رئیس کمیسیون ویژه جهش تولید در مجلس تاکید کرد؛

لزوم تشکیل شورای عالی سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی

حسینی بر لزوم تشکیل شورای عالی سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی تاکید کرد و گفت: هنوز دستگاه‌های اجرایی و ستادی یک نگاه یکپارچه به اصل ۴۴ قانون اساسی ندارند.
کد خبر: ۵۲۴۲۸۶
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۵ - 23May 2022

/////////////به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، «سید شمس‌الدین حسینی» رئیس کمیسیون ویژه جهش تولید در مجلس شورای اسلامی امروز در نخستین رویداد بین‌المللی خصوصی‌سازی در اقتصاد ایران که در محل سالن اجلاس سران برگزار شد، با بیان اینکه استفاده از برگزاری این همایش‌ها می‌تواند صوری یا محتوایی باشد، اظهار داشت: این همایش‌ها می‌تواند فرصتی برای ارزیابی، ثبت تجربه و شروع دوباره باشد. این ارزیابی نیز باید مبتنی بر چارچوب مقاصد سیاسی و نگاه‌های ایدئولوژیکی باشد. به عنوان کسی که پنج سال وزیر امور اقتصاد و دارایی بوده‌ام و سال‌ها رفتار منتقدین را نظاره‌گر بودم، باید بگویم نتیجه انتقادات و رفتار آن‌ها توقف واگذاری یا ایجاد پرونده‌های متعدد بود.

وی تصریح کرد: ارزیابی باید مبتنی بر معیار باشد، متاسفانه ارزیابی‌ها برای بهبود این روند خصوصی نبوده بلکه برای متوقف کردن آن صورت می‌گرفت. ارزیابی باید کمی و کیفی باشد.

رئیس کمیسیون ویژه جهش تولید در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: نگاهی که ثروت را مظلوم تلقی می‌کند، به هر طریقی جلوی خصوصی‌سازی را می‌گیرد. ارزیابی‌ها باید مبتنی بر قانون و سیاست‌های کلی باشد. چطور می‌شود دولتی هشت سال یک کلمه اصلاح و انتقاد نکند، اما خصوصی‌سازی را متوقف کند؟ آیا این برخورد در چارچوب نظریه نهادی است؟ آیا می‌توان با قانون‌شکنی و تفسیر به رأی از قانون، ادعا کنیم که کار علمی کرده‌ایم؟

وی ادامه داد: تجربه‌نگاری به ارزیابی دقیق و علمی منجر می‌شود و می‌تواند مبنای متقنی برای سیاست‌گذاری و اصلاح قوانین باشد. قطعا میان همایشی که یک دانشگاه با مبنای ایدئولوژی برگزار می‌کند با همایشی که یک موسسه اجرایی برگزار می‌کند، تفاوت است. این فرصتی برای جلب نظرات است. اگر واقعا از بخش خصوصی دعوت کرده‌ایم، وقت آن رسیده است که به آن‌ها میدان داده شود.

رئیس کمیسیون ویژه جهش تولید در مجلس اضافه کرد: باید آرای همه را جمع کنیم و از این فرصت برای شروعی دوباره بهره ببریم. ما باید شرایط را برای خصوصی‌سازی مهیا و جذاب کنیم.

وی متذکر شد: ای کاش واگذاری، کاری به راحتی دادن یک برگه از دست راست به دست چپ بود. اگر رئیس جمهور هم امروز به کمک وزرا برود اجازه داده نمی‌شود که راه‌آهن و خدمات ریلی در کشور خصوصی شود.

حسینی افزود: اگرچه امروز بخش غیردولتی انواع و اقسام شکایت‌ها از بخش خصوصی را به علت مقابله با توسعه آنها ثبت کرده است اما بخش خصوصی که می‌خواهد فعالیت کند دستش به کارمند دفتر دولت هم نمی‌رسد.

رئیس کمیسیون ویژه جهش تولید در مجلس تصریح کرد: باید متوجه شرایط باشیم، بخش خصوصی که می‌خواهد بنگاهی را خریداری کند با مشکلاتی مواجه است یکی از این مشکلات ریسک محیط کسب و کار است.

وی بیان کرد: ریسک تحریم و ریسک قانون‌گذاری مشکلات دیگری هستند که در خصوصی‌سازی با آن مواجه هستیم. علاوه بر اینها ریسک اجرایی و قضایی نیز از موانع مسیر خصوصی‌سازی به شما می‌روند.

حسینی تاکید کرد: سال گذشته در دولت دوازدهم شاهد بودیم که حق بخش غیردولتی با اسم رانت ضایع شد. اگر خصوصی‌سازی را از دیدگاه سازمان خصوصی‌سازی و هیئت واگذاری ببینیم جرات بسیاری می‌خواهد که اقدامات لازم صورت گیرد.

رئیس کمیسیون ویژه جهش تولید در مجلس ادامه داد: ما در فصلی از اصلاحات اقتصادی ایران قرار گرفته‌ایم که اصلاحات اجرایی، سیاستی و ساختاری مهم هستند اما باید از سطح بالاتری یعنی اصلاحات حکمرانی کار را پیش ببریم که در اصل ۴۴ هم آمده است. این بحث هم پیچیده است و هم ابعاد مختلفی را در بر می‌گیرد.

حسینی تصریح کرد: هنوز یک نگاه یکپارچه به اصل ۴۴ نداریم، یعنی دستگاه‌های اجرایی و ستادی ما نگاه مناسبی به این اصل ندارند. اگر می‌خواهیم شروع دوباره داشته باشیم که باید این کار بکنیم ضروری است که حداقل یک نگاه یکپارچه ایجاد کنیم. باید خیلی سریع در سطوح عالی حکمرانی روی موضوعات اصلی مفاهمه داشته باشیم.

رئیس کمیسیون ویژه جهش تولید در مجلس عنوان کرد: امروز هنوز با مسائلی مواجه هستیم که دوازده سال پیش بر سر راه ما مانع بودند و با شیوه قبلی نیز نمی‌توانیم از آن عبور کنیم. لازم است شورای عالی سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی تشکیل شود و روی چند محور کلیدی تفاهم در بالاترین سطوح صورت بگیرد تا در ادامه مسیر کار بهتر پیش برود.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار