یادداشت/ سردار رحیمی

تامین امنیت اجتماعی نیازمند مشارکت همگانی

برای اینکه جامعه‌ای فاضله و با کمترین ناهنجاری‌ها داشته باشیم؛ تک تک افراد جامعه در این‌خصوص مسئول هستند و هر کس می‌بایست سهم و قدر خود را به نحو مطلوب و بایسته در تامین امنیت انجام دهد.
کد خبر: ۵۲۸۱۲۷
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۵:۲۲ - 12June 2022

همه در تولید امنیت سهیم هستندگروه اجتماعی دفاع‌پرس- سردار «حسین رحیمی» فرمانده انتظامی تهران بزرگ؛ در اینکه عوامل مختلفی باید وجود داشته باشند، تا یک فرد به راه راست هدایت شود و یا اینکه به یک عنصر هنجارشکن و قانون‌گریز تبدیل شود، شکی نیست؛ از این رو از عوامل ژنتیکی گرفته تا عوامل محیطی، تربیتی، فرهنگی و ... همه و همه تاثیر مستقیمی بر تربیت یک فرد دارند.

از این رو باید اذعان داشت که برای اینکه جامعه‌ای فاضله و با کمترین ناهنجاری‌ها و ... داشته باشیم؛ تک تک افراد جامعه در این خصوص مسئول هستند و هر کس می‌بایست سهم و قدر خود را به نحو مطلوب و بایسته انجام دهد؛ همه افراد در قبال جامعه‌ای که در آن هستند؛ مسئول می‌باشند و لازم است که مسئولیت خود را به درستی به انجام برسانند؛ از این رو بی‌تفاوت بودن و بی‌تفاوت گذشتن از کنار اتفاقات پیرامونی، به منزله پاک کردن صورت مسئله و نادیده گرفتن حقایق و واقعیاتی است که بی‌تفاوت از کنار آن‌ها عبور کردن به طور حتم نتایج و عواقب آن به سوی همان فرد و جامعه برخواهد گشت؛ همچنانکه مولوی می‌گوید: «این جهان کوه است و فعل ما ندا - سوی ما آید نداها را صدا».

همه افراد یک جامعه در قبال اتفاقات جامعه‌ای که در آن زندگی می کنند؛ مسئول هستند و می‌بایست در مقابل اتفاقات پیرامون خود مسئولانه ورود نمایند و بی‌تفاوت از کنار نا هنجاری عبور نکنند. چرا که عبور غیرمسئولانه از کنار اتفاقات و ناهنجاری‌های پیرامون باعث خواهد شد که روزبروز بر تعدد و تکثر ناهنجاری‌ها افزوده شده و از سوی دیگر قبح جرائم و کج روی‌ها شکسته شود و همچنین ارزش‌ها و خوبی‌ها جای خود را به ضد ارزش‌ها و بدی‌ها و زشتی‌ها دهند؛ چرا که مسائل اجتماعی به آرامی و آهسته آهسته دچار تغییر و تحول می‌شوند؛ از این رو باید گفت که بی‌تفاوت بودن نسبت به ناهنجاری‌ها و جرائمی که در محله و کوی و برزن ما اتفاق می افتد، به نوعی تائید آن تخلف و ناهنجاری است؛ از این رو حتی اعلام انزجار و برائت از این حوادث ناگوار و ناخوشایند و عدم حمایت و جانبداری از هنجارشکنان، می‌تواند تاثیر قابل ملاحظه‌ای در مقابله با این مسائل داشته باشد.

به طور حتم وجود مسجد، محیط های ورزشی و تفریحی سالم، وجود مراکز فرهنگی و همچنین مسائل اقتصادی، اجتماعی و... تاثیر مستقیمی بر عدم بروز و ظهور جرم و ناهنجاری دارد؛ لذا همه بخش‌های یک جامعه باید خود را در مقابل افراد جامعه به طور جد مسئول بدانند و خود را موظف به انجام صحیح ماموریت‎های ذاتی خود بدانند تا پازل مورد نظر به طور صحیح و مناسب تدوین شود و به طور حتم اگر بخشی از سازمان‎ها و نهادهای مربوطه کار خود را به درستی انجام ندهند، این پازل به درستی تدوین نمی شود و اجزا و ارکان آن در جای مناسب قرار داده نخواهد شد و نتیجه مطلوبی عاید نخواهد شد.

نباید فراموش کرد که ناهنجاری های اجتماعی یک شبه و قارچ گونه سر از خاک بیرون نیاورده اند؛ بلکه دلایل و عوامل مختلفی دست به دست هم داده اند تا چنین مشکلات و جرائمی به مرور زمان و آرام آرام و به تریج به وجود آیند؛ از این رو جدای از مسائل سلبی و قهری که در برخی موارد لازم و ضروری است که به ناچار باید به آن توسل جست، اما جدای از این مسئله موضوعات ایجابی هم سهم بسزایی در عدم شکل گیری و ایجاد ناهنجاری دارد که باید به طور جد در دستور کار قرار گیرد.

چرا که اگر در این حوزه به خوبی و درستی اقدامات لازم انجام شود، دیگر شاهد رشد بی‌رویه قانون گریزی و هنجارشکنی و... نخواهیم بود؛ همچنانکه امام راحل قریب به این مضمون می‌فرمودند: که اگر مساجد پر شوند و اقبال و توجه به ارزش ها باشد، زندان ها خالی خواهند شد؛ با توجه به دیدگاه جذب اکثریت باید تلاش نمائیم که بستر لازم برای کشیده شدن افراد جامعه به راه صواب و درست فراهم شده و از هنجارشکنی و... رویگردان شوند؛ همه باید به درستی وظیفه خود را انجام دهند.

امروز پلیس نیز به دنبال اقدامات ایجابی، طرح های مختلفی را برای فرهنگ‌سازی و آگاه سازی جامعه انجام می دهد و در مقابل هم با اقتدار با کسانی که بر کج روی‌ها و قانون شکنی‌ها و برهم زدن امنیت و آرامش جامعه اصرار می‌ورزند؛ برخورد خواهد کرد و اجازه نخواهد داد کسی خدشه ای به امنیت و آرامش و آسایش خاطر مردم وارد نماید.

انتهای پیام/241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار