عون بر لزوم حل پرونده ترسیم مرز دریایی با رژیم صهیونیستی تاکید کرد

میشل عون رئیس جمهور لبنان در دیدار با سفیر آمریکا و فرمانده سنتکام در غرب آسیا بر لزوم حل پرونده ترسیم مرز‌های دریایی با رژیم صهیونیستی تاکید کرد.
کد خبر: ۵۲۳۸۱۴
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۸ - 21May 2022

عون بر لزوم حل پرونده ترسیم مرز دریایی با رژیم صهیونیستی تاکید کردبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس به نقل از النشره، میشل عون روز گذشته (جمعه) در کاخ ریاست جمهوری با ژنرال «مایکل کوریلا» رئیس فرماندهی مرکزی آمریکا درغرب آسیا، (سنتکام) و «دوروتی شیا» سفیر آمریکا در بیروت دیدار و گفتگو کرد.

میشل عون ابراز امیدواری کرد که واشنگتن تلاش‌ها در راستای تعیین مرز‌های دریایی لبنان با رژیم صهیونیستی را ازسر بگیرد. دو طرف در این دیدار درخصوص همکاری‌های موجود میان ارتش آمریکا و ارتش لبنان گفت‌وگو کردند.

رئیس پارلمان لبنان اکتبر ۲۰۲۰ از توافق بر سر چارچوب مذاکرات ترسیم مرزی خبر داد و لبنان برای تعیین چارچوب مذاکرات بر توافق آوریل، قطعنامه ۱۷۰۱ سازمان ملل، برگزاری نشست‌ها در مقر نیرو‌های سازمان ملل در جنوب لبنان (الناقوره) و تحت نظارت این سازمان و همزمان بودن ترسیم مرز‌های دریایی و زمینی اصرار داشته است.

کل مساحت نفتی آب‌های منطقه‌ای لبنان حدود ۲۲ هزار کیلومتر مربع است و مساحتی که با رژیم صهیونیستی بر سر آن منازعه وجود دارد به ۸۵۴ کیلومتر مربع می‌رسد. این مساحت مورد منازعه به ۱۰ منطقه یا بلوک تقسیم شده که بلوک نفتی شماره ۹ یکی از آن است.

تاکنون پنج دوره مذاکرات غیرمستقیم برای تعیین مرز‌های دریایی میان لبنان و رژیم صهیونیستی در دفتر یونیفل (نیرو‌های حافظ صلح سازمان ملل در جنوب لبنان) واقع در منطقه رأس ناقوره در جنوب لبنان برگزار شده است. این پنج دوره مذاکرات از ۱۴ اکتبر ۲۰۲۰ تا ۱۴ مه ۲۰۲۱ برگزار شدند و هیأت مذاکره‌کننده لبنانی در دور پنجم مذاکرات بر حق خود در مرز‌های دریایی مطابق قانون دریانوردی پافشاری کرد و پس از آن مذاکرات متوقف شدند.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها