انتقاد تخت روانچی از سکوت و انفعال شورای امنیت در قبال جنایات صهیونیست‌ها

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفت: سکوت شورای امنیت در قبال جنایات مستمر، مستند و غیرقابل انکار رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین که جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت تلقی می‌شود، نمونه بارز بی مسؤولیتی و انفعال این شورا است.
کد خبر: ۵۲۶۷۲۳
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۵ - 02June 2022

انتقاد تخت روانچی از سکوت و انفعال شورای امنیت در قبال جنایات صهیونیست‌هابه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، «سید مجید تخت روانچی» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل امروز (پنجشنبه) در نشست عالیرتبه شورای امنیت در مورد پاسخگویی و اجرای عدالت در قبال نقض جدی قواعد حقوق بین‌الملل اظهار داشت: نقض جدی حقوق بین‌الملل بدون مجازات ادامه دارد و شورای امنیت در مواردی در انجام مسؤولیت‌های خود در این زمینه کوتاهی کرده است.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل با اشاره به تداوم جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین گفت: سکوت شورای امنیت در قبال جنایات مستمر، مستند و غیرقابل انکار رژیم اسرائیل علیه ملت فلسطین که جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت تلقی می‌شود، نمونه بارز این بی مسؤولیتی و انفعال است.

دیپلمات ارشد ایران در ادامه تأکید کرد: پاسخگویی در قبال نقض جدی قواعد اساسی حقوق بین‌الملل، به ویژه مواردی که به عنوان هنجار‌های آمره پذیرفته و به رسمیت شناخته شده و به عنوان پایه و اساس نظم حقوقی بین‌المللی عمل می‌کنند، در حفظ صلح و امنیت بین‌المللی ضروری است، درعین حال، دولت‌ها تعهد حقوقی اولیه در پایبندی به حقوق بین‌الملل و جلوگیری از ارتکاب جنایات و نیز پیگرد قانونی آن‌ها را برعهده دارند.

تخت روانچی در ادامه افزود: اقدامات قهری یکجانبه (تحریم‌های یکجانبه) اعمال خلاف بین‌المللی است که توسط برخی کشور‌ها به عنوان روشی جنگی در گرسنگی دادن غیرنظامیان به کار می‌رود. این اقدامات غیرقانونی ناقض منشور ملل متحد و قوانین بین‌المللی است.

وی تأکید کرد: کشور‌هایی که اقدامات قهری یکجانبه از جمله تحریم‌ها را به عنوان سیاست دولتی اعمال می‌کنند، باید در قبال چنین جنایاتی پاسخگو باشند.

نماینده ایران در سازمان ملل در ادامه به تحریم‌های آمریکا علیه ایران اشاره کرد و گفت: ایران برای چندین دهه هدف شدیدترین تحریم‌های اقتصادی و مالی ایالات متحده بوده است. این اقدامات غیرقانونی مستقیماً زندگی آسیب پذیرترین جمعیت ایران از جمله کودکان، سالمندان و بیماران را به خطر انداخته است. حتی برخی از بیماران، به ویژه کودکان مبتلا به بیماری‌های نادر، در نتیجه محدودیت‌های واردات دارو و تجهیزات پزشکی جان خود را از دست داده‌اند که واقعیتی دلخراش است.

نماینده ایران در ادامه به رای دیوان بین المللی دادگستری علیه آمریکا اشاره کرد و گفت: در تاریخ سوم اکتبر ۲۰۱۸، دیوان به اتفاق آرا با صدور حکمی مبنی بر قرار موقت، ایالات متحده را ملزم به لغو هرگونه تحریم در مورد واردات کالا‌های بشردوستانه کرد. متأسفانه، ایالات متحده نه تنها به حکم دادگاه تمکین نکرده، بلکه با اعمال تحریم‌های بیشتر، به ویژه در طول همه گیری کووید-۱۹، آن را نقض کرده است.

نماینده دائم ایران به دیدار اخیر گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در مورد تأثیر منفی اقدامات قهری یکجانبه از ایران نیز اشاره کرد و گفت: گزارشگر در بیانیه خود بعد از بازدید از ایران، بر غیرقانونی بودن این اقدامات وحشیانه تأکید و اعلام کرده که «دولت‌ها بر اساس قوانین بین‌المللی حقوق بشر موظفند تضمین کنند که هرگونه فعالیت تحت صلاحیت یا کنترل آن‌ها منجر به نقض حقوق بشر نمی‌شود و در این راستا از کشور‌های تحریم کننده به ویژه ایالات متحده می‌خواهد که اصول و هنجار‌های حقوق بین‌الملل را رعایت کرده و تمامی تحریم‌های به ویژه در حوزه‌هایی که بر حقوق بشر و زندگی همه مردم در ایران تأثیر می‌گذارد، را لغو کنند».

سفیر کشورمان در این نشست با انتقاد از تلاش برخی کشور‌ها در سطح ملی به بهانه مقابله با بی کیفری و حمایت از پاسخگویی بر اساس اصل صلاحیت جهانی، گفت: گزینشی برخورد کردن و اعمال خودسرانه اصل اعمال صلاحیت جهانی توسط برخی کشور‌های خاص به بهانه مقابله با بی کیفری، یک نگرانی جدی است که نظم حقوقی بین‌المللی مبتنی بر حقوق بین‌الملل، به ویژه، اصول اساسی حقوق بین‌الملل مانند اصل برابری حاکمیت دولت‌ها که در منشور ملل متحد ذکر شده است، را تضعیف می‌کند.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها