فتح خرمشهر، فتح خون/ مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس گیلان خبر داد؛

فاز اول مرکز فرهنگی دفاع مقدس گیلان در هفته دفاع مقدس افتتاح می‌شود

سرهنگ «حبیبی» گفت: فاز اول مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان گیلان شامل ساختمان‌های اداری و اسناد و کتابخانه مرکزی است که در هفته دفاع مقدس افتتاح می‌شود.
کد خبر: ۵۲۴۴۹۴
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۲ - 24May 2022

فاز اول مرکز فرهنگی دفاع مقدس گیلان در هفته دفاع مقدس افتتاح می‌شود

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از رشت، سرهنگ «حسن حبیبی» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان گیلان شامگاه دوشنبه در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه «باران»، ضمن گرامیداشت چهلمین سالروز آزادسازی خرمشهر، اظهار داشت: سوم خرداد رویدادی است که همچنان در تاریخ دفاع مقدس جمهوری اسلامی ایران می‌درخشد.

وی ضمن تبریک حماسه بزرگ سوم خرداد، تصریح کرد: همه ملت‌ها در رویداد‌های بزرگی رشد و عزت پیدا می‌کنند و قطعا مردم ایران اسلامی در دوران هشت سال دفاع مقدس به عزت رسیدند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان گیلان با تاکید بر اینکه خرمشهر در طول تاریخ، چهار بار به تصرف بیگانگان درآمد، افزود: خرمشهر در سه مقطع با دخالت بیگانگان و دادن امتیازات و واگذاری بخشی از ایران اسلامی آزاد شد و در مرتبه چهارم این شهر ۲۰ ماه در تسخیر رژیم بعث عراق قرار گرفت و سرانجام آزاد شد.

سرهنگ حبیبی، اعتقاد به ظرفیت‌های درونی و امداد‌های غیبی و خوش‌بین نبودن به دشمنان را درس‌های مهم حماسه سوم خرداد دانست و خاطرنشان کرد: ترور یکی از پاسداران عزیز ما در تهران توسط سرویس‌های جاسوسی نمونه بارزی از عمق دشمنی و خباثت استکبار جهانی با ملت ایران اسلامی است.

وی با اشاره به لزوم پاسداشت مقام ایثارگران، پیشکسوتان و جهادگران، تاکید کرد: وحدت و انسجامی که در خلال آزادسازی خرمشهر قهرمان اتفاق افتاد، درس بزرگ دیگر سوم خرداد است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان گیلان یکی از ویژگی‌های دوران دفاع مقدس را حضور جوانان ولایی و کارآمد در میدان نبرد خواند و متذکر شد: اگر سن شهدا و فرماندهان جنگ را ملاحظه کنیم، می‌بینیم که اکثر آن‌ها زیر ۳۰ سال سن داشتند و یا در قضیه آزادسازی خرمشهر شهید «محمد جهان‌آرا» را داشتیم که جوانی کم سن و سال بود؛ اما توانست در آن شرایط سخت یک لشکر را مدیریت کند.

وی با اشاره به نقش استان گیلان در فتح خرمشهر، تصریح کرد: گیلان در طول هشت سال دفاع مقدس هشت هزار شهید، ۲ هزار جانباز و ۲ هزار و ۶۰۰ آزاده تقدیم اسلام و انقلاب کرد و بیش از سه هزار رزمنده گیلانی در عملیات آزادسازی خرمشهر نقش داشتند.

سرهنگ حبیبی از تقدیم ۲۶۰ شهید و ۷۰ جانباز از گیلان در عملیات آزادسازی خرمشهر سخن گفت و افزود: نقش ویژه و پیشتازی در دوران دفاع مقدس متعلق به جوانان بود و در بیانیه گام دوم انقلاب هم می‌بینیم که رهبر معظم انقلاب اسلامی چگونه به اهمیت و ظرفیت جوانان برای توسعه و پیشرفت تاکید می‌کنند.

وی آسمان ایران را از امن‌ترین آسمان‌های منطقه دانست و ضمن اشاره به پیشرفت‌های دفاعی و نظامی کشورمان، خاطرنشان کرد: امروز هم اعتماد به جوانان می‌تواند بسیاری از گره‌ها و مشکلات ما را حل کند؛، زیرا ما در صنعت موشکی و هسته‌ای به جوانان اعتماد کردیم و دستاورد‌های بزرگی هم داشتیم.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان یکی از فضا‌هایی که جهاد تبیین معنا پیدا می‌کند را در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس دانست و تاکید کرد: ایجاد مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان گیلان همواره از دغدغه‌های مردم استان بود و فرماندهی سپاه قدس گیلان ۱۰ هکتار زمین را برای این منظور اهدا کرد.

وی خواستار نقش همه دستگاه‌ها برای تبیین ابعاد دفاع مقدس شد و افزود: فاز اول مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان گیلان شامل ساختمان‌های اداری و اسناد و کتابخانه مرکزی است که در هفته دفاع مقدس افتتاح می‌شود.

سرهنگ حبیبی فاز دوم مرکز فرهنگی دفاع مقدس گیلان را شامل سالن آمفی تئاتر چند منظوره به متراژ سه هزار متر مربع و ۲ سایت برای نگهداری اسناد دفاع مقدس برشمرد و اظهار داشت: تمام هدف ما این است که فاز دوم این مرکز فرهنگی را تا پایان سال ۱۴۰۴ به اتمام برسانیم.

وی درباره ویژه‌برنامه‌های گرامیداشت سوم خرداد، افزود: بیش از هزار و ۶۰۰ برنامه به مناسبت گرامیداشت سوم خرداد مصادف با سالروز آزادسازی خرمشهر در سایت دولت ثبت شده است که از جمله برنامه‌های شاخص می‌توان به یادواره ۲۶۰ شهید گیلانی عملیات بیت‌المقدس اشاره کرد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان گیلان، رزمایش کمک‌های مومنانه را از دیگر ویژه برنامه‌های پاسداشت حماسه سوم خرداد در گیلان دانست و تصریح کرد: اجرای «سرود سلام» فرمانده از دیگر برنامه‌هایی است که برای بزرگداشت سوم خرداد در گیلان تدارک دیده شده است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار