فتح خرمشهر؛ فتح خون/ پیشکسوت دفاع مقدس در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

ویژگی منحصر به‌فرد عملیات بیت‌المقدس شناسایی و طراحی با تفکر انقلابی است

«گرجی» گفت: ویژگی منحصربه‌فرد عملیات بیت‌المقدس شناسایی و طراحی با تفکر انقلابی در مدت زمان بسیار کوتاه است
کد خبر: ۵۲۴۷۳۱
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۱ - 24May 2022

ویژگی منحصربفرد عملیات بیت‌المقدس شناسایی و طراحی با تفکر انقلابی استعلی گرجی پیشکسوت دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در شهرکرد با اشاره به عملیات بیت‌المقدس اظهار داشت: در این عملیات چندین مورد بسیار مهم وجود که لازم است مورد توجه قرار بگیرند؛ اولین مورد نقش عنایت الهی در این پیروزی است چرا که در طول ۴۰ سال انقلاب اسلامی و به صورت ویژه در هشت سال دفاع مقدس، عنایت الهی همواره در تداوم انقلاب اسلامی و پیروزی‌های دفاع مقدس نقش اساسی داشته است.

وی افزود: دومین موضوع مهم در تبیین عملیات بیت‌المقدس فاصله زمانی کوتاه بین آن و عملیات فتح‌المبین است که حدود یک ماه پیش از عملیات بیت‌المقدس توسط رزمندگان اسلام انجام شد که در هر دو این عملیات‌ها پیروزی‌های عظیمی برای ایران به ارمغان آمد و این قدرتمندی نیز به برکت رهبری‌های امام خمینی (ره) بود.

گرجی ادامه داد: سومین ویژگی منحصربفرد عملیات بیت‌المقدس شناسایی و طراحی با تفکر انقلابی در مدت زمان بسیار کوتاه است یعنی تمامی افراد نظامی به خوبی آگاهی دارند که برای طراحی چنین عملیات‌هایی ماه‌ها زمان و تفکر لازم است، اما استراتژیست‌های ایرانی با کمترین تجارب و در کوتاه‌ترین زمان عملیات به این عظمت را طراحی و برنامه‌ریزی کرده‌اند.

این پیشکسوت دفاع مقدس عنوان کرد: وسعت منطقه‌ای که عملیات بیت‌المقدس در آن اجرا شد سه برابر منطقه عملیاتی فتح‌المبین است همچنین در مدت ۱۹ ماه که نیرو‌های بعثی عراق در خرمشهر حضور داشتند تمامی زمین این منطقه را مسلح و مانع‌گذاری کرده بودند و امکان هیچگونه نفوذ به شهر خرمشهر وجود نداشت و تمامی این مسائل نشان‌دهنده میزان اهمیت شهر خرمشهر برای عراق و همچنین چهارمین ویژگی منحصر بفرد عملیات بیت‌المقدس و نشان‌دهنده عظمت پیروزی رزمندگان اسلام است.

وی اضافه کرد: پنجمین ویژگی عملیات بیت‌المقدس مقاومت مردم قیور منطقه و درنتیجه دستیابی آن‌ها به پیروزی است، خرمشهر در تاریخ چهار آبان ۱۳۵۹ پس از ۳۴ روز مقاومت دلیرانه مردمی سقوط کرد و ۵۷۵ روز در اشغال رژیم بعث عراق بود همچنین ویژگی مهم دیگر این عملیات شکست سنگین نیرو‌های عراقی در خرمشهر بود چراکه در این عملیات ۱۶ هزار ۵۰۰ نفر از نیرو‌های عراقی کشته و ۱۹ هزار نفر نیز به اسارت رزمندگان اسلام درآمدند و این موضوع نیز جز بدون لطف و عنایت الهی قابل دستیابی نبود.

گرجی تصریح کرد: روحیه بزرگ و قلوب سرشار از ایمان امام خمینی(ره) به عنوان فرمانده جنگ و رزمندگان هشت سال دفاع مقدس نیز از دیگر نکان و ویژگی‌های مهم است که باید بیان شده و توجه ویژه به آن صورت بگیرد همچنین حماسه آزادسازی خرمشهر و عملیات بیت‌المقدس آثار بسیار مهمی نیز به همراه داشت چراکه نیرو‌های بعثی عراق همزمان با اشغال خرمشهر جنگ روانی شدیدی راه‌اندازی کرده و تبلیغات بسیاری برای قدرتمند نشان دادن خود انجام دادند، اما آزادسازی خرمشهر توسط رزمندگان اسلام موجب خلع سلاح دشمن از نظر مانور سیاسی و تبلیغاتی شد.

این پیشکسوت دفاع مقدس یادآور شد: احترام به حاکمیت نظام جمهوری اسلامی ایران یکی دیگر از دستاورد‌های بسیار مهم عملیات بیت‌المقدس بود چرا که پیش از آن افراد بسیاری در دنیا علیه نظام جمهوری اسلامی حرفی برای گفتن داشتند، اما با کسب این پیروزی قدرتمندانه توسط نیرو‌های ایرانی دنیا متوجه شد باید در برابر حاکمیت و قدرت نظام جمهوری اسلامی سر تعظیم فرو آورد بنابراین می‌توان گفت تثبیت نظام مقدس جمهوری اسلامی از نظر سیاسی و بین‌المللی از نتایج این عملیات بود.

وی با اشاره به اینکه یک هفته پس از آزادسازی خرمشهر توسط نیرو‌های ایرانی این موضوع توسط صدام و استکبار خبری تکذیب می‌شد، بیان کرد: عقب‌نشینی صدام از خواسته‌هایی که پیش از عملیات بیت‌المقدس داشت، عدم اعتماد شورای خلیج فارس به رژیم بعث عراق و... نیز از دیگر نکات برجسته مهم بود که با پیروزی رزمندگان اسلام و آزادسازی خرمشهر حاصل شد.

گرجی با تاکید بر اهمیت توجه به نکاتی که امام خمینی (ره) درخصوص فتح خرمشهر بیان کردند، افزود: متاسفانه برخی مواقع عنایت‌های الهی و دستاورد‌های بزرگی که نصیب جمهوری اسلامی ایران شده است فراموش می‌شوند امام خمینی (ره) فرمودند "فتح خرمشهر فتح خاک نیست بلکه فتح ارزش‌های اسلامی است"، " خداوند ندای الله اکبر را در خرمشهر طنین‌انداز کرد"، همچنین از این پیروزی با عنوان "پیروزی معجره‌آسا یاد می‌کنند" و نکات مهم دیگری که لازم است بیان و تبیین شوند.

این پیشکسوت دفاع مقدس ادامه داد: شجاعت، جان‌فشانی، غیرت دینی، خشم برای دفاع از دین، ناموس، کشور و... از مشخصه‌های رزمندگان اسلام در حماسه آزادسازی خرمشهر بود، مدیریت انقلابی و جهادی نیز که در دهه ۶۰ وجود داشت و در دفاع مقدس نیز این نوع از مدیریت به اوج خود رسید موجب شد ایران در برابر دنیا ایستادگی کند چرا که تنها ۲۲ کشور در ان زمان به صورت مستقیم به صدام و رژیم بعثی عراق کمک می‌کردند همچنین نبوغ، نوآوری، مقابله با یاس، ناامیدی و... نیز از نکات مهمی بود که در دهه ۶۰ و در دفاع مقدس به اوج رسید و موجب شد این سخن سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی مبنی بر ایجاد فرصت از بحران‌ها تحقق پیدا کند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها