عضو هیات علمی دانشگاه کردستان:

امام (ره) احیاگر عرفان اسلام ناب محمدی (ص) در عصر حاضر بودند

«عبدالملکی» با اشاره به اینکه حضرت امام خمینی (ره) احیاگر عرفان اسلام ناب محمدی (ص) در عصر حاضر بودند، گفت: یکی از ویژگی‌های عرفان حضرت امام خمینی (ره) این بود که عرفان و حماسه را با هم آشتی و همراهی دادند.
کد خبر: ۵۲۶۶۰۳
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۴ - 02June 2022

امام(ره) احیاگر عرفان اسلام ناب محمدی(ص) در عصر حاضر بودندبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از کردستان، در آستانه سالگرد ارتحال معمار کبیر انقلاب اسلامی، نشست هم‌اندیشی بررسی ابعاد شخصیتی امام خمینی(ره) امروز به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه کردستان و با حضور اساتید، دانشجویان و مسئولان این دانشگاه برگزار شد.

«محمدرضا عبدالملکی» عضو هیات علمی دانشگاه کردستان در این نشست با اشاره به اینکه حضرت امام خمینی (ره) احیاگر عرفان اسلام ناب محمدی(ص) در عصر حاضر بودند، به ویژگی‌های عرفان امام خمینی (ره) پرداخته و اظهار داشت: یکی از ویژگی‌های عرفان حضرت امام خمینی (ره) این بود که عرفان و حماسه را با هم آشتی و همراهی دادند.

وی به ویژگی دیگر عرفان امام خمینی (ره) اشاره و عنوان کرد: از دیگر ویژگی‌های عرفان حضرت امام خمینی (ره) سازش دادن جوهره عرفان با جوهره فقاهت و سازگار نمودن جوهره فقاهت با نگرش عرفانی است بنابراین، در این مکتب عرفانی شریعت و طریقت و حقیقت باهم ملازمند.

این عضو هیات علمی دانشگاه کردستان همچنین به دیگر ویژگی عرفان امام خمینی (ره) پرداخته و گفت: از دیگر ویژگی‌های عرفان حضرت امام خمینی (ره) برقرار نمودن همگرایی بین عقلانیت حکمی و فلسفه و شهود عرفانی بود، یعنی اگرچه عرفان چیزی فراتر از عقل است اما هرگز عرفان با عقل صریح و برهان روشن مخالفتی ندارد.

وی به دیگر ویژگی‌های عرفان امام خمینی(ره) نظیر جمع خدامداری با نوع دوستی و اینکه راه خدا از میان خلق می گذرد و همچنین، همراهی عرفان و سیاست اشاره کرد با تاکید بر ضرورت شناخت راه و اندیشه امام راحل گفت: آنچه امروز نیاز جامعه اسلامی ایران است، توجه و عمل به اندیشه‌های امام است و بررسی و تبیین اندیشه‌های ناب امام می‌تواند راهگشای ما در خیلی از مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی باشد.

«محمد نظری» یکی دیگر از اساتید دانشگاه کردستان هم در این نشست ابراز داشت: یکی از نیازهای امروز جامعه ما انتقاد سازنده است و اگر ما باور داریم بانیان نظام جمهوری اسلامی، انقلاب را به پیروزی رساندند، باید بدانیم نگاهشان به مسائل مدیریتی چگونه بوده و ما هم راه آنها را ادامه دهیم.

وی به تعریف امام از انتقاد سازنده پرداخت و تاکید کرد: انتقاد از نظر امام راحل یعنی انتقال اطلاعات به فرد دیگر که بتواند از آن در راه اصلاح مسائل شخصی، سازمانی و یا جامعه خود استفاده کند اما در جامعه ما متاسفانه به شیوه‌ای منفی به تصویر کشیده شده است.

وی تاکید کرد: اگر ادعا داریم پیرو امام خمینی (ره) هستیم باید راه و روش ایشان که سرمشق و الگوی ارزشمندی برای همه مردم ومدیران است را در پیش بگیریم.

این استاد دانشگاه گفت: هر انسانی باید به دنبال آینه‌ای باشد تا اعمال و رفتارش را به او منعکس کند و ما باید از خود بپرسیم چرا ما به دنبال این آیینه‌ها نیستیم که یکی از دلایل آن این است به جنبه‌های منفی انتقاد بیشتر توجه داریم و عدم آشنایی با استفاده از انتقاد هم دلیل دیگر است.

وی تاکید کرد: اگر به دنبال اصلاح امور و جلوگیری از تکرار اشتباه و تلاش برای رفع مشکلات هستیم، باید مدیران فرهنگی انتقاد سازنده را در سازمان‌ها گسترش دهند و اگر مدیران انتقادپذیر باشند بی شک به بدنه کارمندی هم منتقل خواهد شد.

«علی محمدپناه» دیگر استاد دانشگاه کردستان هم ابراز داشت: نکته‌ای که گفتمان اصلی حضرت امام(ره) است و می‌توانیم از آن در محیط دانشگاه و جامعه استفاده کنیم، گفتمان عدالت، معنویت و عقلانیت است و این سه ضلع افکار و اندیشه حضرت امام(ره) در همه حوزه‌ها است.

وی افزود: آنچه ایشان به عنوان الگوی حکومتداری ارائه کردند و نظام جمهوری اسلامی بر اساس مبنای فکری ایشان شکل گرفت، گفتمان عدالت، معنویت و عقلانیت بود و در همه حوزه‌ها به این سه مورد توجه قرار داشته است.

وی به وصیت‌نامه حضرت امام(ره) و تعیین وظایف دستگاه‌ها اشاره کرد و یادآور شد: پس از جنگ، معمار کبیر انقلاب به خوبی فهمیدند که دشمنان دست از دشمنی برنخواهند داشت و وارد مراکز تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری ما خواهند شد به همین خاطر از بسیجیان خواستند در حوزه علمیه و دانشگاه مراقب اسلام ناب محمدی باشند.

حجت الاسلام محمود صفی زاده با تاکید بر اینکه حضرت امام(ره) شخصیتی دارای عرفان نظری و عملی بوده است، اضافه کرد: ویژگی سیره عرفانی حضرت امام(ره) این بود که سیر به سوی حق او را از توجه به خلق باز نداشته است و در نظر و عمل نشان دادند که شخصیتی خدا مدار و خلق مدار هستند.

وی جامع الاضداد بودن را از دیگر ویژگی‌های شخصیتی حضرت امام (ره) دانست و عنوان کرد: امام با این ویژگی شخصیتی بین مواردی که قابل جمع نیستند، همنوایی و همسویی ایجاد کرده است لذا او یک عالم کامل، یک فیلسوف عارف و یک عارف سیاستمدار بوده است.

عضو هیات علمی دانشگاه کردستان متذکر شد: امام راحل بین ظاهر و باطن، فلسفه و عرفان، فقه و عرفان، حماسه و عرفان ارتباط برقرار کرده و از این نظر معجزه زمانه است چراکه هیچ کس دیگری در عصر ما این خصوصیت و ویژگی را ندارد لذا او یک شخص نیست، یک ملت، یک مکتب، یک تفکر و یک حقیقت همیشه زنده است که ایران با نام او در جهان شناخته می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار