تقویت شبکه فعال و اثرگذار کانون‌های مساجد مهم‌ترین برنامه ستاد خواهد بود

رییس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، با بیان برنامه‌های خود برای تعالی و پیشرفت کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، گفت: تقویت شبکه فعال و اثرگذار کانون‌های مساجد مهم‌ترین برنامه ستاد خواهد بود.
کد خبر: ۵۲۵۹۶۴
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۳ - 30May 2022

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، آیین تکریم و معارفه رییس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور (فهما) با حضور «علیرضا معاف» معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، «محمود شالویی» مدیر کل حوزه وزارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌السلام «حبیب ارزانی» رییس پیشین و حجت‌الاسلام «کمال خداداده» رییس جدید ستاد هماهنگی فهما و جمعی از معاونان و مدیران این ستاد برگزار شد.

خداداده: شبکه کانون‌های مساجد تقویت می‌شود

حجت‌‎الاسلام کمال خداداده رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، در این مراسم ضمن تبریک ایام دهه کرامت گفت: افتخار می‌کنم که خداوند متعال خدمت در عرصه مساجد را روزی من کرده است.

وی با اشاره به اینکه اگر خداوند برای اداره جامعه بشر طرحی به غیر از مسجد داشت حتماً در نظام توحیدی آن را ارائه می‌کرد، گفت: بنابراین ما امروز چاره‌ای نداریم جز اینکه کار را از مساجد به بهترین شکل ممکن آغاز و اجرا کنیم.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، به شعار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در عرصه مسجد اشاره کرد و افزود: شعاری که دکتر محمد مهدی اسماعیلی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی با عنوان «نهضت بازگشت به مساجد» مطرح می‌کنند تنها در قالب یک شعار نیست بلکه موضوعی است که امروز می‌بایست برای شکل گیری حکمرانی اسلامی در جامعه از این مسیر حرکت کرد.

وی با بیان برنامه‌های خود برای تعالی و پیشرفت کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، ادامه داد: احیا و تثبیت جایگاه ستاد هماهنگی کانون‌های فهما در مسئله حکمرانی اسلامی، به روز رسانی و عملیاتی سازی سند تحول ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور و تقویت شبکه فعال و اثرگذار آن همراه با کارآمدسازی کانون‌ها از جمله اموری است که باید دنبال شود.

حجت الاسلام خداداده، خاطرنشان کرد: ما تنها نقش تعیین کننده در مساجد نیستیم. ما بخشی از سیستم اداره مسجد هستیم و باید نقش خودمان را در این ابر شبکه تشکیلاتی مسجد پیدا و پررنگ کنیم.

وی بیان کرد: کانون‌های مساجد با معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در واقع رابطه اخوت و برادری دارد و این رابطه باید با سایر معاونت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز ایجاد و بسط وگسترش داده شود.

معاف: مسجد پاسخگوی مسائل مردم و کشور باشد

در ادامه، «علیرضا معاف» معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تبریک دهه کرامت و ولادت با سعادت حضرت معصومه (سلام الله علیها) و حضرت ثامن الحجج امام رضا (علیه السلام) گفت: ستاد کانون‌های مساجد کشور با شناخت تفصیلی که - من از آن دارم- امروز یک شجره طیبه است که «أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَ فَرْعُهَا فِی السَّمَاءِ»؛ درختی تناور، تنومند و پاک که مصداق بارز این آیه قرآن است.

وی تصریح کرد: به لطف خداوند در تمام این سال‌ها کانون‌های مساجد در یک دامنه‌ی رشد حرکت کرده و این بسیار مهم است که ما این مسیر، این سیر و این حرکت رو به جلو را ببینیم و بدانیم که در چه کانون مهمی از جریان فرهنگی دینی کشور قرار داریم.

وی افزود: امروز یک سوال مهم وجود دارد که آیا مسجد تنها برای برپایی نماز است؟ البته که این اصلی‌ترین کار مسجد است، اما مفهوم مسجد بسیار فراتر از این معناست و این را با توجه به آیات قرآن در رابطه با مسجد و همچنین احادیث رسیده از ائمه معصومین (سلام الله علیهم اجمعین) می‌توان دریافت.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اشاره به تعبیر حضرت امام خمینی (رحمة الله علیه) درباره مسجد گفت: تعبیر استراتژیک و راهبردی حضرت امام (ره) که فرمودند: «مسجد سنگر است» همواره باید نصب العین ما باشد. این تعبیر، تمام مسیر را به ما نشان می‌دهد. مسجد در لسان حضرت امام رحمة الله علیه و همچنین مقام معظم رهبری (مدظله العالی) کارویژه‌هایی دارد که برای تحقق آن‌ها ما باید فهرستی از ویژگی‌های یک «مسجدِ محور» داشته باشیم.

وی ادامه داد: با توجه به مطلبی که از طرف وزیر محترم ارشاد تحت عنوان «نهضت بازگشت به مساجد» مطرح شده است ما باید در برابر «کارکردزدایی» از مسجد رویه‌ای را در پیش بگیریم که بتوانیم به سوی «کارکرد‌های مسجدِ محور» با هدف تمدن‌سازی مسجد محور حرکت کنیم. امروز باید مسائل مردم در مسجد حل و فصل و نسبت مردم با مسجد بازتعریف شود.

معاف خاطرنشان کرد: این شجره طیبه باید به سمتی حرکت کند که پاسخگوی مسائل مردم، مسائل کشور، مسایل نظام و انقلاب و ... باشد. مدیریت درست در فضای مجازی، مسئله اصلاح اقتصادی و ... همه از جمله اموری است که امروز در جامعه با آن سر و کار داریم کانون‌های فرهنگی هنری مساجد باید نسبت خود را با اینگونه مسائل تعریف کرده و مسئولیت‌های خود را در این زمینه مشخص کنند. همچنین با توجه به اقتضائات بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی می‌بایست جایگاه و نقش کانون‌ها بازتعریف شود.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بار انقلاب بر چهار ضلع «مسجد، هیئت، بسیج و گروه‌های مردمی» قرار دارد تصریح کرد: با این رویکرد و نگاه می‌توان گفت کانون‌های مساجد را یکی از ارکان اصلی در این حرکت است.

وی در ادامه به بخشی از اقدامات انجام شده توسط حجت‌الاسلام ارزانی در دوران ریاست ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور یادآور شد: یکی از کار‌های مهم حجت الاسلام ارزانی این بود که این مجموعه را از نگاه‌ها و حرکت‌های سیاست‌زده که می‌تواند مجموعه‌های فرهنگی را دچار آسیب کند، دور نگاه داشت و در نتیجه کانون‌های مساجد به حاشیه نرفت.

معاف، همچنین با اشاره به حضور حجت الاسلام خداداده به عنوان رئیس جدید ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: محور هر مسجد امام جماعت آن است و حجت‌الاسلام خداداده یک روحانی با زیّ طلبگی و مسجدی است که اصرار به حضور در مسجد دارد و این شیوه و مشیء ایشان می‌تواند در ارتقای نقش و جایگاه کانون‌های فرهنگی هنری در مساجد موثر باشد.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر ارتباط حسنه میان کانون های مساجد با سایر معاونت های این وزارتخانه، به ویژه معاونت قرآن و عترت و تقویت بیش از پیش آن تاکید کرد و افزود: این ارتباط از این پس تنگاتنگ و کارآمد تر از قبل میان این دو نهاد شکل می گیرد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها