نماینده مردم در مجلس:

حرکت‌های خودجوش مردمی مانند سرود سلام فرمانده ادامه پیدا کند

وحیدی با اشاره به سرود سلام فرمانده و خودجوش بودن آن، گفت: اگر این حرکات ابتکاری باشد و برخی آن را به حرکت دولتی تبدیل نکنند، ضروری است.
کد خبر: ۵۲۵۳۵۱
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۰ - 27May 2022

حرکت‌های خودجوش مردمی مانند سرود سلام فرمانده ادامه پیدا کند

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «محمد وحیدی» عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی درباره سرود سلام فرمانده و بازتاب‌های آن، اظهار داشت: موضوع انتظار همیشه مورد خشم و غضب دشمنان اسلام و انقلاب اسلامی قرار دارد و موضوع جدیدی نیست.

وی افزود: یکی از شرایطی که در دوره‌های مختلف ریاست جمهوری آمریکا وجود دارد این است که اعتقادات مردم ایران تاثیراتی بر روحیه آن‌ها در حوزه‌هایی مانند جریان مقاومت و دفاع مقدس داشت. بخشی از این جریانات، با نگاه رو به آینده است. چراکه برخی از تمدن‌ها و مجموعه‌های باور‌ها و ارزش‌ها بر گذشته استوار باشد. اما در نگاه شیعی دو بعد وجود دارد یک نگاه به آینده که متاثر از حرکت عاشورایی است و نگاهی دیگر نیز متاثر از امید به انتظار.

نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به لزوم توجه به حرکت‌های تربیتی و فرهنگی بیان داشت: به نظر می‌رسد که در شرایط سخت تربیتی امروزی دنیا که به یک نظام سلطه تک‌بعدی تبدیل می‌شود، ایجاد یک حرکت جدید که خود آن نیز حتماً با کمک و مساعدت و همچنین نگاه معطوف به محبت اهل بیت علیهم السلام به ویژه امام زمان (ع) شکل می‌گیرد، به ویژه در نسل جدید معطوف به همین فضاست.

وی ادامه داد: اگرچه دشمنان شیطنت‌های خود را انجام می‌دهند و برخی اوقات می‌گویند که این حرکت‌ها برای این است که مردم از شرایط فعلی دور شده و یا از مشکلات فاصله بگیرند، انجام می‌شود، اما این حرکت در ابتدا یک حرکت خودجوش بود و هنگامی که این حرکت خودجوش شکل گرفت در همه جا تاثیر خود را گذاشته و آحاد ملت حضور میدانی داشته اند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه برخی می‌گویند آموزش و پرورش چنین حرکتی را به صورت هدفمند و اجباری انجام داده و مردم را در یک محل جمع کرده است، تصریح کرد: اگر آموزش و پرورش می‌خواست چنین جمعیتی را به اجبار در یک جایی جمع کند، شاهد این نبودیم که این تعداد از افراد و خانواده‌های علاقمند در یک مراسم حضور پیدا کنند. این موضوع نشان می‌دهد که این علاقه در همه آحاد مردم وجود دارد حتی برای حضور به عنوان تماشاچی.

وی افزود: امیدواریم که برکات این انسجام در نسل آینده با رویکرد تربیتی آثار مثبت داشته باشد و اگر ایراداتی هم در برخی از حرکت‌های فرهنگی وجود دارد باید مدیریت شود. چراکه کار فرهنگی حرکتی مبتنی بر شکل‌گیری یک ساختار سازمانی و اداری نیست. ساختار‌های فرهنگی زیادی در کشورمان ایجاد کرده ایم، ساختار‌هایی که بسیاری از آن‌ها اعتبار بودجه و نیروی انسانی امکانات دریافت می‌کنند، اما خروجی آن‌ها در حوزه تربیتی و فرهنگی کشور مشاهده نمی‌شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به لزوم مدیریت اعتبارات در حوزه فرهنگی و عدم ایجاد ساختار‌های موازی خاطر نشان کرد: بسیاری از ساختار‌های فرهنگی، ساختار‌ها و بخش‌های موازی هستند. اکنون در دولت سیزدهم فرصتی پیش آمده که بحث ساختار‌های فرهنگی و خاستگاه‌های آن‌ها مدیریت شده و از حرکت‌های موازی جلوگیری شود. در این راستا، هم‌افزا شدن اعتبار محدود حوزه فرهنگی و مشاهده خروجی آن در کشور است.

وی با اشاره به آسیب‌های موجود در عرصه فرهنگی گفت: آسیب موجود این است که معمولاً هر دستگاهی هزینه‌هایی انجام می‌دهد، اما آثار مثبت آن در جامعه و سالم‌سازی جامعه و کاهش آسیب‌های جامعه کمتر دیده می‌شود.

وحیدی در پاسخ به این سوال که تا چه میزان ضرورت دارد که این حرکت‌های ابتکاری ادامه پیداکند، خاطرنشان کرد: اگر این حرکات ابتکاری باشد و برخی آن را به حرکت دولتی تبدیل نکنند، ضروری است. در واقع، لازم و ضروری بودن آن منبعث از همان حرکت‌های خلاقانه است. در سال اول پس از شهادت سردار سلیمانی همه حرکت‌ها و همایش‌ها و نوع نگاه‌ها و رفتار‌های اجتماعی کاملاً مردمی شکل گرفت، بسیاری آمدند و می‌خواستند آن را در ساختار‌های دولتی تقسیم‌بندی کنند.

وی در پایان تاکید کرد: نباید این حرکت‌ها را به دولتی بکنیم و باید اجازه بدهیم که همان گروه‌های فعال فرهنگی که ابتکاری کار می‌کنند همان فضا را مدیریت کنند.

منبع: فارس

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار