یادداشت/ زهرا شمس‌احسان

ضرورت توجه مناسب‌سازی معابر شهری و بوستان‌ها

کلانشهر تهران هم‌اکنون دو هزار و ۳۰۴ بوستان در سطوح محلی، منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای دارد که کمتر از سه درصد از آن‌ها برای افراد دارای معلولیت مناسب‌سازی شده است.
کد خبر: ۵۲۵۰۵۷
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۵:۰۶ - 27May 2022
ضرورت توجه مناسب‌سازی معابر شهری و بوستان‌هاگروه اجتماعی دفاع‌پرس - زهرا شمس‌احسان عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران؛ کلانشهر تهران هم‌اکنون دو هزار و ۳۰۴ بوستان در سطوح محلی، منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای دارد که کمتر از سه درصد از آن‌ها برای افراد دارای معلولیت مناسب‌سازی شده است. از سوی دیگر از مجموع ۱۲ هزار کیلومتر پیاده‌رو در محدوده ۶۱۵ کیلومترمربعی پایتخت، حدود ۳۰۰ کیلومتر (کمتر از پنج درصد) را می‌توان برخوردار از شرایط نسبی برای تردد همه شهروندان فارغ از تفاوت‌های جسمانی دانست. در حوزه حمل‌ونقل نیز ۱۹ ایستگاه مترو از مجموع ۱۴۱ ایستگاه، به‌طور کامل برای بهره‌مندی نابینایان و افراد دارای معلولیت مناسب‌سازی شده‌اند.
 
کلانشهر تهران امروز کمترین انطباق با حداقلِ نیاز گروه‌های آسیب‌پذیر را دارد. عقب‌افتادگی جدی در حوزه مناسب‌سازی فضا‌های شهری به‌خصوص در سال ۱۳۹۹ وجود داشت؛ به‌گونه‌ای که عمده پروژه‌های این سال شامل مناسب‌سازی ۴۴ بوستان، ۵۰۰ کیلومتر معبر پیاده و ۸۸ ساختمان تحت مالکیت شهرداری تهران به سال‌جاری انتقال پیدا کرده است. بررسی ردیف‌های مربوط به حوزه مناسب‌سازی در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که به‌ترتیب ۴۱۵ و ۳۵۶ میلیارد تومان اعتبار مصوب شده است، اما میزان عملکرد و اقدامات انجام شده انطباقی با بودجه مصوب ندارد.
 
لازم به یادآوری است که صرف افزایش اعتبار به مفهوم دستاورد در حوزه مناسب‌سازی نیست و مسائلی، چون مسئولیت‌پذیری و دغدغه‌مندی مدیران، آموزش صحیح پیمانکاران، همکاری و پاسخگویی سایر ارگان‌های مستقر در پایتخت و ایجاد سازوکار‌های پایشی کارآمد برای ارتقای کیفیت مناسب‌سازی از پیش‌شرط‌های ضروری و مقدم بر تخصیص اعتبار است.
 
با توجه به شرایط نامساعد پایتخت برای تردد اقشار آسیب‌پذیر، انتظار می‌رفت آمار خودرو‌های مخصوص حمل‌ونقل معلولان طی سال‌های گذشته روند صعودی داشته باشد. باوجود تصویب ۳۱ میلیارد تومان در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ برای خرید خودروی ون، این کار به نتیجه نرسیده است.
 
از مجموع ۶۰ ون موجود در سامانه حمل‌ونقل جانبازان و معلولان، کمتر از نیمی در حال خدمات‌رسانی هستند. جامعه معلولان عزیز برای استفاده باید از ۲ روز قبل در این سامانه ثبت‌نام کنند که وضعیت موجود نه در شأن این عزیزان و نه در شأن مدیریت شهری پایتختی با شعار «کلانشهر تهران الگوی جهان اسلام» است.
 
در سال ۱۳۸۴ شورای دوم شهر تهران تشکیل ستاد مناسب‌سازی فضا‌های شهری با حضور جمعی از مدیران عالی شهرداری تهران و نماینده‌ای از شورای شهر پیش‌بینی کرد که در قالب مصوبه «الزام شهرداری تهران به مناسب‌سازی فضا‌های شهری برای جانبازان و معلولان جسمی - حرکتی» تصویب شد. باوجود گذشت ۱۷ سال از زمان این مصوبه، وضعیت امروز پایتخت، فضا‌های شهری ایمن و مناسب برای گروه‌های هدف را تداعی نمی‌کند.
 
واقعیت آن است که در این مدت، مجموع تعداد جلسات ستاد مناسب‌سازی فضا‌های شهری از ۲۵ جلسه بیشتر نشده است که نشان می‌دهد سالانه به‌طور متوسط کمتر از دو جلسه برگزار شده است. از برگزاری آخرین جلسه ستاد مناسب‌سازی فضا‌های شهری در سال‌جاری هم بیش از هفت ماه می‌گذرد. مطابق بررسی‌های صورت گرفته توسط کارشناسان برنامه‌های مناسب‌سازی توسط واحد‌های ستادی و اجرایی در این مدت به فراموشی سپرده شده است.
 
نهایتا آنکه طبق اسناد فرادست ازجمله قانون حمایت از حقوق معلولان مصوب اول اردیبهشت ۱۳۹۷ مجلس شورای اسلامی، طرح حمایت از حقوق معلولان مصوب ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ شورای اسلامی شهر تهران و ماده ۴۷ برنامه ۵ ساله توسعه شهر تهران، باید هیچ پروژه عمرانی بدون رعایت ضوابط و الزامات مناسب‌سازی افتتاح نشود و همچنین صدور پروانه ساختمانی و گواهی پایان‌کار ساختمان‌های با کاربری عمومی مشروط به رعایت ضوابط و استاندارد‌ها باشد. انتظار داریم شهردار محترم تهران موضوع مناسب‌سازی را به‌عنوان یک اولویت در دستور کار واحد‌های ستادی و اجرایی قرار دهد تا ان‌شاءالله در سال آینده گرامیداشت روز جهانی معلول توامان با اقدامات مؤثر و ملموس در سطح شهر باشد.
 
انتهای پیام/ 241
نظر شما
پربیننده ها