در دیدار رئیس هلال‌احمر و رئیس سازمان فضایی ایران توافق شد؛

استفاده از فناوری‌های روز ماهواره‌ای با هدف تسریع در عملیات‌های هلال احمر

کولیوند بر ضرورت استفاده هلال‌احمر از تجهیزات به‌روز، سامانه‌ها و اطلاعات ماهواره‌ای سازمان فضایی جهت تسریع در روند امدادرسانی به حادثه‌دیدگان تاکید کرد.
کد خبر: ۵۲۰۰۹۷
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۵ - 02May 2022

استفاده از فناوری‌های روز ماهواره‌ای با هدف تسریع در عملیات‌های هلال احمربه گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس، پیرحسین کولیوند رئیس جمعیت هلال‌احمر در دیدار با رئیس سازمان فضایی ایران با تاکید بر نقش تجهیزات و فناوری‌های روز دنیا در سرعت بخشیدن به عملیات‌های امدادی در حوادث و بحران‌ها اظهار داشت: جمعیت هلال‌احمر برای تمام عملیات‌های امداد و نجات به سامانه‌های مکان‌محور نیاز دارد که سازمان فضایی در این زمینه پیشرو است. در حال حاضر در عملیات‌های امدادی از سامانه‌های عملیات‌نگار استفاده می‌کنیم اما از نظر نقشه‌های پایه، به‌روزرسانی نیاز داریم.

رئیس جمعیت هلال‌احمر افزود: برای تسریع در دسترسی به حادثه‌دیدگان در انواع حوادث و بحران‌ها و همچنین پیش‌بینی برخی حوادث باید به تصاویر ماهواره‌ای، پهبادهای امدادی و … دسترسی داشته باشیم. بخصوص در عملیات امدادرسانی در سیل که دبی آب را می‌توان بر اساس تصاویر ماهواره‌ای تشخیص داد.

وی گفت: امروز در کشورهای پیشرفته و در عملیات‌های پیچیده امداد کوهستان، امدادگران اعزام نمی‌شوند؛ بلکه از تجهیزات و فناوری‌های روز همچون بالن‌ها استفاده می‌شود تا جان امدادگران نیز در مناطق صعب‌العبور به خطر نیفتد.

کولیوند افزود: هلال‌احمر در حال راه‌اندازی رصدخانه است و این رصدخانه نیز باید به تجهیزات و فناوری‌ها و سامانه‌های روز مجهز باشد.

حسن سالاریه، رئیس سازمان فضایی ایران نیز در این دیدار گفت: دسترسی ارگان‌هایی همچون جمعیت هلال‌احمر و اورژانس به یگان پهبادی بسیار واجب است. ما همچنین به دنبال این هستیم که برای حوادثی چون زلزله، سیل و آتش سوزی و … تا یکی دو سال آینده ماهواره‌هایی را در مدار داشته باشیم.

در این دیدار با حضور رؤسای دو سازمان و مدیرکل فناوری اطلاعات هلال‌احمر، در خصوص امضای تفاهم‌نامه میان دو مجموعه و دسترسی هلال‌احمر به سامانه‌های کرانه، ارزیابی سیل و آتش‌بان و همچنین ارائه آموزش‌های لازم در این زمینه توافق شد.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها