رئیس جمعیت هلال احمر خبر داد؛

حضور تیم‌های حمایت روانی و آموزش دیده هلال‌ احمر در آبادان

کولیوند هلال احمر در نهمین کنفرانس ملی آموزش و توسعه سرمایه انسانی از راه‌اندازی دانشگاه بین‌المللی حوادث و سوانح خبر داد و گفت: ما می‌توانیم در جوامع مختلف با توسعه آموزش‌ها برترین سرمایه انسانی را داشته باشیم.
کد خبر: ۵۲۵۹۵۷
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۹ - 30May 2022

حضور تیم‌های حمایت روانی و آموزش دیده هلال‌احمر در آبادان

به گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس، «پیرحسین کولیوند» رئیس جمعیت هلال احمر امروز (دوشنبه) در نهمین کنفرانس ملی آموزش و توسعه سرمایه انسانی، اظهار داشت: افزایش آموزش‌ها موجب تشکیل سرمایه انسانی برتر در جوامع خواهد شد که همین نیرو‌های انسانی می‌توانند حتی پیش از حضور نیرو‌های امدادی، اقدامات صحیح و اولیه امدادی و عملیاتی را انجام دهند و موجب پیشرفت عملیات به بهترین نحو شوند.

وی با تاکید بر اینکه افراد آموزش ندیده موجب اختلال در عملیات‌ها می‌شوند بیان کرد: ما با توسعه آموزش‌ها و آگاهی‌ها می‌توانیم از خسارت‌ها در حوادث و بحران‌ها کم کنیم، چراکه با عملیاتی شدن هر نوع دانشی می‌شود از آموزش‌ها در میدان‌های بحران بهترین بهره را برد و از خسارت‌های مالی و جانی کاست.

کولیوند با اعلام اینکه جمعیت هلال‌احمر به زودی دانشگاه بین المللی حوادث و سوانح راه اندازی خواهد کرد گفت: پیگیری‌ها برای تحقق این موضوع در حال انجام است که با راه‌اندازی این دانشگاه می‌توانیم در بحث آموزش‌های همگانی و تخصصی گام‌های خوبی برداریم.

رئیس جمعیت هلال‌احمر با اشاره به اینکه تدابیر جمعیت هلال احمر صرفا برای امدادرسانی نیست گفت: برخی مخاطرات قابل پیش بینی است و برخی هم نه، متاسفانه کشور ما با اکثر مخاطرات طبیعی و غیر طبیعی مواجه است، در همین راستا جمعیت هلال احمر یک ماموریت وسیع و نگاه کلی دارد؛ در واقع نگاه ما، در ابتدا پیشگیری از حوادث و جلوگیری از بروز خسارت‌ها در بحران با استفاده از دانش‌ها و آموزش‌ها است.

وی با بیان اینکه جمعیت هلال‌احمر می‌تواند با همکاری مردم و سایر دستگاه‌های امدادی بهترین عملکرد را در بحران‌ها داشته باشد اظهار کرد: امروز با جذب اکثریت مردم از جمله جوانان، نوجوانان و صاحبان خرد و اندیشه توانستیم بزرگ‌ترین سرمایه انسانی و اجتماعی را در جمعیت هلال احمر داشته باشیم که ارزشمند‌ترین و معتبرترین سرمایه ما محسوب می‌شود، اساتید دانشگاه به همراه مسئولان لشگری و کشوری همراه ما هستند و در آموزش‌ها مباحث مشترک داریم؛ به عنوان مثال با ابن همراهی و همکاری‌ها برای سربازان مباحث آموزشی مشترک خوبی ارائه کرده ایم.

کولیوند همچنین با اشاره به وجود منابع انسانی سرشار از دانش و تجربه به صورت داوطلبانه در جمعیت هلال‌احمر گفت: داوطلب محور بودن در هلال احمر از جمله ارزش‌هایی است که همواره یک سرمایه اجتماعی مهم برای جمعیت به حساب می‌آید.

وی همچنین تاکید کرد: الان یکصد سال از قدمت هلال احمر می‌گذرد، اما پیر نشده ایم و بلکه جوان‌تر هم شده ایم؛ گسترش و توسعه آموزش‌ها به جوان‌تر شدن و معتبر شدن فعالیت هایمان کمک شگرفی کرده است.

رئیس جمعیت هلال‌احمر تاکید کرد: ما خانه‌های هلال را برای تمام اقشار در نقاط مختلف کشور راه اندازی کرده و آموزش‌های همگانی و تخصصی را هم در همین خانه‌ها ارائه کرده‌ایم تا افراد علاوه بر خود امدادی در حوادث بتوانند دگر امدادی هم داشته باشند.

وی همچنین افزود: جمعیت هلال‌احمر علاوه بر فعال کردن مراکز خوب علمی و آموزشی، مدرسان حرفه‌ای را به عنوان منابع انسانی خوب تربیت کرده تا مردم را از آموزش‌ها بهره‌مند کند.

رئیس جمعیت هلال‌احمر با اشاره به ظرفیت گسترده فضای مجازی برای ارائه آموزش‌ها گفت: الان بسیاری از فعالیت‌ها را می‌توان از مسیر فضای مجازی ادامه داد و رویکرد خود را در شبکه‌های اجتماعی با محوریت آموزش‌های ساده و کوتاه ارائه دهیم، چراکه تجربه جمعیت می‌گوید این آموزش‌ها بازخورد خوبی برای همگان داشته است.

وی تاکید کرد: آموزش‌ها باید به قدری جذاب باشد که هر نوع قشری را به خود جلب کند، فضای مجازی و آنلاین بودن آموزش‌ها به جذاب‌تر شدن آن و جلب کردن مخاطب بیشتر، کمک زیادی می‌کند.

کولیوند با بیان اینکه به زودی شهرک آموزشی ابتدا در حاشیه شهر، سپس در دیگر نقط کشور راه اندازی خواهیم کرد، گفت: در این شهرک مخاطرات را همچون زلزله و حوادث سیل شبیه‌سازی و افراد را در این شبیه سازی‌ها درگیر می‌کنیم که این موضوع باعث می‌شود درک خطر پذیری فرد بالا رفته و تلاش کند تا از خطرات نجات یابد و دیگران را هم نجات دهد، همچنین راهکار‌های آموزشی را هم فرا بگیرد، ما این ایده را به صورت بین‌المللی، برای نمایندگان فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال‌احمر هم ارائه خواهیم کرد.

رئیس جمعیت هلال‌احمر با اشاره به سانحه متروپل آبادان بیان کرد: در این عملیات و عملیات‌های بحرانی مشابه متروپل دو دسته نیروی عملیاتی داریم که گروهی آموزش دیده و دارای مهارت هستند و باعث پیشرفت کار می‌شوند، اما گروهی آموزش ندیده هستند و معمولا هم مانع پیشرفت کار می‌شوند.

وی با بیان اینکه در آبادان مردم پای کار بوده و دلسوزانه همراه نیرو‌های داوطلب تلاش کردند، گفت: در حادثه متروپل وزیر کشور فرماندهی عملیات را به عهده گرفت که با تدابیر او شرایط به خوبی پیشرفت کرد و عملیات سرعت بالایی گرفت، همچنین در این حادثه دستگاه‌ها و سگ‌های زنده‌یاب جمعیت هلال‌احمر که آموزش دیده بودند توانستند ۷ نفر را زنده شناسایی کنند.

رئیس جمعیت هلال‌احمر اظهار کرد: با توجه به شرایط خاص سانحه متروپل هر لحظه نحوه عملیات تغییر می‌کرد، اما پس از اینکه نتیجه گیری شد که فرد زنده‌ای زیر آوار نیست همه نیرو‌های تخصصی و آموزش دیده روی آوار ماندند و تا الان هم عملیات جست‌وجو ادامه دارد.

کولیوند با اشاره به حضور تیم‌های حمایت روانی و آموزش دیده هلال‌احمر در آبادان بیان کرد: ما همچنین تیم‌های آموزش دیده هلال احمر در قالب تیم‌های سحر (سفیران حمایت روانی) در کنار خانواده‌های حادثه دیده‌ی آبادان مستقر کردیم تا بتوانیم با کمک روانشناسان حاضر در این تیم‌ها همراه خانواده باشیم و با حفظ حرمت و کرامتشان، آلام آن‌ها را کم کنیم.

رئیس جمعیت هلال‌احمر در پایان خاطرنشان کرد: در بحث جست‌وجو و نجات، ایمنی نیرو‌های امدادگر بسیار اهمیت دارد و درک این موضوع توسط خانواده‌ها و بازماندگان نیاز به آموزش دارد که در سانحه متروپل به خوبی این نوع آموزش‌ها نمایان بود.

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها