نگرانی‌ها از نشت انبوه مواد سمی پس از بمباران کارخانه مواد شیمیایی در لوهانسک

منابع خبری از نشت مواد شیمیایی‌ بر اثر بمباران یک کارخانه مواد شیمیایی در شهر سیویرودونتسک منطقه لوهانسک توسط روسیه خبر دادند.
کد خبر: ۵۲۶۲۹۲
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۷ - 01June 2022

نگرانی‌ها از نشت انبوه مواد سمی پس از بمباران کارخانه مواد شیمیایی در لوهانسک

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهوری اوکراین، حمله روسیه به یک کارخانه مواد شیمیایی در شرق این کشور را «دیوانگی» توصیف کرد. به گفته مقامات محلی، این اظهارات وی پس از آن بیان شد که حمله هوایی روسیه در شهر سیویرودونتسک، مخازن سمی اسید نیتریک یک کارخانه مواد شیمیایی را هدف قرار داد. به بیان مقامات محلی، پس از این حمله ستون بزرگی از دود نارنجی بر فراز شهر تشکیل شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، زلنسکی سه‌شنبه شب گفت: «با توجه به تولید مواد شیمیایی در مقیاس بزرگ در سیویرودونتسک، حملات ارتش روسیه به آنجا از جمله بمباران هوایی کورکورانه، عملی مطلقاً دیوانه وار محسوب می‌شود.»

سرهی هایدای فرماندار منطقه لوهانسک، با انتشار تصویری از ابر نارنجی رنگ بزرگی بر فراز سیویرودونتسک، از ساکنان خواست که داخل خانه آن بمانند و ماسک‌های ضد گاز یا در صورت عدم دسترسی ماسک معمولی بپوشند.

هایدای خبر داد؛ بخش اعظم بیشتر سیویرودونتسک تحت کنترل روسیه است. اگرچه او افزود که درگیری‌های شدید ادامه دارد و شهر به طور کامل محاصره نشده است.

این شهر که در ۱۴۵ کیلومتری جنوب مرز روسیه واقع است، در منطقه‌ای قرار دارد که آخرین سرزمین تحت کنترل دولت اوکراین در منطقه لوهانسک است. دونباس از مناطق لوهانسک و دونتسک تشکیل شده است.

در همین حال، مقامات اوکراینی در مورد تحقیقات مظنون به جنایتکار جنگی بودن روسیه اطلاعات جدیدی ارائه کرده اند.

ایرینا وندیکتوا دادستان کل اوکراین، گفت که دفتر او تاکنون حدود ۱۵ هزار تحقیق جنایی مرتبط با جنگ را آغاز و بیش از ۵۰۰ مظنون از جمله وزرا و فرماندهان نظامی روس را شناسایی کرده است. وی ادامه داد که دفتر او آماده است تا علیه حدود ۸۰ نفر از آن‌ها اقدام کند.

استونی، لتونی و اسلواکی روز سه‌شنبه به یک تیم تحقیقاتی بین المللی پیوستند که جنایات جنگی در اوکراین را بررسی می‌کند.

هفته گذشته، در نخستین مورد از نوع خود، یک دادگاه اوکراینی یک سرباز روس اسیر شده را به دلیل قتل یک غیرنظامی به مجازات حبس ابد محکوم کرد.

روز سه‌شنبه نیز دادگاهی در اوکراین، دو سرباز روسی را به جرم بمباران ساختمان‌های غیرنظامی به جنایات جنگی محکوم کرد و هر دو را به یازده سال و نیم زندان محکوم کرد.

روسیه قاطعانه تکذیب می‌کند که نیروهایش مسؤول جنایات هستند. وزارت دفاع این کشور مدتی پیش در بیانیه‌ای اعلام کرد: «هیچ غیرنظامی با هیچ اقدام خشونت آمیزی از سوی ارتش روسیه مواجه نشده است.»

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار