مدیر حوزه‌های علمیه کشور:

حوزه‌های علمیه با هوشمندی در مقابل توطئه‌های دشمنان ایستادگی می‌کنند

حجت‌الاسلام اعرافی مردمی بودن را از ویژگی‌های حوزه‌های علمیه دانست و گفت: حوزه‌های علمیه با هوشمندی و آگاهی در مقابل توطئه‌های دشمنان ایستادگی می‌کنند.
کد خبر: ۵۲۳۷۶۵
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۲ - 21May 2022

حجت‌الاسلام اعرافیبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام «علیرضا اعرافی» مدیر حوزه‌های علمیه کشور صبح امروز (شنبه) در آیین تجلیل از برگزیدگان طرح ۳۱۳ (طرح پیگیری و رفع مسائل فرهنگی، معیشتی و حمایتی روستائیان) با بیان اینکه کمیته امداد افتخار دارد که با هدایت امامین انقلاب پایه‌ریزی شد، اظهار داشت: امیدواریم بتوانیم با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه‌های علمیه و کمیته امداد بتوانیم گام‌های بیشتری در راستای طرح ۳۱۳ برداریم.

وی با بیان اینکه در یکصدمین سالگشت تأسیس حوزه علمیه قم هستیم، افزود: حوزه علمیه قم در فروردین سال ۱۳۰۱ تأسیس شد و آقای حائری پس از مهاجرت از عراق به ایران، پایه‌ریز یکی از مراکز مهم علمی کشور شدند.

مدیر حوزه‌های علمیه قم اضافه کرد: امروز حوزه‌های علمیه متناسب با دنیای جدید شکل گرفتند و با هوشمندی و آگاهی در مقابل توطئه‌های دشمنان ایستادگی می‌کنند.

حجت‌الاسلام اعرافی با اشاره به ویژگی‌های حوزه‌های علمیه گفت: اول اینکه حوزه جای علم و دانش بوده و هیچ‌گاه حرکت و اقدام حوزه بدون علم و دانش نبوده است؛ دوم اینکه حوزه مهد تفکر دینی است که در فراز و فرود‌های گوناگون هیچ‌گاه از علوم معرفتی، دین و... تهی نشده است و دانش‌بنیانی حوزه یک حقیقت پایدار بوده است.

وی ادامه داد: سومین ویژگی حوزه علمیه عقلانیت، فکر، اندیشه‌ورزی، رشد و تعالی است که از اصول اصلی حوزه بوده و باید این موضوع را همیشه پاس بداریم.

مدیر حوزه‌های علمیه اظهار داشت: ذات حوزه اخلاقی، معنوی و همراه با شور و احساس دینی و تعلق خاطر به ارزش‌های متعالی است و باید در تمامی زمان‌ها آن‌ها را حفظ کنیم.

حجت‌الاسلام اعرافی عنوان کرد: مردمی بودن از دیگر ویژگی‌های حوزه است و اگر روحانی، خود را خادم مردم نداند، روحانی نیست. روحانیون باید همیشه همراه مردم باشند و هر آنچه داریم از مردم است.

مدیر حوزه های علمیه کشور گفت: مردم پایه معنویت، اخلاق، معرفت و قدرت روحانیون کشور هستند و مردمی بودن ذات روحانیت است و اگر کسی از این ویژگی ها خارج شود از مدار مردم بودن خارج شده است.

وی افزود: روحانیون سخت کوش هستند که در همین رابطه می‌توان به چندین شهدای این قشر در دفاع از آب و خاک کشور اشاره کرد اما حوزه های علمیه ای از این تخریب عقب نشسته و در این راه شهدای بسیاری را تقدیم انقلاب کرده ام که اخیراً نیز دو شهید از نمونه همین شهدا هستند که از سوی دشمنان انقلاب به شهادت رسیدند.

حجت‌الاسلام اعرافی تاکید کرد: دشمنان انقلاب و اسلام باید بدانند با هجمه های سنگینی که علیه روحانیوک در داخل و خارج از کشور به راه افتاده است هیچگاه عقب نخواهند نشست و با شهادت مسیر تبلیغ و دفاع از دین را ادامه خواهند داد.

مدیر حوزه های علمیه کشور ادامه داد: یکی دیگر از نکات بارز های حوزه های علمیه و روحانیت در کشور اجتماعی بودن روحانیت و حضور در خدمات اجتماعی است همانطور که دیده اید آیت الله حائری موسس و بنیانگذار حوزه علمیه قم اقدامات و خدمات اجتماعی بسیاری را در کنار مردم انجام داده اند و در تاریخ آمده است که چگونه ایشان در سیل کمک مردم بوده و پرونده خوبی را در ذهن مردم به جای گذاشته است.

حجت‌الاسلام اعرافی به تلاش رهبر معظم انقلاب اسلامی در دوران تبعید در راستای ارائه خدمات اجتماعی به مردم اشاره کرد و گفت: رهبر معظم انقلاب در دوران تبعید خدماتی به مردم ارائه داده اند، این همان مصداق خدمات اجتماعی طلاب و روحانیون است.

وی تاکید کرد: کمیته امداد یک نهادی است که در دوران فعالیت خود توانسته نقش های مثبت و مهمی را ارزیابی کند نگاه اسلام به توانمندسازی و امدادگری بسیار مطلوب بوده اسلام.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها