الاخبار گزارش داد؛

نخستین اقدام حزب‌الله در پرونده اختلافات گازی با رژیم صهیونیستی

حزب‌الله در نخستین اقدام خود در ارتباط با پرونده اختلافات گازی لبنان و رژیم صهیونیستی که بیانگر اهمیت فوق‌العاده این موضوع برای این گروه مقاومتی است، یک مسئول ویژه در پرونده مذکور تعیین کرد.
کد خبر: ۵۲۷۷۲۳
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۹ - 08June 2022

نخستین اقدام حزب‌الله در پرونده اختلافات گازی با رژیم صهیونیستیبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، روزنامه لبنانی الاخبار امروز (چهارشنبه) در گزارشی نوشت: حزب‌الله لبنان به طور رسمی «نواف الموسوی» نماینده سابق پارلمان از فراکسیون وفاداری به مقاومت را به‌عنوان مسئول پرونده اختلافات دریایی لبنان و رژیم صهیونیستی تعیین کرد.

این روزنامه در ادامه نوشت: این اقدام مدت‌ها پس از آن صورت گرفت که حزب‌الله درباره این پرونده اقدامی عملی انجام نداده بود.

به نوشته الاخبار، این تصمیم حزب‌الله بیانگر اهمیت فوق العاده پرونده اختلافات گازی برای این جنبش است؛ در شرایطی که سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله نیز قرار است فردا (پنجشنبه) در این‌باره اعلام موضع کند.

در ادامه این گزارش آمده است: میدان گازی کاریش (به وسعت هزار و ۴۳۰ کیلومتر مربع) در منطقه ۲۹ مرزی میان لبنان و رژیم صهیونیستی قرار دارد. رژیم صهیونیستی ادعای حاکمیت بر تمام این منطقه را دارد، اما لبنان اعلام کرده که بخش زیادی از میدان مذکور در مرز‌های آبی لبنان است. بیروت در نامه‌ای به سازمان ملل خواستار تعیین خط ۲۹ به جای خط ۲۳ (۳۶۰ کیلومتر مربع) شده است.

به نوشته این روزنامه، «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان اعلام کرد که هفته آینده میانجی‌گر آمریکایی به بیروت سفر خواهد کرد تا مناقشه این کشور با رژیم صهیونیستی را بررسی کند، اما منابع وزارت خارجه لبنان می‌گویند: هنوز موعد دقیق این سفر ابلاغ نشده است

الاخبار نوشت: در شرایط کنونی که تنش‌ها در این موضوع ادامه دارد، رژیم صهیونیستی در حال تکمیل فعالیت‌های خود در جنوب خط ۲۹ است. عملیات استخراج از این میدان گازی مسأله‌ای است که لبنانی‌ها را نگران کرده است. کشتی حفاری «Stena IceMax» که برای شرکت آمریکایی «هالیبرتون» کار می‌کند، چند روزی است که عملیات استخراج از چهارمین چاه در بخش جنوبی میدان کاریش در امتداد خط ۲۹ را آغاز کرده است؛ این اقدام پس از آن آغاز شد که احتمال وجود نفت در زیر چاه «KN-۰۱» در بخش شمالی کاریش مطرح شد.

این در حالی است که در روز‌های اخیر رژیم صهیونیستی در اقدامی تحریک‌آمیز یک سکوی استخراج گاز در میدان گازی کاریش که در آب‌های سرزمینی لبنان قرار دارد، مستقر کرده است. این مساله با واکنش مقامات لبنانی مواجه شده و آن‌ها از میانجی‌گر آمریکایی خواسته‌اند که مذاکرات ترسیم مرز‌های دریایی که با حضور نمایندگان رژیم صهیونیستی برگزار می‌شود، از سر گرفته شود.

«عبدالله بوحبیب» وزیرخارجه لبنان پس از دیدار با نبیه بری رئیس پارلمان این کشور تاکید کرد: تحرکات اخیر در میدان گازی کاریش یک چالش جدی برای لبنان محسوب می‌شود؛ چون هنوز مرز‌های دریایی به طور نهایی تنظیم شده است. وی البته به این مساله اشاره کرده بود که لبنان خواهان جنگ نیست، اما بر لزوم تعیین نهایی مرز‌های دریایی خود تاکید دارد.

«شیخ نعیم قاسم» معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان نیز تاکید کرده است که حزب‌الله آماده است به رژیم صهیونیستی، پاسخ دهد. وی در این‌باره گفت: به محض اعلام دولت لبنان مبنی بر تجاوز رژیم صهیونیستی به آب‌ها و نفت ما در دریای مدیترانه، حاضریم نقش خود را در فشار و بازدارندگی در برابر آنها، ایفا کنیم.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار