نشست هم‌اندیشی برگزارکنندگان مسابقات قرآن کریم برگزار شد؛

مجیدی‌مهر: باید به‌سمت استانداردسازی مسابقات قرآن پیش برویم

دبیر ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور بر لزوم توجه به عدالت‌محوری در فرآیند داوری مسابقات قرآن کریم تاکید کرد و گفت: باید به‌سمت استانداردسازی مسابقات قرآن کریم پیش برویم.
کد خبر: ۵۲۵۷۵۳
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۸ - 29May 2022

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست هم‌اندیشی دستگاه‌ها و نهادهای برگزارکننده مسابقات قرآن کریم امروز (یکشنبه) در ساختمان شهید سلیمانی سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.

مجیدی‌مهر: 160 نفر در طرح سنجش و ارزیابی داوران مسابقات قرآن کریم پذیرفته شدند

در ابتدا، حمید مجیدی‌مهر رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و دبیر ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور اظهار کرد: ما در حال یک دوره گذار در مجموعه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور هستیم و تا یک ماه آینده ترکیب ستاد تغییر خواهد کرد و قطعا باید این ترکیب تاثیرگذار باشد؛ در این مسیر از شما عزیزان نظر می‌گیریم که چه کسانی می‌توانند در کمیته‌های مختلف ستاد به‌خوبی ایفای نقش کنند.

وی با اشاره به اینکه طرحی تحت عنوان سنجش و ارزیابی داوران مسابقات قرآن کریم سال‌ها بر زمین مانده بود که در مجموعه اوقاف در دوران استاد قره‌شیخلو شروع شد، تصریح کرد: دوره دوم طرح سنجش و ارزیابی داوران هم همین اواخر به پایان رسید و برگزیدگان این دوره روز چهارشنبه طی مراسمی مرامنامه و منشور اخلاقی به اصول داوری را امضا می‌کنند.

دبیر ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور بر لزوم توجه به عدالت‌محوری در فرآیند داوری مسابقات قرآن تاکید کرد و افزود: مقدمات برگزاری دوره سوم طرح سنجش و ارزیابی داوران مسابقات قرآن کریم فراهم شده و به‌زودی برگزار خواهد شد؛ ما قبل از برگزاری دوره سوم یک دوره ویژه فعالان قرآنی مستعد دستگاه‌های مختلف را خواهیم داشت و تمام زیرساخت‌ها برای این کار توسط ستاد آماده شده است.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: از مسئولین محترم خواهش می‌کنم تا مستعدین قرآنی دستگاه‌های خود را شناسایی و به ما معرفی کنند تا براساس آن آموزش یا ارتقاء یابند.

مجیدی‌مهر با اشاره به پذیرفته شدن 160 نفر در دوره دوم طرح سنجش و ارزیابی داوران مسابقات قرآن کریم، یادآور شد: ما در حوزه ملی مشکل نداریم اما در استانی مشکل داریم؛ در برگزاری دوره سوم طرح سنجش و ارزیابی داوران مسابقات قرآن کریم به‌صورت هدفمند به‌سمت استانها می‌رویم.

وی با بیان اینکه ما باید به‌سمت استاندارسازی مسابقات قرآن کریم پیش برویم، افزود: این خواسته چندین ساله شما از مجموعه ستاد است؛ کار مطالعاتی بسته مربوط به استانداردسازی در حوزه اجرایی مسابقات را دنبال خواهیم کرد تا در اختیار شما عزیزان قرار گیرد.

دبیر ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور تاکید کرد: متاسفانه برخی نهادها و دستگاه‌های برگزارکننده مسابقات قرآن کریم هنوز تعریف دقیقی از برگزاری مسابقات ندارند؛ شرکت‌کنندگان نیز در برخی مسابقات سردرگم هستند؛ اگر بسته استاندارسازی داشته باشیم شرکت‌کننده زمانیکه به مسابقات می‌آید احساس می‌کند مهمترین و زیباترین رویداد آن دستگاه، مسابقات قرآنی آن دستگاه است.

مجیدی‌مهر ادامه داد: مجموعه اوقاف و ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور این آمادگی را دارند و خود را موظف می‌دانند که عوامل اصلی فنی را برای برگزاری مسابقات قرآن به دستگاه‌های مختلف اعزام کنند.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته نفرات برتر برخی رشته‌ها در مسابقات نهادها و دستگاه‌های مختلف می‌توانستند مستقیما وارد مسابقات کشوری شوند، تصریح کرد: اگر استاندارسازی شود و همچنین فرآیند نظارت به خوبی انجام گیرد امکان پذیر است که نفر اول مسابقات یک دستگاهی به‌صورت مستقیم وارد مسابقات کشوری شود.

دبیر ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور با اشاره به ارسال گزارش خوداظهاری مسابقات قرآن توسط نهادها و دستگاه‌های مختلف، افزود: خودتان در ارسال گزارش به ستاد اقدام کنید؛ شاید کاری که شما در آن مسابقات کرده‌اید می‌تواند در مسابقات جمهوری اسلامی ایران تاثیرگذار باشد.

مجیدی‌مهر از معرفی نهادها و دستگاه‌های برتر در زمینه برگزاری مسابقات قرآن خبر داد و گفت: ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم در مجموعه سازمان اوقاف مستقر است، بنابراین بخشی برای حفظ در بودجه سازمان اوقاف در نظر گرفته شده است؛ در تلاش هستیم ردیف بودجه مستقلی را برای ستاد حفظ ایجاد کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: صفر تا صد فرآیند برگزاری مسابقات قرآن در قالب کنترل پروژه در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

مسابقه یک وسیله برای ترویج فرهنگ قرآنی است

در ادامه این نشست، کریم دولتی مسئول دبیرخانه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور با تاکید بر اینکه مسابقه یک وسیله برای ترویج فرهنگ قرآنی است، تصریح کرد: در تمام مسابقاتی که نهادها و دستگاه‌ها قبل از برگزاری به ستاد عالی اعلام می‌کردند، وظیفه ستاد این بود که ناظر اعزام می‌کرد؛ گاهی هم دستگاه‌ها به‌خاطر مشاغلی که داشتند فراموش می‌کردند تا درخواست ناظر کنند اما اکثرا ناظر اعزام می‌شد اما طی این دو سال برخی دستگاه‌ها مسابقات خوبی را برگزار کردند اما به دلیل اینکه ما هیچ اطلاعی از روند برگزاری و گزارش مسابقه نداشتیم، نتوانستیم آنچنان که حق دستگاه‌ها بود در چرخه نهادها و دستگاه‌های برتر آنها را قرار دهیم و پیشاپیش عذرخواهی می‌کنیم.

وی افزود: ما درخواستمان از نهادها و دستگاه‌های مختلف این است که قبل از برگزاری مسابقات قرآن با یک فاصله زمانی مناسب به ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور اعلام کنند و ستاد به‌عنوان یک وظیفه همکاری خواهد کرد.

مسئول دبیرخانه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن کشور یادآور شد: وضع فعلی برگزاری مسابقات قرآن در بسیاری از نهادها و دستگاه‌ها چه فنی و اجرایی مناسب است اما مطلوب نیست؛ ما تا وضعیت مطلوب فاصله داریم که قطعا با اهتمام و تلاش عزیزان به نتیجه مطلوب می‌رسیم.

در ادامه این نشست، نمایندگان دستگاه‌های مختلف به بیان نظرات و پیشنهادات خود در خصوص برگزاری مسابقات قرآن پرداختند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار