تحلیل/

جنگ فرسایشی اوکراین

با گذشت بیش از دو ماه از آغاز حمله روسیه به اوکراین، مواجهه نیروهای نظامی طرفین به تدریج فرسایشی شده است. پیش‌روی‌های اندک و سپس جابجایی مناطق تصرف‌شده بین طرفین پس از ضدحملات متقابل، از ویژگی‌های وضعیت کنونی جبهه نبرد است.
کد خبر: ۵۲۳۵۴۰
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۳:۲۷ - 20May 2022

جنگ فرسایشی اوکراینگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: اکنون با موج تسلیحات ارسالی از سوی آمریکا و برخی کشورهای اروپایی و هم‌چنین انگیزه ارتش اوکراین برای مقاومت، مشخص شده که تصرف کی‌یف و سقوط دولت، بیش از پیش برای روسیه دست‌نیافتنی شده است.

از سوی دیگر موقعیت جغرافیایی هموار دونباس، پشتیبانی سریع‌تر روسیه به دلیل نزدیکی به مرز و هم‌چنین حضور گروه‌های شبه‌نظامی روس‌تبار در این استان‌ها، بازپس‌گیری دونباس توسط دولت اوکراین را بسیار دشوار کرده است و حداقل در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر نیست.

اگر روسیه بتواند به طور کامل دسترسی اوکراین به آب‌های آزاد را قطع کند، شاید دستاوردی جدی برای این کشور باشد. ولی اولاً تحرکاتی درون مناطق اشغالی مانند آن‌چه در ماریوپل و خرسون رخ داده، پیشروی را دشوار می‌سازد و ثانیاً بدون توقف موج ارسالی تسلیحات از مرزهای غربی اوکراین، تصرف دائمی تسهیل نخواهد شد.

با این تفاسیر به نظر می‌رسد نبرد نهایتاً به یک جنگ فرسایشی در میان‌مدت و حتی بلندمدت بدل شود. پذیرش آتش‌بس در شرایط کنونی برای روسیه مفید نیست. زیرا آن را به منزله بازسازی و تقویت ارتش اوکراین قلمداد می‌کند.

اندیشکده تبیین نوشت: روسیه به عملیات نظامی تا کسب دستاورد میدانی قابل توجه در دونباس ادامه خواهد داد. در عین حال که احتمالاً با اقداماتی مانند برگزاری رفراندوم، مقدمات الحاق مناطقی مانند خرسون و ماریوپل را فراهم کند. این موارد می‌توانند اهرم فشاری در مذاکرات احتمالی برای کسب تضمین‌هایی درباره خودمختاری مناطق شرقی و یا عدم عضویت اوکراین در ناتو باشد.

انتهای پیام/ ۴۱۱

نظر شما
پربیننده ها