسن عسکری (ع) و پس از بروز مسائل مختلفی در زمان این ۲ امام، به لحاظ مشکلات سیاسی بهوجود آمد.
نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی گفت: جریان نیابت امام که از دوره امام هادی (ع) آغاز و از تبار روات احادیث انتخاب شد، با پشتسر گذاشتن غیبت صغری بهعنوان یک نهاد مقدس روحانیت در جامعه شیعه شکل گرفت. این جریان نقش خلأ مقام مصعوم در مقام هدایت میان امت اسلام و توسعه معارف اهلبیت (ع) را ایفا میکند.
علمالهدی خاطرنشان کرد: ارتباطی که در حال حاضر پس از گذشت یک هزار و ۱۹۰ سال میان شیعیان و محبان اهلبیت (ع) با جریان امامت برقرار میشود، مرهون تلاشهای رسالت عظیم جریان روحانیت در طول این مسیر بوده است. آنچه از آثار عظمت شیعه و معارف اهلبیت (ع) بهعنوان اسلام ناب لمس میشود، متأثر از خدمات فوقالعاده بزرگان و علمایی بوده که این تبار را شکل میداده و در زمان خود اداره میکردهاند. این نهاد حتی کوچکترین کوتاهی نداشته و متناسب با اقضای زمان خود، رسالت خود در این جریان را ایفا کرده است. جریان روحانیت متناسب با اقتضای زمان خود، در مقابل یک جریان مخالف با تمام قدرت ایستادگی و فداکاری میکرد.
امام جمعه مشهد یادآور شد: حساسترین زمان ایفای رسالت روحانیت در زمان و موقعیت کنونی واقع شده است. اگر بررسی کنید در تمام طول تاریخ در هیچ زمانی پهنه رسالت روحانیت به این اندازه وسعت نداشته و در هیچ زمانی این میزان از فداکاریها به این اندازه نبوده است. به همان اندازه که دشمنیها در دنیا افزایش پیدا کرده، اقتدار روحانیت نیز بیشتر شده است.
علمالهدی افزود: انقلاب اسلامی از روز نخست با مبارزه آغاز شد و با مبارزه ادامه پیدا میکند، منتها جبهه آن تغییر پیدا کرده است. در حال حاضر جبهه مبارزه به عرصههای مجازی تغییر پیدا کرده و در یک جبهه وسیع با استکبار بزرگ قرار دارد که بهدنبال براندازی اسلام است.
وی ادامه داد: در طول تاریخ مبارزه، جریان روحانیت با جریانهای معارض دینی در یک کشور، قاره و دنیا نابرابر بوده و در حال حاضر نابرابر است. روحانیت همیشه در جبهه خود با یک قدرت چندبرابری مبارزه میکرده است. وقتی قدرتها و تواناییهای جهانی را ارزیابی میکنیم، امروز همانند روزهایی است که یک طرف میدان مبارزه سینه خشک بود و آن سوی دیگر آن گلوله داغ. این مبارزه سینه خشک در برابر گلوله داغ در جریان امروزی هم وجود دارد و روحانیت باید همان مسیر را طی کند.
نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی تصریح کرد: یادآوری چهرههای ایثارگر و فداکار برای روحانیت یک نشانه است. در این همایش گرد یکدیگر جمع نشدهایم تا از یک عده روحانی جانباز و فداکار تقدیر کنیم؛ بلکه باید این همایش یک جلسه آموزنده باشد. ایثارگری و جانبازی باید در راستای رسالت آل محمد (ص) قرار بگیرد. چهرههای جانباز و فداکار مرز مسئولیت جریان روحانیت قرار دارند و مبارزه ما باید تا ظهور امام زمان (عج) ادامه دارد.
علمالهدی گفت: برای رسالت جریان روحانیت نمیتوان زمان و قدرت مشخص تعیین کرد. رسالت روحانیت نمیتواند مبتنی بر قدرت و داراییهای او باشد. مبارزه و رسالت جریان روحانیت در هیچ نقطهای به غیر از جان او محدود نمیشود. فدا کردن جان مبارز در راه خدا از حضرت زهرا (س) آغاز شد و ائمه اطهار (ع) این مبارزه را ترویج داده و بهعنوان تکلیف بر عهده ما قرار دادند.
وی تاکید کرد: یادواره شهدای روحانی آموزنده است و خط رسالت ما را باید مشخص کند. تحقق مسئله شهادت در لحظه آخر و عملیات است؛ اما شهادت نقطهای نیست که انسان بر اساس یک عملیات دشمن، جانش را از دست دهد. اصل شهادت، خطی است که باید بر زندگی او حاکم باشد.
امام جمعه مشهد گفت: جهاد و فداکاری بذل نفس است. هیچ عملی همانند جهاد، بذل نفس نیست. بذل نفس در انسان بهعنوان یک خط آغاز میشود. مسیر آن از ابتدای رسالتش آغاز میشود و در راه رسالت روحانیت ادامه دارد.
علمالهدی تأکید کرد: آن شهادتی در محضر خدا ارزش دارد که شهادت ارادی باشد نه شهادت تصادفی. بذل نفس ویژه مسیر رسالت است نه آن زمانی که جان در یک لحظه از دست میرود. اگر بدانیم که برای خدا کار میکنیم و در مسیر او گام بر میداریم در بذل نفس قرار گرفتهایم. بنده به عنوان یک طلبه ۸۰ ساله فکر میکنم که آیا در طول عمرم کاری انجام دادهام که تبسمی بر لبهای امام زمان (عج) بسته باشد یا خیر. اگر همچین اتفاقی برای هر انسانی رخ دهد، ارزش دارد و در واقع بذل نفس داشته است.
انتهای پیام/