مانع‌تراشی آمریکا و انگلیس در برابر هرگونه تحقیق درباره جنایات جنگی

آمریکا و انگلیس همواره در برابر هرگونه تحقیق درباره جنایات جنگی خود در سطح جهان، مانع‌تراشی کرده‌اند.
کد خبر: ۵۲۴۸۹۵
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۱ - 25May 2022

مانع‌تراشی آمریکا و انگلیس در برابر هرگونه تحقیق درباره جنایات جنگی

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، آمریکا و انگلیس تاکنون هرگونه تلاش از سوی نهاد‌های بین‌المللی و یا گروه‌های حقوق بشری درباره جنایات جنگی این دو کشور را از مسیر خارج و متوقف کرده‎اند.

به گزارش «میدل ایست آی»، «فاتو بنسودا»، دادستان دیوان بین‌المللی کیفری در سال ۲۰۰۸ و زمانی که تحقیقات درباره جنایات جنگی انگلیس را متوقف کرد، در این باره گفت «این واقعیت که ادعا‌های بررسی شده توسط مقامات انگلیس منجر به پیگرد قانونی نشده است به این معنی نیست که این ادعا‌ها نادرست بوده‌اند بلکه به این معناست که نهاد‌های تحقیقاتی داخلی این کشور نمی‌توانند شواهد کافی برای ارجاع پرونده‌ها برای تعقیب عاملان را ارائه دهند.»

وبسایت افشاگر «ویکی لیکس» بیش از هر گروه دیگری برای اطلاع‎رسانی درباره جنایات جنگی در عراق، به ویژه انتشار ویدئو‌های محرمانه از یک بالگرد «آپاچی» در حمله به ده‌ها غیرنظامی، از جمله دو روزنامه نگار در حومه «بغداد»، پایتخت عراق اقدام کرد.

«جولیان آسانژ»، موسس ویکی‌‎لیکس، اکنون در زندان «بلمارش» انگلیس به اتهام نقض قانون جاسوسی در انتظار استرداد به آمریکاست.

زمانی که در ۱۴ می ۲۰۱۸ بیش از ۶۰ فلسطینی غیرمسلح در حالی که در نزدیکی حصار مرزی غزه تظاهرات می‌کردند و توسط نظامیان صهیونیست به ضرب گلوله به شهادت رسیدند، انگلیس توجه خود را به سمت دیگری معطوف کرد.

جنایات جنگی تقریبا هر هفته و زمانی که فلسطینیان توسط نظامیان صهیونیست به شهادت می‌رسند، صورت می‌گیرد.

«بوریس جانسون»، نخست وزیر انگلیس، تحقیقات دیوان بین‌المللی کیفری در مورد جنگ غزه در سال ۲۰۱۴ و شهرک‌سازی در کرانه باختری اشغالی را «حمله به اسرائیل» نامید.

انگلیس به طور فعالانه در حملات هواپیما‌های بدون سرنشین آمریکا در زمان ریاست جمهوری «باراک اوباما» شرکت کرده است؛ در مجموع ۵۶۳ حمله، عمدتا توسط هواپیما‌های بدون سرنشین آمریکا در پاکستان، سومالی و یمن در دو دوره ریاست جمهوری «اوباما» انجام شده است.

بر اساس گزارش‌های ثبت شده توسط دفتر روزنامه‌نگاری تحقیقی، بین ۳۸۴ تا ۸۰۷ غیرنظامی بر اثر این حملات هوایی در این کشور‌ها کشته شدند.

انگلیس همچنین جنگ یمن را با نگاه دیگری می‌نگرد؛ جایی که برآورد می‌شود تا پایان سال ۲۰۲۱ تعداد قربانیان ۳۷۷ هزار نفر بوده است. این کشور از توقف فروش تسلیحات به عربستان خودداری کرد.

تنها پس از سال‌ها فشار و نامه‌ای از ۱۰۰ نماینده، انگلیس موافقت کرد که از شاهدان در ارجاع نسل‌کشی مسلمانان «روهینگیا» در میانمار به دیوان بین‌المللی کیفری حمایت مالی کند.

چه چیزی به انگلیس این حق را می‌دهد که درباره نظم جهانی مبتنی بر قوانین علیه خودکامه‌ها، موعظه کند، در حالی که جنگ‌های آن -که به نام دموکراسی و مسئولیت‌پذیری انجام می‌شود- چنین صدمات وحشتناکی را به مردم بیگناه وارد کرده است؟

منبع: میزان

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار