فتح خرمشهر؛ فتح خون/ مدیر مرکز هنر‌های نمایشی حوزه هنری:

دشمن به‌دنبال انحراف فرهنگی در نسل جوان است

زارعی گفت: حقیقت ماجرا این است که در تئاتر و سینمای کشور طی سال‌های گذشته به موضوع آزادسازی و فتح خرمشهر به‌خوبی پرداخت نشده است.
کد خبر: ۵۲۴۵۳۲
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۲ - 24May 2022

دشمن به دنبال انحراف فرهنگی در نسل جوان است

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «کوروش زارعی» مدیر مرکز هنر‌های نمایشی حوزه هنری در گفت‌وگویی پیرامون پرداختن به مقوله آزادسازی خرمشهر در تئاتر و سینما، اظهار داشت: حقیقت ماجرا این است که در تئاتر و سینمای کشور طی سال‌های گذشته به موضوع آزادسازی و فتح خرمشهر به خوبی پرداخت نشده است، جسته گریخته در سینما آثاری همچون روز سوم و دسته دختران ساخته شده اند، اما فیلمی و اثری که بتواند عظمت آن دوران را نشان دهد هنوز ساخته نشده است.

وی در همین رابطه ادامه داد: باز هم در سینما گه گاه شاهد تولید آثاری با موضوع دفاع مقدس و خرمشهر هستیم آن‌ها تعداد این آثار بسیار کم است، در تئاتر، اما وضعیت بدتر بوده و تعداد آثار با موضوعیت فتح خرمشهر بسیار نادر است، گا‌ها هم اگر تئاتری در زمینه دفاع مقدس ساخته شده نگاهی کلی به موضوع داشته و به طور اخص به خرمشهر پرداخته نمی‌شود.

زارعی فتح خرمشهر را رویدادی بزرگی در تاریخ انقلاب اسلامی خواند و اضافه کرد: کار عظیمی همچون آزادسازی خرمشهر که مردم با دست خالی و ایثار جلوی دشمن تا دندان مسلح ایستاده و دفاع کردند باید بهتر و بیشتر مورد توجه قرار گیرد، متاسفانه این موضوع بزرگ و آن فداکاری و مقاومت در سینما و تئاتر مغفول مانده است.

وی در همین رابطه ادامه داد: کافی است نگاهی کوتاه به فتح خرمشهر بیندازیم، تمام دنیا متحد بودند تا ایران را از پای در آورند، دشمن گفته بود که طی یک هفته تهران را می‌گیرد، اما مردم با دست خالی کاری کردند که نه تنها دشمنان ناکام بمانند که طی ۳۵ روز این شهر آزاد شود. فتح خرمشهر نماد واقعی ایمان، استقامت و توکل در میان مردمان ایران زمان و دیار خرمشهر است.

زارعی در همین راستا تاکید کرد: متاسفانه در مقوله هنر درباره فتح خرمشهر حق مطلب ادا نشده و متاسفانه گا‌ها نسبت به آن بی توجهی هم شده است، حتی در دولت قبل شاهد آن بودیم که به طور کلی پدیده هنر و فرهنگ مورد بی توجهی کامل قرار گرفته بود. منتها با توکل به خدا در دولت جدید این امر جدی گرفته شده و طرح‌های فراوانی برای آن در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به برنامه‌های ویژه حوزه هنری برای چلهمین سالگرد فتح خرمشهر افزود: امسال حوزه هنری در مسجد جامع خرمشهر برنامه بزرگی برگزار خواهد کرد. طی این رویداد بزرگ به پاسداشت تمام غیورمردان و زنان فداکاری که جانشان را برای آزادی خرمشهر به میان گذاشتند برنامه‌های متعددی خواهیم داشت.

زارعی در همین رابطه تاکید کرد: همچون امروز در مسجد جامع خرمشهر از جایزه شهید بهروز مرادی، یکی از شهدای نویسنده، عکاس و هنرمند که در جریان آزادسازی خرمشهر به مقام شهادت نائل شد رونمایی می‌شود تا در سال‌های آینده به هنرمندانی که مختص به مقوله فتح خرمشهر می‌پردازند ارائه شود.

وی درباره وضعیت تئاتر دفاع مقدس در پرداخت به مقوله فتح خرمشهر اضافه کرد: طی سال‌های گذشته جشنواره‌ای به نام جشنواره مقاومت فتح خرمشهر برگزار شده است، البته کلیت آثاری که حاضر بودند خاصه به مقوله این آزادسازی نمی‌پرداختند و به کلیت مقوله دوران دفاع مقدس رجوع می‌کردند. شخصا امیدوارم این واقعه بزرگ بیشتر مورد نظر هنرمندان و مدیران فرهنگی واقع شود.

زارعی با اشاره به نیاز ساخت آثاری پیرامون دوران دفاع مقدس و آزادسازی خرمشهر تاکید کرد: ما در سینمای دفاع مقدس به هر دو نوع سینمای جنگی و فیزیکی و سینمای درام نیازمند هستیم، در سینما جنگی و فیزیکی روح حماسه و غیرت به جوانان و نوجوانان تزریق می‌شود. این نوع از سینما روح حماسه را در جامعه زنده نگه می‌دارد.

وی در همین رابطه ادامه داد: نوع دیگری از سینما همچون فیلم موقعیت مهدی است که به زندگی خانوادگی شهدا می‌پردازد، این نوع از سینما نیز نیازی اساسی است، زیرا نشان می‌دهد که شخصیت شهدا در خانواده چگونه بوده است، این نوع از پرداخت به مقوله دفاع مقدس به الگوسازی رفتاری درست در میان جوانان و نوجوانان ختم می‌شود.

زارعی با اشاره به وجود جنگ فرهنگی از سوی دشمنان تاکید کرد: امروز جنگ برای ما نه تنها تمام نشده که بلکه سختتر هم شده است، جنگ امروز جنگ اقتصادی و فرهنگی است، وقتی دشمنان فهمیدند که تحریم نمی‌تواند پایه‌های انقلاب را سست کنند به جنگ فرهنگی که سختترین جنگ است روی آورده اند.

وی در همین رابطه ادامه داد: جنگ فرهنگی آخرین ترفند دشمنان علیه جمهوری اسلامی است، دشمن می‌خواهد در این جنگ ناعادلانه به نوجوانان و جوانان و تفکر آن‌ها یورش برده و اساس خانواده را هدف قرار دهد. به همین دلیل در این موقعیت وظیفه هنرمندان نسبت به گذشته بسیار سنگین‌تر و سخت‌تر است.

زارعی در همین راستا خاطرنشان کرد: در وضعیت امروز و جنگ همه جانبه فرهنگی ما باید هوشیار و آگاه باشیم، دشمن منتظر فرصت است تا بنیان خانواده و جامعه را متلاشی کند، به همین دلیل ما باید بیش از گذشته در مسیر فرهنگ و هنر کار کنیم و تا به امید خدا در این جنگ نیز همچون تمامی جنگ‌های گذشته پیروز شویم.

منبع: میزان

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها