فتح خرمشهر؛ فتح خون/ پیشکسوت دوران دفاع مقدس:

عملیات «الی بیت‌المقدس» اوج پشتیبانی مردم از جبهه‌های جنگ بود

«عزیزی» گفت: بعد از حذف بنی صدر، حضور گسترده مردم در جبهه‌ها افزایش یافت و از یک حداقل شروع می‌شود و در عملیات «الی بیت‌المقدس» حضور مردم بسیار پررنگ‌تر می‌شود.
کد خبر: ۵۲۴۳۱۱
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۴ - 23May 2022

عملیات «الی بیت‌المقدس» اوج پشتیبانی مردم از جبهه‌های جنگ بود«علی‌اصغر عزیزی» پیشکسوت دوران دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در همدان اظهار داشت: عملیات «الی بیت‌المقدس» که منجر به آزادسازی خرمشهر شد، یکی از نکات درخشان دفاع مقدس است که رزمندگان کشورمان توانستند یک عملیات بسیار بزرگی را رقم بزنند و  هیمنه دشمن را برهم شکنند.

وی افزود: صدام بر روی بحث خرمشهر سرمایه‌گذاری کرده بود، تا جایی که در یکی از صحبت‌هایش گفته بود که اگر ایرانی‌ها موفق شوند خرمشهر را بگیرند، کلید بصره را به آنان می‌دهم که این البته این کار را هم نکرد و این عملیات تمام نقشه‌های آنان را برآب کرد.

عزیزی با بیان اینکه نقش نیرو‌های مردمی، سپاه، ارتش و جهاد سازندگی که به‌عنوان مهندسی رزمی جنگ وارد جنگ شدند در عملیات «الی بیت‌المقدس» بسیار پررنگ بود، گفت: بحث حضور گسترده مردم در دفاع مقدس بعد از حذف بنی‌صدر که به‌عنوان رئیس‌جمهور و جانشین فرمانده کل قوا بود بسیار گسترده شد و بعد از اینکه بنی‌صدر از صحنه جنگ و کشور حذف شد، یک اتحاد بسیار عالی بین سپاه و ارتش صورت گرفت؛ خصوصاً نقش صیاد شیرازی که باعث شد سپاه و ارتش با هم متحد و برنامه‌ریزی کنند.

وی افزود: بعد از حذف بنی صدر، شکست حصر آبادان اولین عملیات بود که در ۵ مهر سال ۱۳۶۱ اتفاق افتاد، سپس عملیات طریق‌القدس، فتح‌المبین و الی بیت‌المقدس که وقتی روند را نگاه می‌کنیم، طی تقریباً هفت ماه حضور گسترده مردم در جبهه‌ها رو به افزایش است. از یک حداقل شروع می‌شود و در عملیات «الی بیت‌المقدس» حضور مردم بسیار پررنگ‌تر و تیپ‌های سپاه تشکیل می‌شود.

این پیشکسوت دوران دفاع مقدس با اشاره به نقش رزمندگان استان همدان در عملیات «الی بیت‌المقدس» گفت: در آن مقطع هنوز تیپ انصارالحسین (ع) تشکیل نشده بود و رزمندگان همدان به این خاطر که شهید حاج «محمود شهبازی» فرمانده سپاه استان همدان، همزمان جانشین تیپ محمد رسول‌الله (س) هم بودند، در قالب تیپ محمدرسول‌الله (س) در جبهه حضور یافتند و بیش از ۱۸۰ نفر از رزمندگان همدانی و از ارتش تیپ زرهی شهید قهرمان مخصوص امیر سرتیپ دوم «محمد جوادی» در این عملیات حضور داشتند.

وی تصریح کرد: رزمندگان همدانی در محدوده‌ای که در دست این رزمندگان بود توانستند به فرماندهی شهید «شهبازی» زیر نظر شهید «حسن باقری» کار بزرگی انجام دهند و بعد از عبور از کارون، حدود ۱۷ کیلومتر جلو رفتند و در جاده اهواز خرمشهر نقطه‌ای را تصرف کردند و با مقاومت بسیار شدید توانستند این نقطه را تثبیت کنند و با همکاری سایر یگان‌های مجاور توانستند مراحل بعدی عملیات را با موفقی انجام دهند.

عزیزی با بیان اینکه در عملیات خرمشهر بیش از ۵ هزار و ۴۰۰ کیلومترمربع از سرزمین‌های ایران اسلامی آزاد شد، گفت: این عملیات اثرات دیگر هم داشت من‌جمله اینکه صدام به لحاظ احساس خطری که برایش به وجود آمد برای حفاظت از بصره از تعدادی از جبهه‌های میانی و شمال غرب کشور عقب‌نشینی کرد.

وی با اشاره به اخلاص رزمندگان در عملیات الی بیت‌المقدس، افزود: شهدا با اخلاص خود و به فرماندهی امام خمینی (ره) توانستند در این عملیات پیروز شوند، ضمن اینکه اتحادی که بین نیرو‌های مسلح و از آن بر مردم در پشت جبه‌ها بود مثال‌زدنی بود و همه این‌ها باعث شد که این حماسه بزرگ و ماندگار شکل گیرد.

عملیات «الی بیت‌المقدس» دارای تاثیرات جهانی بود

این پیشکسوت دوران دفاع مقدس در پایان با بیان اینکه عملیات «الی بیت‌المقدس» علاوه بر تأثیرات منطقه‌ای، تأثیرات جهانی هم داشت، گفت: بعد از آزادسازی خرمشهر، اسراییل بسیار احساس خطر کرد و بیروت را محاصره کرد و همین اتفاق باعث شد که هسته اولیه حزب‌الله لبنان شکل بگیرد و امروز حزب‌الله او را در تنگنا قرار داده است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها