رئیس پلیس پیشگیری فراجا خبر داد؛

اعزام ۳۹ هزار زائر خانه خدا از ۱۸ فرودگاه کشور/ لیست دارو‌های غیرمجاز برای حجاج

سردار «معصوم‌بیگی» گفت: ۳۹ هزار زائر از طریق ۱۸ فرودگاه کشور از تاریخ ۲۲ خرداد به بیت‌الحرام اعزام خواهند شد.
کد خبر: ۵۲۷۱۶۸
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۱ - 06June 2022

اعزام ۳۹ هزار زائر خانه خدا از ۱۸ فرودگاه کشور/ لیست دارو‌های غیرمجاز برای حجاجبه گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع‌پرس، سردار «مهدی معصوم‌بیگی» رئیس پلیس پیشگیری فراجا صبح امروز (دوشنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه پس از شیوع ویروس کرونا عملیات حج متوقف شد، اظهار داشت: با اقدامات صورت گرفته از ۲۲ خرداد از طریق ۱۸ فرودگاه کشور حدود ۳۹ زائر خانه خدا به سرزمین وحی اعزام خواهند شد.

وی با بیان اینکه پلیس فرودگاه برای اعزام زائران خانه خدا برنامه محوری دارد، گفت: یکی از این برنامه‌ها تکریم زائران بیت‌الحرام است؛ محور دوم هماهنگی‌های برون سازمانی به‌خصوص سازمان حج و زیارت است.

سردار معصوم‌بیگی با اشاره به اینکه هماهنگی‌های برون‌سازمانی مخصوصاً با سازمان حج و زیارت، تأمین نظم و امنیت و پیشگیری از وقوع سرقت را از دیگر مأموریت‌های محوری پلیس فرودگاه درباره مأموریت اعزام زائران است، گفت: زائران باید ۴۸ ساعت قبل از پرواز بار‌های خودر را به فرودگاه تحویل دهند تا اقدامات انتظامی برای چک و بازرسی صورت گیرد.

وی ادامه داد: در این سفر حمل هرگونه داروی کدئین‌دار یا احیاناً مشتقات یا خود مواد مخدر جزو خط قرمز پلیس است، موارد مذکور با سیستم‌های هوشمند کنترل می‌شود البته در حوزه آموزش کاروان‌ها، سلسله پیام‌های آموزشی برای زائران و رؤسای کاروان‌ها هم از طریق سازمان حج و زیارت و هم پلیس ارسال شده است.

رئیس پلیس پیشگیری فراجا خاطرنشان کرد: استقبال و بدرقه منجر به ایجاد ترافیک و کندی کار می‌شود لذا از همراهان زائران می‌خواهیم تا حد امکان برای بدرقه و استقبال زائران به فرودگاه نیایند.

سردار معصوم بیگی تاکید کرد: حمل ۱۴ قلم دارو به کشور عربستان از جمله آمپول پتیدین ۵۰ و ۱۰۰ میلی‌گرم، آمپول مرفین ۱۰ میلی‌گرم، قرص متادون ۵ و ۲۰ میلی‌گرم، شربت متادون، هیدرو مرفین ۲ میلی‌گرم، قرص متیل فنیدات هیدرو کلراید، قرص ترامادول ۵۰ و ۱۰۰ میلی‌گرم، آمپول ترامادول ۵۰ میلی‌گرم، شربت اکسپکتورانت کدئین‌دار، قرص استامینوفن کدئین‌دار، آمپول دیازپام ۱۰ میلی‌گرم، قرص دیازپام ۵، ۲ و ۱۰ میلی‌گرم، آمپول و قرص بوپرنورفین ممنوع است.

وی افزود: اگر احیاناً مواد مخدر از فردی کشف شود، برای وی پرونده تشکیل می‌شود و احتمال دارد وی از این سفر معنوی بازبماند، هم تجهیزات پلیس در این رابطه به‌روز شده است و هم از کارشناسان چِهره‌زن استفاده می‌شود.

وی اضافه کرد: البته ذکر این نکته حائز اهمیت است که حجاج ایرانی منضبط و قانون‌مدار هستند و هم قوانین کشور ما و هم کشور عربستان را رعایت می‌کنند و موارد مذکور نیز به‌ندرت روی می‌دهد و نکات ذکرشده نیز برای این است تا خدای ناکرده موارد محدود نیز به وقوع نپیوندد.

سردار معصوم‌بیگی در پاسخ به سوال دفاع‌پرس، مبنی بر اقدامات پلیس برای جلوگیری از سرقت‌های احتمالی از زائرین در رودگاه‌ها اظهار داشت: فعالیت تیم‌های پیشگیری از سرقت در ایام اعزام زائران به حج در فرودگاه‌های کشور افزایش پیدا خواهد کرد؛ همچنین تجهیزات پایش‌کننده محیط فرودگاه نیز در اختیار پلیس قرار دارد و از این بابت مشکلی وجود ندارد.

رئیس پلیس پیشگیری فراجا افزود: حدود پنج هزار مأمور پلیس برای انجام این مأموریت به‌خدمت گرفته می‌شوند.
وی تاکید کرد: هر زائر پنج هزار یورو یا معادل آن و ۱۵۰ گرم طلا می‌تواند همراه خود داشته باشد البته این مقررات مربوط به تمام سفر‌ها است.

سردار معصوم بیگی ادامه داد: اگر زائری بیش از پنج هزار یورو همراه خود داشته باشد، مابقی ارز طبق مقررات ضبط خواهد شد.

رئیس پلیس پیشگیری فراجا گفت: حدود ۱۱ هزار نفر از حجاج از فرودگاه حضرت امام (ره) با ایرلاین‌های داخلی راهی سرزمین وحی می‌شوند و از فرودگاه مهرآباد پروازی انجام نمی‌شود.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها