پنهان‌کاری انگلیس درباره آزمایش تسلیحات شیمیایی

انگلیس آزمایش سلاح‌های شیمیایی و میکروبی خود را در نقاط مختلف جهان با پنهان‌کاری انجام داد.
کد خبر: ۵۲۳۲۰۵
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰ - 18May 2022

پنهان‌کاری انگلیس درباره آزمایش تسلیحات شیمیایی

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، تولید تسلیحات شیمیایی در انگلیس اگرچه در تضاد با قوانین نه چندان سختگیرانه بین المللی در مورد این تسلیحات قرار دارد، اما تجارتی پر سود برای این کشور است و تاکنون مستندات زیادی پیرامون تولید، آزمایش و فروش این تسلیحات در انگلیس منتشر شده است.

انگلیس از اصلی‌ترین فروشندگان تسلیحات شیمیایی و بیولوژیکی در جهان است. براساس مستندات، انگلیس به رژیم صهیونیستی، سودان، لیبی، قبرس، هند، کنیا، کویت، مالزی، نیجریه، عمان، پاکستان، عربستان، سنگاپور، اسلوونی، آفریقای جنوبی، کره جنوبی، سریلانکا، تایوان، تانزانیا، تایلند، ترکیه و اوگاندا تسلیحات شیمیایی فروخته و کارخانه تولیدات شیمیایی را چند دهه پیش در عراق راه اندازی کرده است.

شماری از کهنه سربازان، قربانیان و خانواده‌های قربانیان آزمایش‌های شیمیایی انگلیس در دهه‌های گذشته تلاش زیادی کردند تا بتوانند ادعا‌های خود پیرامون انجام غیرقانونی این آزمایش‌ها را ثابت کنند.

آن‌ها که به اثرات بعدی انجام آزمایش‌ها بر سلامت خود به موازات جان باختن شماری از قربانیان معترض بودند، در سال ۲۰۰۴ پس از ۶۴ روز جلسه استماع دادگاه موفق شدند حکم دادگاه مبنی بر غیرقانونی بودن انجام آزمایش‌های مذکور را دریافت کنند.

با گذشت زمان نمونه‌ها و موارد متعددی از پنهان کاری انگلیس درباره آزمایش‌های شیمیایی منتشر شد که در زیر به مواردی از آن‌ها اشاره می‌شود.

به گزارش «wsws»، در نوامبر ۲۰۰۴ یک دادگاه در انگلیس، در پرونده مرگ یک خلبان جوان انگلیسی در ۵۱ سال پیش، اعلام کرد که وی با استفاده از یک عامل اعصاب در یک آزمایش غیر درمانی به شکلی غیرقانونی به قتل رسید.

خلبان ۲۰ ساله انگلیسی در سال ۱۹۵۳ پس از تزریق عامل اعصاب سارین به بازویش در قالب آزمایش گاز اعصاب نظامی در مرکز آزمایش‌های شیمیایی «پورتون دون» جان خود را از دست داد. تحقیق درباره این پرونده دومین پرونده‌ای بود که در این زمینه مورد بررسی قرار گرفت.

نکته مهمی که در جریان جلسات استماع این دادگاه از سوی نظامیان مورد آزمایش قرار گرفته مطرح شد، بی اطلاعی آنان از قرار گرفتن در معرض عامل اعصاب سارین بود؛ آن‌ها گفتند که داوطلب تحقیقات در یافتن درمانی برای سرماخوردگی بودند.

در جریان آزمایش عامل اعصاب در ماه مه سال ۱۹۵۳ محققان «پورتون داون» گاز عصبی مایع را روی شش نفر آزمایش کرده بودند. البته این گروه تنها گروهی نبودند که بی اطلاع، قربانی آزمایش عامل اعصاب سارین شدند؛ ۹ روز قبل از آن نیز یک سرباز ارتش بر اثر آزمایشی مشایه به مسمومیت تقریبا کشنده‌ای دچار شده بود.

یک محقق فعلی «پورتون داون» مدعی شد که پیشینیانش در این مرکز در دهه ۱۹۵۰ با حسن نیتی معقول عمل کردند.

اعلام حکم قتل غیرقانونی خلبان انگلیسی بر اثر تزریق عامل اعصاب سارین، راه را برای شکایت دیگر معترضان از وزارت دفاع انگلیس باز کرد. تاکنون بیش از ۵۵۰ سرباز سابق انگلیس اعلام کردند که برای شرکت در ازمایش‌های مشابه فریب خورده اند.

ادعا‌های این افراد در حال بررسی است و براساس تخمین‌ها می‌تواند تا میلیون‌ها پوند غرامت را به دنبال داشته باشد.

در جریان برگزاری جلسات دادگاه این پرونده پزشکی قانونی «ویلتشایر» اعلام کرد که تلاش‌هایی برای مخفی نگه داشتن تحقیقات اولیه انجام شده است؛ چراکه انتشار برخی از اسناد با وجود خوانده شدن برخی از آن‌ها پشت در‌های بسته هیئت منصفه، مستلزم مذاکره با وزارت دفاع آمریکاست.

دلیل این امر، سیاست به اشتراک گذاری اطلاعات در مورد آزمایش‌های مربوط به عامل‌های اعصاب بین دولت‌های انگلیس، آمریکا و کانادا پس از جنگ جهانی دوم اعلام شد. اسناد مربوط به این آزمایش‌ها پس از گذشت ۵۰ سال همچنان در دسته اطلاعات «حساس» طبقه بندی می‌شوند.

تخمین‌ها، خلبان جوان انگلیسی را یکی از بیش از ۳ هزار نظامی سابق مرد انگلیس می‌دانند که بین سال‌های ۱۹۳۹ تا ۱۹۸۹ در «پورتون داون» در معرض عامل اعصاب قرار گرفتند.

تحقیقات «اولف اشمیت»، استاد دانشگاه «کنت» انگلیس نشان می‌دهد که بین سال‌های ۱۹۴۵ تا ۱۹۸۹ بیش از ۳۰ هزار آزمایش مخفی مواد شیمیایی جنگی، عمدتا در «پورتون داون»، روی بیش از ۱۴ هزار سرباز انگلیسی انجام شد.

وزارت دفاع انگلیس نیز می‌گوید دستکم ۲۰ هزار سرباز انگلیسی در آزمایش‌های جنگ شیمیایی در بازه زمانی سال‌های ۱۹۱۶ تا ۱۹۸۹ شرکت کردند.

منبع: میزان

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها