مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان شرقی عنوان کرد؛

تلاش نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای ارتقاء سرانه مطالعه در حوزه ادبیات پایداری

«خدایی» گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تلاش می‌کند تمام امکانات موجود را برای ارتقاء سرانه مطالعه در حوزه ادبیات مقاومت و پایداری و دفاع مقدس و در سایر شاخه‌ها به کار گیرد.
کد خبر: ۵۲۷۷۹۹
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۵ - 09June 2022

«شهرام خدایی» مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در تبریز، اظهار داشت: برای ترویج بیش‌تر مسائل مربوط به دفاع مقدس و خاطرات رزمندگان و جلوگیری از فراموش شدن این خاطرات ارزشمند، همکاری‌هایی بین نهاد کتابخانه‌های عمومی آذربایجان شرقی و اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان شکل گرفته و در همین راستا، نشست‌هایی برای بررسی کتاب‌های این حوزه تقریبا هر ۲ ماه یک‌بار برگزار می‌شود.

وی با بیان این‌که این نشست‌ها در جهت نهضت خواندن برگزار می‌شوند و جنبه تخصصی مربوط به دفاع مقدس را دارند، تأکید کرد: این کتاب‌ها هم از نظر محتوایی و هم از نظر فرهنگ کتابخوانی و مطالعه بسیار ارزشمند هستند و تمام تلاش‌مان این است آن‌ها را ترویج کنیم؛ چراکه گسترش فرهنگ کتابخوانی از یک سو وظیفه سازمانی و از سوی دیگر وظیفه شهروندی ماست.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان شرقی بیان داشت: کتابخوانی مصادف است با رشد آگاهی و افزایش معلومات آحاد جامعه؛ لذا کسانی که در این نشست‌ها شرکت می‌کنند، قطعا به‌واسطه خوانش و مطالعه این کتاب‌ها از این موهبت برخوردار خواهند شد.

«خدایی» درباره میزان استقبال از این نشست‌ها، گفت: این برنامه‌ها همیشه دارای مخاطبین خاص هستند؛ لذا حاضران از قبل شناسایی و دعوت می‌شوند. همچنین با توجه به اینکه موضوع کتاب‌ها به شکل تخصصی درباره دفاع مقدس است و نیاز است که حاضران فعالانه در مباحث شرکت کنند، کتاب‌ها از قبل برای شرکت‌کنندگان که در قالب گروه‌های ۵۰ نفره دعوت می‌شوند، ارسال می‌شود تا آن‌ها را مطالعه کنند و با اشراف کامل در نشست شرکت کرده و نظرات خود را بیان کنند و راویان و نویسندگان نیز پاسخگوی مطالب آن‌ها باشند.

وی افزود: در نشست‌هایی که تاکنون برگزار کرده‌ایم، رضایت نسبی نویسندگان و مخاطبان از سطح برنامه‌ها حاصل شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان شرقی درباره تأثیر ارتباط مستقیم نویسندگان با مخاطبان در این نشست‌ها، اظهار داشت: برای مخاطبان برقراری ارتباط مستقیم با پدیدآورنده اثر همیشه جذاب است. اینکه در جلسه بررسی یک کتاب، هم نویسنده و هم راوی که عملا قهرمان داستان است، حضور پیدا می‌کنند، نوعی احساس غرور و رضایت فرهنگی در مخاطب ایجاد می‌شود و این نکته در نشست‌ها قابل درک و مشاهده است.

«خدایی» ادامه داد: بازخورد مثبت ارتباط مخاطبان با نویسنده، به جامعه نیز منتقل می‌شود و حاضران این ویژگی را بعداً در محافل دیگر بیان خواهند کرد.

وی افزود: در این نشست‌ها از مسئولین و مدیران استانی نیز حضور می‌یابند و مباحث را دنبال می‌کنند که این نکته نیز از جهت جلب توجه مسئولین به اهمیت ادبیات دفاع مقدس قابل توجه است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان شرقی درباره برگزاری برنامه بررسی کتاب با عنوان «روایت مادری»، اظهار داشت: یکی از برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، این بود که در سطح کشور نشستی با عنوان «روایت مادری» برگزار شود با این هدف که کتابی از زبان یک مادر درباره فرزند شهیدش انتخاب شود. در استان ما نیز کتابی با موضوع روایت مادربزرگ یک شهید انتخاب و نشستی با حضور خانواده آن شهید از شهرستان مراغه برگزار شد.

وی درباره ظرفیت‌های کتابخانه‌های عمومی کشور در ترویج ادبیات دفاع مقدس، اظهار داشت: وظیفه بدیهی و سازمانی ما این است که در کنار سایر دستگاه‌های مرتبط مثل فرهنگ و ارشاد اسلامی، تبلیغات اسلامی، وزارت علوم و آموزش و پرورش تلاش کنیم در سرانه مطالعه کشور تأثیر مثبت بگذاریم. وقتی سرانه مطالعه افزایش می‌یابد، سطح آگاهی جامعه ارتقاء پیدا می‌کند. نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز تلاش می‌کند تمام امکانات موجود را برای ارتقاء سرانه مطالعه در حوزه ادبیات مقاومت و پایداری و دفاع مقدس و در سایر شاخه‌ها به کار گیرد.

«خدایی» افزود: در حال حاضر در تمامی کتابخانه‌ها برنامه‌های قصه‌گویی و شعرخوانی راه‌اندازی شده است که می‌توان همین موضوعات را در حوزه ادبیات پایداری نیز اجرایی کرد تا شاهد گسترش هرچه بیش‌تر مطالعه در جامعه باشیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها