استاد حوزه و دانشگاه در اولین همایش ملی حکمرانی قرآن کریم:

حکمرانی قرآنی به معنای متحد بودن مقام ظاهری و باطنی است

آیت‌الله قائم‌مقامی با بیان‌ اینکه از منظر قرآن کریم مقام ظاهری یک فرد زمانی درست و مشروع است که هم‌پای آن مقام باطنی و معنوی هم در او دیده شود، گفت: حکمرانی قرآنی به معنای متحد بودن مقام ظاهری و باطنی است.
کد خبر: ۵۲۶۶۳۱
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۹ - 02June 2022

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، آیت‌الله «سید محمد قائم‌مقامی» استاد حوزه و دانشگاه در اولین همایش ملی حکمرانی قرآن کریم و ویژه برنامه «سلوک چهل ساله بنیاد قرآن» که به همت بنیاد قرآن در فرهنگسرای رسانه برگزار شد، با اشاره به فعالیت ۴۰ ساله بنیاد قرآن کریم اظهار داشت: بنیاد قرآن در طول این ۴۰ سال فعالیت‌های متنوعی را با طیف وسیعی از برنامه‌های گوناگون داشته است. چه برنامه‌های آموزشی و پژوهشی و چه برنامه‌های تبلیغی و تبیینی و همه این برنامه‌ها از نور قرآن کریم برخوردار بوده است.

وی با اشاره به مفهوم حکمرانی قرآنی گفت: حکمرانی قرآنی یکی از موضوعاتی است که در بنیاد دنبال می‌شود. البته منظورم قرآن کریم و عترت است؛ به عبارت دیگر متن قدسی و فهم قدسی که هر دو برای هدایت بشر لازم است. باید دقت داشت که عترت همان راهکار فهم درست از قرآن کریم است. در اینجا باید این سوال را پرسید که حکمران طراز قرآنی چه ویژگی‌هایی دارد و چه کسی حکمران طراز قرآنی است؟ استنباط بنده این است اگر کسی مقامی ظاهری دارد، هم‌پای آن مقام باطنی هم داشته باشد.

آیت الله قائم مقامی تاکید کرد: از منظر قرآن کریم مقام ظاهری یک فرد زمانی درست و مشروع است که هم‌پای آن مقام باطنی و معنوی هم در او دیده شود. به عبارت دیگر، حکمرانی قرآنی یعنی اینکه این دو مقام با یکدیگر متحد باشند. توجه داشته باشید که در اسلام، اصل فلسفه اسلامی توجه به همین موضوع است که اگر کسی در بالاترین جایگاه مدیریتی نظامی نشسته است، بالاترین مقام معنوی را هم داشته باشد. الحمدالله چنین چیزی در اصل حکومت ما یعنی، ولی فقیه زمان وجود داشته و دارد. هم امام خمینی و آیت الله خامنه‌ای این‌گونه بودند. هم مقام ظاهری داشتند و هم مقام باطنی را کسب کردند.

وی اضافه کرد: هماهنگی بین مقام ظاهری و باطنی دو گونه است؛ یا شخص بالفعل مقام باطنی دارد که نمونه آن معصومین علیهم السلام است یا اینکه مقام ظاهری وسیله‌ای برای نیل به مقام باطنی می‌شود. دقت داشته باشید که این رابطه بسیار مهم است. ممکن است فردی نتواند آن مقام باطنی را کسب کند.

وی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به همه‌گیری سرود «سلام فرمانده» گفت: در اینجا می‌خواهم به واقعه زیبا سرود «سلام فرمانده» اشاره کنم که واقعا پدیده‌ای آخرالزمانی است. عجیب بود که این پدیده این قدر خوب رونق گرفت و مورد استقبال واقع شد. البته باید بگویم که سید علی خامنه‌ای فقط یاران دهه نودی خود را فرانخوانده است، بلکه یاران دهه ۲۰ و ۳۰ خود را هم دعوت کرده است. در حقیقت همه دعوت شده‌اند. اینکه بچه‌ها بیایند سلام نظامی بدهند، بسیار زیبا و ضد تعالیم نظام کفر جهانی است که می‌گویند که باید به بچه‌ها رقص و شوخی‌کردن یاد بدهید.

در ادامه این مراسم از یک کتاب قرآن چوبی رونمایی شد. محسن فولادی طی مدت ۱۷ سال تهیه و نگارش این کتاب فاخر را برعهده داشته است. فولادی پس از رونمایی این قرآن گفت: نصحف زرین عشاق برگرفته از هفت هنر اصیل اسلامی از جمله معرق، منبت، قلم زنی، حکاکی روی سنگ، سوخته‌نگاری، مشبک و فرشبافی است. در اینجا سبک‌ترین کتاب چوبی دنیا را می‌بینید؛ تقریبا هر جزء از قرآن کریم در این کتاب ۱۰ کیلوگرم وزن دارد.

وی اضافه کرد: از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۷ درباره تلفیق این هنر‌ها تحقیق و پژوهش می‌کردم و از سال ۱۳۸۷ کار اجرایی این اثر انجام شد. از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۸۹ یک جز از قرآن را انجام دادیم و در نمایشگاه قرآن سال ۱۳۸۹ رونمایی شد. از سال ۱۳۸۹ تا به امروز مشغول فعالیت درخصوص خلق این اثر بودیم.

در بخشی دیگری از این مراسم، نشست اساتید تربیت مدیران حکمرانی قرآنی برگزار شد. در این نشست حجج الاسلام حسینی نیشابوری، حسینی منتظر و دهقانی درباره مولفه‌های تربیت مدیران حکمرانی قرآنی، باید‌ها و نباید‌ها و لازمه‌های این فعالیت سخن گفتند.

هم‌چنین محمدرضا طالقانی، دکتر معینی و احمد الکاف محقق قرآنی از جاکارتا در بخش‌هایی از این مراسم سخنرانی کردند. در پایان نیز جشن ۴۰ سالگی بنیاد قرآن کریم برگزار شد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها